Companii

Cine a câştigat licitaţiile pentru spaţiile comerciale din Aeroportul Otopeni. Lista companiilor şi businessurile lor. Un nume surpriză, Dragos Petrescu, principalul acţionar de la City Grill

Autor: Miruna Diaconu

05.03.2024, 00:05 21569

Grupul City Grill, fondat de Dragoş Pe­tres­cu, este unul dintre câştigătorii licitaţiei pentru spaţiile comerciale de pe aeroportul Otopeni. Una dintre companiile parte din grup, anume City Cafe Express, se află într-o asociere de firme pentru un segment comer­cial, arată datele transmise de Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti la solicita­rea ZF. Licitaţiile au fost pe mai multe segmente, anume duty free, alimentaţie publică (împărţit în două pachete), vendo­mate şi schimb valutar.

City Cafe Express a câştigat un contract într-o asociere de companii cu PVP Tasty Food şi Albert Fast Delivery, cu venituri de 1, respectiv 2 milioane lei în 2022, potrivit informaţiilor Ministerului de Finanţe.

Spaţiile pentru alimentaţie publică sunt împărţite pe două segmente, primul pachet câştigat reprezintă 55% din spaţii, pe când al doilea reprezintă 45% din spaţiile dedicate alimentaţiei publice. Primul pachet a fost câştigat de Dnata Catering, care are deja o tradiţie în operarea pe aeroport.

Spaţiile comerciale pentru duty free şi retail de pe aeroportul Otopeni au fost închi­riate de compania Lagardere Travel Retail, iar Dnata Catering şi asocierea de companii formată din City Cafe Express, PVP Tasty Food şi Albert Fast Delivery au câştigat contractele de alimentaţie publică. Pe lângă acestea, pentru vendomate a fost desemnat câştigător Vending Zone, iar zonele pentru schimb valutar sunt închiriate companiei Casa de Schimb Valutar Adriatica & Company.

Dragoş Petrescu spune că licitaţia a fost deschisă şi au participat mulţi jucători impor­tanţi de pe plan internaţional. El spune că o astfel de asociere de companii pentru operarea pe aeroport era necesară în contextul în care costurile de investiţie şi de operare sunt foarte ridicate, iar returnul nu este pe măsură.

„Noi nu puteam să operăm toate locaţiile care erau disponibile. Investiţia este foarte mare, contractul este dur, chiria e mare. Unităţile de acolo sunt slabe pentru noi, dar mizăm pe o creştere. Contractul e de lungă durată şi aeroportul are potenţial de creş­tere“, spune Dragoş Petrescu.

Anterior, compania City Cafe Express era prezentă pe aeroport, fiind subcontrac­tată de Dnata Catering. Din 2010 şi până recent, businessul de pe Otopeni era împărţit între Dnata Catering şi Millenium Pro Design.

Vechile contracte, semnate din 2010, au fost cu Dnata Catering şi Millenium Pro Design, care în 2022, ultimul an pentru care există date publice, au avut afaceri cumulate de 783 milioane lei, aproape dublu faţă de anul anterior, potrivit informaţiilor de la Ministerul de Finanţe. Dnata Catering este controlată în proporţie de 64% de o companie din Marea Britanie, în timp ce Tarom are un pachet de acţiuni de 30%, iar Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti are restul de 5%.

Millenium Pro Design este deţinută în pro­­porţii egale Ion Olteanu, Emil Roşca, Heinrig Impex, fiecare cu 26%, iar Radu-Laurenţiu Tănăsescu deţine 20% din acţiunile companiei. Heinrig Impex este controlată de o companie din Germania, care deţine acţiuni la o altă companie, Elibex Marketing, la care Emil Roşca şi Cătălin Lăscuţ sunt acţionari.

În licitaţia actuală, doar Dnata Catering benefi­ciază de un alt contract, în timp ce Millenium Pro Design a ieşit din businessul de pe aeroport.

Licitaţiile pentru spaţiile comerciale din aeroportul Otopeni ar fi trebuit începute şi finalizate până la sfârşitul anului 2022, susţineau re­prezentanţii CNAB la acea vreme.

Acum, reprezentanţii CNAB spun că abia au fost finalizate, fiind începute în luna octombrie a anului trecut.

„Pregătirea documentaţiilor aferente participării la procedurile de licitaţie a început la jumătatea anului trecut, în luna august, acestea fiind disponibile spre consultare publică. Cele patru proceduri (duty free, alimentaţie publică, vendomate şi schimb valutar) au fost lansate în luna octombrie 2023, a urmat perioada de clarificări şi de pregătire a ofertelor iar în luna decembrie 2023, respectiv ianuarie 2024, s-au derulat procedurile de licitaţie, fiind desemnaţi ofertanţii câştigători“, spun reprezentanţii CNAB.

Anul trecut, Direcţia Naţională Anticorupţie a început urmărirea penală a lui George-Alexandru Ivan, director general de la acea vreme a Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti, pentru că ar fi primit mită de 22,4 milioane de euro. El ar fi pretins în patru rânduri de la un om de afaceri, asociat în cadrul unei societăţi comerciale, şi de la directorul general al alteia mai multe sume de bani care au dus, cumulat, la valoarea-record amintită. În schimbul banilor, George-Alexandru Ivan ar fi lăsat să se creadă că are influenţă asupra ministrului transporturilor şi directorului general al CNAB, pe care i-ar fi determinat să prelungească pe diverse perioade de timp (un an sau cinci ani) contractele pentru exploatarea spaţiilor comerciale din interiorul aeroportului Otopeni. Acesta fiind unul dintre motivele întârzierii începerii licitaţiilor.

Valoarea actualelor contracte, spun reprezentanţii CNAB, reprezintă o informaţie confidenţială şi nu poate fi comunicată, însă menţionează că pentru spaţiile de duty free şi alimentaţie publică contractele sunt încheiate pe zece ani, iar restul pentru cinci ani.

Unele spaţii comerciale au fost închise, iar CNAB susţine că pentru a se realiza tranziţia de la un operator economic la altul sunt necesare circa 30 de zile pentru eliberarea, respectiv ocuparea şi amenajarea spaţiului de actualul beneficiar.

„Pentru profilul duty free/retail (celelalte profile fiind funcţionale), spaţiile au fost redeschise parţial publicului începând cu data de 1 martie 2024 şi se va finalizat etapizat, pe măsură ce operatorul economic le operaţionalizează, interesul primordial atât al CNAB, cât şi al operatorului, fiind de a asigura aceste servicii pasagerilor ce tranzitează Aeroportul Henri Coandă“, mai spun reprezentanţii CNAB.

Lagardere Travel Retail, parte din grupul francez Lagardere, specializat în domeniul retailului adresat călătorilor, a închiriat 2.000 de metri pătraţi din cei 5.500 scoşi la licitaţie pentru spaţiile comerciale din aeroport, au anunţat reprezentanţii companiei săptămâna trecută. Lagardere a anunţat că va deschide magazinele etapizat, urmând ca până în luna noiembrie să fie finalizate lucrările de renovare şi modernizare a tuturor spaţiilor, conform standardelor internaţionale şi identităţii brandurilor grupului Lagardere Travel Retail. Grupul îşi extinde extinde portofoliul de activităţi din România şi pe segmentul Duty Paid prin intermediul Aelia, care numără circa 150 de magazine în întreaga lume.

Înainte de organizarea licitaţiilor, călătorii s-au plâns de preţurile mari pe care erau nevoiţi să le plătească în aeroport pentru a cumpăra o apă sau un sandviş, preţuri comparabile cu cele mai mari terminale din Europa. Reprezentanţii CNAB susţin că le-a solicitat companiilor care au câştigat licitaţiile să pună la dispoziţia călătorilor un pachet Combo la un preţ mai mic, adică apă/băutură caldă şi sandviş/produse de patiserie.

„CNAB a subliniat că este extrem de important ca punctele de vânzare cu alimente şi băuturi de pe Otopeni să fie accesibile tuturor tipurilor de pasageri“, au mai adăugat aceştia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO