Companii

Cei mai puternici 20 de executivi din bunuri de larg consum au pe mână brandurile de 5,5 mld. euro care dictează regulile la raft

Autor: Dana Ciriperu

22.10.2014, 15:35 812

Estonianul Jaak Mikkel este din iu ­nie directorul general al compa­niei Coca-Cola HBC, cel mai mare business din producţia de băuturi, o companie care a renun­ţat în criză la aproape 1.000 de salariaţi şi a pierdut 11% din cifra de afaceri (în 2013 faţă de 2008). Cu toate acestea, îmbuteliatorul local al Coca-Cola a rămas liderul pieţei, cu afaceri de 1,8 mld. lei (408 mil. euro) în 2013.

Mikkel lucrează în cadrul Coca-Cola HBC din anul 2008, iar înainte a lucrat timp de zece ani în cadrul companiei Shell. El l-a înlocuit pe francezul Stephane Batoux, care nu a părăsit însă România, ci a fost recrutat să conducă cea mai mare afacere antre­prenorială din industria laptelui – Albalact Alba-Iulia. Raul Ciurtin, acţionar al producă­torului cu afaceri de aproape 100 mil. euro a rămas preşedinte al companiei.

A treia mutare importantă din acest an în industria bunurilor de larg consum a avut loc la Ursus Breweries, liderul pieţei berii. Managerul rus de 43 de ani Igor Tikhonov a preluat la începutul anului conducerea producătorului de bere cu afaceri de 1,43 mld. lei (323 mil. euro), într-un context nefavorabil pentru o piaţă de 1,8 mld. euro anual, estimată să scadă cu până la 10% în acest an. Cei trei sunt singurii şefi noi de companii în topul celor mai mari 20 de producători din FMCG, alţi 17 executivi păstrându-şi poziţiile de cel puţin un an.

Toţi cei 20 de manageri sunt oameni- cheie în businessul românesc, ei pun pe piaţă brandurile care iau pulsul comerţului la raft. Împreună, cei mai mari 20 de jucători din FMCG au avut anul trecut o cifră de afaceri de 24 mld. lei (5,5 mld. euro), în creştere cu 2% faţă de 2012 şi cu aproape 40% mai mare faţă de 2008, anul când economia avansa cu peste 7%.

În top 20, multinaţionalele domină cate­goric industria tutunului, piaţa berii, a deter­genţilor, în timp ce industria cărnii este pe mâna antreprenorilor români: Transavia, Agricola Bacău şi Unicarm (afacere care include producţie, dar şi retail). Pe piaţa laptelui, Alba­lact a venit după francezii de la Danone.

Radu Lăzăroiu (Romaqua), Lucian Ghi­nea (Bergenbier) şi Grigore Horoi (Agricola Bacău) sunt singurii executivi români care conduc o companie din top 20, în timp ce Ioan Popa (Transavia Alba-Iulia) şi Vasile Lucuţ (Unicarm Satu-Mare) sunt antreprenorii care nu au cedat poziţiile executive şi sunt implicaţi în continuare direct în business. Clasamentul celor mai mari 20 de jucători din FMCG a luat în calcul doar companiile care activează ex­clusiv în acest sector.

Firme precum Bunge (piaţa uleiului), Agrana (piaţa zahărului) sau Henkel (cos­metice) nu au fost incluse în clasament pentru că o parte importantă din business vine din agricultură sau materiale de construcţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO