Companii

Cei mai mari 15 producători locali de medicamente au avut anul trecut vânzări de 315 milioane de euro

Cei mai mari 15 producători locali de medicamente au avut anul trecut vânzări de 315 milioane de euro

Autor: Ioana David

17.06.2012, 11:27 2473

Cei mai mari 15 producători de medicamente de pe piaţa locală au avut anul trecut afaceri cumulate de 315 mil. euro, adică 12% din piaţa de medicamente, o industrie dominată de importatori.

Astfel că cele mai mari 15 fabrici româneşti de profil au cu greu un cuvânt de spus în lupta cu giganţii internaţionali care vin cu bugete de promovare mult mai mari şi cu o putere de negociere pe măsură.

În timp ce unii producători români au în spate branduri cu o istorie de 50 de ani în spate, aşa cum sunt Penicilina, Streptomicina, Romergan sau Algocalmin, alţii abia acum încearcă să-şi croiască drum în piaţă sau îşi găsesc pe pieţe externe nişele de creştere.

Giganţii locali

Cel mai mare producător local de medicamente (după vânzările din România şi fără exporturi) a fost anul trecut compania din Cluj Terapia Ranbaxy, cu vânzări de aproape 80 mil. euro. Diferenţa până la locul 15 este extrem de mare, compania de pe această poziţie având un rulaj de 1,8 milioane euro.

Contextul este dificil pentru producătorii de medicamente, în condiţiile în care îşi recuperează banii de pe medicamentele decontate de stat la peste 300 de zile şi trebuie să plăteacă o taxă pe vânzări. Cu toate acestea, marjele de profit pot ajunge şi la 20% (potrivit unei analize a ZF pe baza ultimelor date publice disponibile, cele din 2010).

În aceste condiţii apare întrebarea dacă sunt posibile noi investiţii în industria de medicamente. Managerii răspund că este puţin probabil ca acest lucru să se întâmple.

"În mod sigur ar fi nevoie de investiţii în industria locală de medicamente, dar acest lucru se va întâmpla în măsura în care se gândesc anumite politici care să le încurajeze. Este loc pentru astfel de proiecte. Piaţa este dominată de companii care nu produc în România, unele nici în Europa", a spus Ioan Nani, directorul general al Antibiotice Iaşi, unul dintre cei mai mari producători locali. Fabrica din Iaşi este singurul pro­du­cător controlat de Ministerul Sănătăţii.

Nani explică faptul că pentru o capacitate de producţie a medicamentelor cardiovasculare care să fabrice 500 de milioane de comprimate anual ar fi nevoie de o investiţie de minimum 15-25 de milioane de euro care s-ar amortiza într-un interval de 5-8 ani. Produsele cardiovasculare reprezintă cel mai mare segment al pieţei de medicamente, acesta atingând în perioada aprilie 2011 - martie 2012 vânzări de peste 2 miliarde de lei (aproape 500 milioane de euro), în creştere cu 16% comparativ cu intervalul anterior, potrivit datelor companiei de analiză şi studii de piaţă Cegedim România.

"Supracapacitatea în Europa a dispărut pentru că o bună parte dintre companii produc în China şi India. Chiar şi Rusia a atras investiţii mari", a mai spus Ioan Nani. El a adăugat că statele cu producţie importantă de medicamente sunt Germania, Franţa sau Marea Britanie.

Cea mai nouă investiţie într-o fabrică de producţie a fost realizată de omul de afaceri Ilie Vonica din Sibiu, care a pus bazele Polipharma Industries ce produce vitamine şi alte medicamente care se eliberează fără prescripţie medicală.

Cum se pot "evita" investiţiile în capacităţi de producţie

Companiile care nu doresc să investească în capacităţi de producţie pot să "închirieze" liniile de producţie ale rivalilor şi să producă aici branduri proprii, ceea ce se numeşte contract manufacturing.

Nani explică faptul că practica este folosită atât de producătorii internaţionali în România, dar şi de cei români care produc în afară, dar în acest caz nici nu se ajunge la 10% din producţie.

"Outsourcing-ul este o modalitate de a evita investiţiile greenfield şi de a obţine produse ieftine (...) În România nu putem discuta despre costuri neapărat mai mici deoarece costurile la nivelul Uniunii Europene tind să se stabilizeze", a mai spus Nani.

Printre companiile interesate să investească în capacităţi de producţie locale se numără producătorul indian Dr. Reddy's. Totodată, compania este interesată şi de achiziţii pe piaţa locală.

În România, compania are în portofoliu numai produse care se eliberează pe bază de prescripţie, iar în Europa, are operaţiuni în Marea Britanie, Germania şi Italia. În anul fiscal care s-a terminat în martie 2012, Dr. Reddy's a avut vânzări de 18 mil. dolari, cu o creştere de 9% în România.

Cu exportul înainte

Producătorii de medicamente şi-au crescut semnificativ livrările pe piaţa internă. Dacă Terapia, spre exemplu, a avut în 2011 vânzări pe piaţă internă de 80,5 mil. euro, în 2009 rezultatele abia treceau de 60 mil. euro. O evoluţia ascendentă a fost şi în cazul Antibiotice Iaşi, care a ajuns la 64,5 mil. euro anul trecut de la 48,6 mil. euro în 2009.

Creşteri au loc şi la exporturi.

ZF a calculat că în primele opt luni ale anului 2011 exporturile de medicamente s-au ridicat la aproximativ 150 mil. euro. Calculul a plecat de la exporturile farma raportate de INS, din care s-au scăzut exporturile paralele (adică acele medicamente de import cumpărate din România pentru că sunt mai ieftine şi revândute în alte state şi care intră în statistici).

Tendinţa de a merge pe pieţele externe în încercarea de a se proteja de instabilitatea din România a început în farma încă din 2010, dar livrările externe s-au intensificat şi în 2011. Medicamentele "made in Romania" au ajuns din SUA până în Japonia, iar mai nou managerii au început să se uite la Columbia şi Egipt.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO