Companii

Cine este romanul care conduce cel mai mare business european din industria berii al InBev

Cine este romanul care conduce cel mai mare business european din industria berii al InBev

Mihai Albu, presedintele Sun Interbrew, spune ca dinamica actuala a pietei berii din Rusia este oarecum asemanatoare cu ce s-a petrecut in Romania in urma cu cativa ani

18.07.2008, 00:00 155

"Daca voi reusi acolo, voi reusi oriunde in lume", isi spunea Mihai Albu, 46 de ani, in momentul in care cantarea deja propunerea venita din partea celui mai mare producator de bere din Europa, InBev, companie cu afaceri de peste 14,4 miliarde de euro anul trecut in cadrul careia Albu lucreaza inca din 1996.
"La inceput de noiembrie 2007 zburam impreuna cu presedintele InBev pe zona Europa Centrala si de Est spre Havana pentru o sedinta de consiliu a companiei noastre din Cuba, al carei presedinte eram. Undeva deasupra Atlanticului de Nord m-a intrebat direct daca imi doresc sa preiau conducerea operatiunilor din Rusia si a adaugat ca ma intelege daca as refuza din motive personale", povesteste Albu.
In saptamana care a urmat propunerii, Mihai Albu s-a consultat cu familia, pentru ca era deja expatriat de doi ani (locat la Praga) si stia ce inseamna o mutare cu serviciul si cu familia dintr-o tara in alta. Au decis sa accepte.
"Intreg procesul de decizie a durat o sap-tamana si sunt sigur ca am fi luat aceeasi decizie chiar daca am fi discutat inca o luna. La finalul lui noiembrie eu incepeam procesul de preluare a activitatii, iar sotia mea facea deja vizite pentru a alege casa si scoala fiului nostru".
Argumentele care l-au determinat sa accepte functia de presedinte al Sun Interbrew Rusia, companie care detine o cota de piata de 19,2%, au fost in special cele de ordin profesional: "Conducerea unei mega operatiuni, cresterea vizibilitatii in interiorul Inbev, posibilitatea de a replica tot ce facuse in Romania si Europa Centrala in cea mai mare tara a lumii".
Mihai Albu a intrat in industria berii in 1996, dupa o experienta importanta in cadrul imbuteliatorului local al marcii Pepsi, fiind numit director de marketing si vanzari al filialei romanesti a InBev, compania care produce Bergenbier. In 2002 a fost desemnat sa conduca operatiunile din Romania, iar din 2006 a fost promovat in cadrul filalei pentru Europa Centrala si de Est. De la sfarsitul lunii ianuarie a acestui an, Albu a fost numit presedintele InBev Rusia, o companie care produce cu vreo 2 milioane de hectolitri mai multa bere decat pe toata piata romaneasca.
In 2005, Mihai Albu declara intr-un interviu acordat ZF ca ar pleca din cadrul InBev Romania daca i s-ar propune. Dar ar pleca tot in cadrul InBev.
La trei ani de la acea declaratie, fostul sef al producatorului Bergenbier se afla deja la al doilea job important in cadrul celei mai mari companii din bere.
Cand a parasit InBev Romania (Interbrew Romania la acea vreme), Mihai Albu conducea o companie cu o cifra de afaceri de 100 mil. euro, trei fabrici, 800 de angajati si un volum de vanzare de 2,5 milioane hectolitri. A preluat apoi operatiunile unei regiuni care rula anual peste 730 mil. euro, numara 13 fabrici si un volum de vanzare de 17 milioane hectolitri. Dupa acea experienta, a ales Moscova.
"Ne incita provocarea sociala de a trai intr-o metropola ca Moscova cu peste 12 milioane de locuitori, cel mai scump oras al lumii, dar si o adevarata capitala culturala mondiala. Partea de business nu era un mister pentru mine datorita faptului ca in ultimii ani Rusia si Europa Centrala au facut parte din aceeasi zona de management in InBev si deci cunosteam in linii mari afacerea curenta de aici, cu oportunitatile si riscurile ce le implica", spune Mihai Albu.
Din pozitia de presedinte al Sun Interbrew, Albu spune ca dinamica actuala a pietei berii din Rusia este oarecum asemanatoare cu ce s-a petrecut in Romania in urma cu cativa ani.
"Dominarea pietei de catre 4-5 jucatori globali, avalansa de marci noi, lansarea nationala a unor marci regionale, lipsa de loialitate a consumatorilor, fragmentarea si consolidarea canalelor de vanzare, intrarea pe piata a jucatorilor mondiali din piata de retail. Toate acestea se petrec acum in Rusia, dar ritmul schimbarii este mult mai rapid, iar scara la care se manifesta este enorma fata de Romania", povesteste Albu.
Presedintele Sun Interbrew afirma ca in Rusia cresterea consumului depaseste cu mult capacitatea de dezvoltare si adaptare a infrastructurii (transport, comunicatii, calitatea fortei de munca).
"Avem 10 fabrici si peste 9.000 de angajati acoperind un univers de puncte de vanzare dispersate pe un teritoriu de 10.000/4.000 kilometri si 11 zone orare. Activitatea noastra comerciala nu inceteaza deloc, la ora la care agentii de vanzare din Vladivostok se intorc seara acasa, cei din Kaliningrad abia isi incep ziua de lucru".
Filiala din Rusia a InBev, cea mai mare operatiune europeana a producatorului belgian, a vandut anul trecut peste 21,6 milioane de hectolitri (hl) de bere, portofoliul companiei incluzand marci precum Klinskoe, Sibirskaya Corona, Tolstiak sau BagBier si este completat cu marci globale ca Stella Artois, Becks, Lowenbrau, Hoegarden, Staropramen.
"Populatia Rusiei a fost in declin in ultimii ani, dar in 2007 s-a atins un spor demografic pozitiv. Peste aceasta se adauga si un influx de forta de munca din tarile Asiei Centrale care face ca numarul consumatorilor sa creasca. In plus, venitul locuitorilor creste cu rapiditate, peste 20% marire a salariului mediu fata de anul trecut", afirma Albu.
In Rusia, consumul per capita este in unele regiuni (Moscova, St. Petersburg) deja la egalitate cu cel din Germania, in timp ce in alte regiuni din Estul indepartat consumul de bere este inca in faza incipienta si elementul de crestere este distributia.
"In Rusia InBev ocupa locul doi in ierarhia cotelor de piata si principalul obiectiv strategic este de a consolida aceasta pozitie si de a ataca permanent liderul pietei pentru a reduce decalajul actual."
Mihai Albu este inginer de formatie, un inginer care a terminat TCM-ul si care a lucrat ca stagiar intr-un mare complex industrial de incaltaminte si pielarie, Flacara Rosie. Dupa Revolutie si-a dat seama ca viitorul sau nu mai poate fi legat de firmele de stat, iar prima oprire a fost gigantul Pepsi, unde s-a angajat in martie 1993. Dupa numai opt luni ajunge director de vanzari pe Bucuresti, iar in doi ani ajunge director general de vanzari si marketing. Si nu se opreste aici. In '96, este vanat de o companie de head-hunting pentru postul de director de vanzari si marketing la Interbrew Romania, companie aflata, la acea vreme, la doar doi ani de prezenta locala.

Moscova, prin ochii unui expat roman
Chiar daca locuim intr-un complex de case foarte confortabile la marginea Moscovei, pazit cu strasnicie si organizat dupa principii occidentale, cu vecini in mare parte expatriati printre care si alte 4 familii de romani, nu putem sa nu simtim presiunea exercitata de aceasta metropola.
Distantele enorme si circulatia auto extrem de aglomerata si indisciplinata (Bucurestiul este ca o simpla pista de karting pe langa ce se petrece in trafic aici) fac din orice deplasare prin oras o adevarata aventura.
Moscova este intr-o continua schimbare spre opulenta si lux afisat: numarul de Lamborgini, Porsche, Ferrari si Bentley il concureaza pe cel al Lada si Volga. Faimoasele cladiri staliniste "cele 7 surori" (construite dupa modelul care a inspirat si Casa Scanteii) sunt acum concurate de zgarie nori cu peste 50 de etaje care se inalta cu o viteza uimitoare.
Nu cred ca exista delicatesa alimentara, piesa vestimentara, bijuterie, autoturism sau mobiler care sa nu poata fi cumparat de aici. Pretul nu conteaza, toata lumea cumpara si afiseaza luxul cel mai orbitor. Totusi in acest vartej al vietii profund capitaliste in fiecare duminica se aduna in Piata Rosie cate un grup de nostalgici comunisti ce canta imnuri sovietice si defileaza cu portretul lui Lenin. Restaurantele, incepand de la fast-food pana la cele mai faimoase si exclusiviste, The Most sau Gorky, sunt pline in orice zi a saptamanii indiferent ca pretul meniului pentru o persoana poate ajunge la 300 de euro fara a include bautura.
Insa nimic nu poate diminua intensitatea vietii culturale moscovite reprezentata de multitudinea de concerte de muzica clasica sau moderna, opera si balet, muzee. La acest festin cultural participa cu entusiasm atat nostalgicii socialisti, oligarhii rusi, cat si managerii expatriati.

"Tar" peste un business de peste un miliard de euro

10 fabrici de bere
9.000 de angajati
1,1 mld. euro cifra de afaceri
19,2% cota de piata
21,6 mil. hl de bere vanduti in 2007

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO