Companii

Competitia ADOR sau provocarea creativilor care castiga si 5.000 de euro pe luna

Competitia ADOR sau provocarea creativilor care castiga si 5.000 de euro pe luna
04.09.2009, 00:00 68

ADOR, singurul festival local de publicitate care premiaza creativitatea, este o provocare pentru orgoliul creativilor, oameni care castiga intre 3.000 si 5.000 de euro pe luna, onorarii ce pot ajunge pana la 8.000 de euro in agentiile mari.

Dupa o absenta de un an, a opta editie a festivalului de creativitate ADOR a strans anul acesta 36 de agentii si 221 de lucrari in cadrul celor noua categorii: TV, Radio, Print, Online, Media, Campanii Integrate, Design si Special Best.

 

Un premiu intr-o competitie: o buna carte de vizita pentru agentii

Pentru creativi, participarea intr-o astfel de competitie este un element de motivare pentru echipa care a lucrat pentru proiectul respectiv, dar si o buna carte de vizita in relatia agentiei cu clientii atunci cand vine vorba despre premiile obtinute.

"Posibilitatea ca proiectele sa fie apreciate de un juriu independent si de a concura cu cei mai buni din industrie sunt doua dintre principalele motive pentru care orice agentie de creatie participa la un festival. Este benefic sa fii acolo si ca munca echipei sa fie vazuta si admirata de cei mai buni oameni din domeniu. Si desi este important sa participi, dupa parerea mea este la fel de important sa castigi, deoarece recunoasterea pe care acest tip de eveniment o ofera este o foarte buna carte de vizita in relatia agentiei cu viitori sau actuali clienti", considera Jorg Riommi, creative director al Saatchi & Saatchi, una dintre cele mai mari agentii locale de publicitate.

Saatchi&Saatchi participa la ADOR cu mai multe proiecte, intre care Choices, un filmulet de animatie care are ca obiectiv sensibilizarea opiniei publice cu privire la situatia copiilor saraci din Romania si Girls Night Out, scurtmetraj ce avertizeaza cu privire la riscurile consumului iresponsabil de bauturi alcolice.

 "Un festival de creatie ar trebui sa fie interesant pentru toata industria de comunicare de ambele parti ale baricadei, advertiseri si agentii. Nu este creativitatea valoarea cea mai dezirabila a industriei?", considera Ema Prisca, director de creatie al Graffiti BBDO.

Majoritatea lucrarilor inscrise de Graffiti la ADOR sunt campanii premiate la Effie, festival care are ca element de departajare eficienta campaniilor de publicitate tradusa in cifrele de vanzari. "Facem un experiment, vrem sa vedem cat de mult se suprapun eficienta si creativitatea la modul cel mai practic. Lucrarile inscrise au ca autori pe toti membrii agentiei care au contribuit, fiecare de pe pozitia lui la conceperea, vinderea si implementarea workului. (...) Desi utilizeaza doze mari de creativitate, advertising-ul nu e opera de autor, ci rezultatul contributiilor tuturor specialitatilor unei agentii, dar si a clientului", considera Ema Prisca.

Sarcina unei echipe de creatie este de a transmite un mesaj intr-un mod cat mai memorabil si cat mai convingator. Ideile creativilor trebuie nu doar sa vanda, dar si sa schimbe moduri de gandire, atitudini, comportamente.

Razvan Capanescu, creative director al Publicis Romania, vede in participarea la un festival de creatie ca pe "o 'calibrare' periodica a unei agentii de creatie. O calibrare legata de tendinte, de puterea de a juca umar la umar cu oricare agentie din lume si, mai ales, legata de rezerva de talent pur din agentie. De aceea aceste festivaluri ar trebui judecate dupa standardul pe care il seteaza in privinta 'craftsmanship-ului', a maiestriei in executie si a fortei si prospetimii ideii. Este vorba despre o proba pe aparate, nu despre o analiza a pietei."

Desi a fost controversat in ultimii ani, ADOR ramane un festival de care lumea publicitatii are nevoie. "Obtinerea unui premiu la un asemenea festival inseamna, in primul rand, o recunoastere din partea unui juriu international. Inseamna o minima verificare a scarii de valori in care crezi. Inseamna uneori ca nu erai nebun, ci aveai dreptate. Inseamna ca poti spera la mai mult si, in acelasi timp, inseamna combustibil pentru ambitiile urmatoare", spune directorul de creatie al Publicis, care a inscris in concurs campanii realizate pentru Nissan, Renault, Orange sau Ursus.

Lipsesc McCann Erickson si Leo Burnett

Anul acesta, din competitie lipsesc McCann Erickson si Leo Burnett. Conform declaratiilor lui Adrian Botan, creative partner al McCann Erickson, agentia a hotarat ca in acest an sa isi limiteze participarea la festivaluri, fiind inscrisa doar la Golden Drum. "Este o decizie care vine strict din eficientizarea businessului si speram sa fie inteleasa ca atare." McCann nu a participat nici in 2007 la Ad'Or.

Leo Burnett, castigatoarea ultimelor cinci trofee al ADOR, spune ca acele campanii care aveau potential pentru castigarea unui premiu au avut vizibilitate redusa. "Istoric, Leo Burnett a castigat la ADOR cu clienti si campanii mari. Anul acesta, lucrarile cu potential de premii fac parte din campanii mici cu vizibilitate redusa. Or, in conditiile crizei, nu vrem sa intram cu astfel de lucrari intr-un festival de creativitate", spune Stefan Iordache, COO al Leo Burnett Group. Grupul de comunicare va fi insa reprezentat in festival de agentia de marketing digital, iLeo si Starcom MediaVest Group, agentia de media a grupului.

Pentru organizarea evenimentului care se va desfasura in perioada 7-10 septembrie, grupul de comunicare Millenium Communications care a preluat project managementul festivalului in toamna anului trecut, a alocat un buget de 120.000 de euro si o echipa formata din sase oameni, la care se adauga echipele de BTL, creatie, online si PR.

"Resursele pe care le investim provin din veniturile pe care le genereaza divizia de proiecte a Millenium Communications si pot fi completate din bugetele diviziilor de PR sau BTL. Bugetul, pe care ni l-am asumat in urma cu un an, urmeaza sa fie amortizat din sponsorizari, taxe de inscriere in competitie si participare, care sunt, de altfel, sursele de venit ale festivalului", spune Andrei Bortun, general manager al Millenium Communications.

 

Venituri de 80.000 de euro din festival

Veniturile festivalului provin in proportii egale din taxe si sponsorizari. "Din pacate, credem ca anul acesta bugetul investit nu va fi acoperit de venituri, care, cel mai probabil, vor fi in jur de 80.000 euro, din care 50% din sponsorizari si 50% din taxe", spune Bortun.

Situatia se datoreaza pe de o parte diminuarii dramatice a bugetelor de participare la festivaluri ale agentiilor de publicitate si criteriilor mai drastice in functie de care au fost selectate lucrarile.

"O alta cauza majora a neacoperirii bugetului este sponsorshipul, care, in general, in Romania nu este folosit ca disciplina foarte eficienta si ofertanta a comunicarii. Peste tot in lume festivalurile sunt sustinute financiar, in mod inteligent, ori de marile grupuri de media sau de branduri de media, ori de mari jucatori din aceasta industrie, altii decat agentiile de publicitate. Ma refer aici la productia de print, outdoor, case de productii video, jucatori din industriile foto, IT&C si lista poate continua", spune Bortun.

Din acest an, ADOR introduce limite de buget, care vor diferentia campaniile cu bugete mari ("high budget") de cele cu bugete mici ("low budget"). O alta noutate o reprezinta faptul ca prezentarile vor fi deschise publicului si se vor desfasura in cele trei zile de festival, intre 7 si 9 septembrie.

Printre agentiile care si-au inscris lucrarile la festival se numara Publicis Romania, Saatchi & Saatchi Romania, Graffiti BBDO, Mediaedge:cia, Mercury 360, Papaya Advertising, Odyssey Communication, OMD, Propaganda, Scala JWT Publicitate, Starcom MediaVest Group, Tempo Advertising.

La editia de anul acesta s-au putut inscrie lucrarile care au aparut pentru prima data in intervalul 1 mai 2007-1 mai 2009. ADOR este un proiect al UAPR (Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania), sustinut de IAA (International Advertising Association).

Millenium Communications, care detine project managementul ADOR pentru urmatorii cinci ani, a organizat zece editii AdPrint, opt editii de Internetics, sapte editii ale Galei Societatii Civile, trei editii de Effie Romania.

 

ADOR 2009:

  • Festival care premiaza creativitatea
  • Perioada de desfasurare: 7-10 septembrie
  • 36 de agentii au inscris 221 de lucrari in cadrul celor noua categorii
  • Lucrarile inscrise au aparut pentru prima data in intervalul 1 mai 2007-1 mai 2009
  • Agentiile care au inscris lucrari: Publicis Romania, Saatchi & Saatchi Romania, Graffiti BBDO, Mediaedge:cia, Mercury 360, Papaya Advertising, Odyssey Communication, OMD, Propaganda, Scala JWT Publicitate, Starcom MediaVest Group, Tempo Advertising
  • ADOR este un proiect UAPR, sustinut de IAA si organizat de Millenium Comunications

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO