"Am prognozat o creştere de 20% (a cifrei de afaceri în acest an - n.red.), în condiţiile în care exportul va deveni o componentă extrem de importantă a businessului nostru. Ne-a demonstrat-o anul care a trecut când am înregistrat o creştere de 100% în acest sector", a spus Radu Timiş, preşedintele şi acţionarul CrisTim, una dintre cele mai importante afaceri de familie din industria alimentară.
În 2011 cifra de afaceri a companiei a scăzut cu 5%, semn că piaţa internă şi-a continuat declinul.
Timiş consideră că suntem într-o perioadă de relansare a crizei economice mondiale şi "România nu face excepţie", dar cu toate acestea, omul de afaceri este optimist şi spune că are speranţe mari de la acest an.
Optimist este şi Laurenţiu Lupuşor, director general al producătorului de materiale de construcţii Baumit România, parte a concernului austriac Schmid Industrie Holding, care consideră că anul 2012 va fi mai bun decât anii precedenţi.
"Economia românească, fără să facă mari progrese, totuşi reuşeşte să-şi păstreze o cadenţă care nu a scăzut foarte mult pe timp de criză. Vrem să ne îmbărbătăm şi să sperăm că nevoile oamenilor vor fi cele care vor dicta evoluţia economică şi socială în anii următori şi nu mecanismele financiare care au adus această criză. Mari falimente nu s-au înregistrat în România şi asta mă face să fiu optimist", spune Lupuşor.
Baumit, companie ce a intrat pe piaţa românească în 1995, a ajuns în 2010 la afaceri de aproape 30 mil. euro din businessul cu materiale de construcţii.
Tot în construcţii, compania sibiană Con-A, controlată de Mircea Bulboacă, şi-a propus pentru 2012 o menţinere sau chiar o uşoară creştere a cifrei de afaceri.
"CON-A a depăşit cu bine deja trei ani de criză care au marcat toate segmentele societăţii româneşti. Din 2009 am reuşit în fiecare an să avem o creştere a cifrei de afaceri, inclusiv în 2011", a spus Bulboacă.
CON-A estimează că a încheiat anul 2011 cu afaceri în creştere cu 16%, la 235 mil. lei (56 mil. euro). Antreprenorul sibian a anunţat şi o nouă investiţie de 5-6 mil. euro într-o fabrică, o parte din bani urmând să vină din fonduri europene.
Despre investiţii vorbeşte şi Marin Moraru, acţionarul Marex Brăila, una dintre cele mai mari companii din regiune, care a avut un avans al cifrei de afaceri estimat la 5-6% faţă de 2011, iar pentru acest an o creştere bugetată de 4-5%.
"Pentru noi 2011 a fost un an bun. Vânzările au crescut, preţurile de vânzare s-au menţinut, deşi preţul cerealelor nu a scăzut aşa cum ne asteptam. În acest an am bugetat investiţii de 10 milioane de euro care vor duce şi la creşterea numărului de angajaţi", spune Moraru.
Astfel, Marex ar putea angaja în acest an 20 - 30 oameni.
Pe de altă parte, Wael El Ghadban, 45 de ani, executivul de origine palestiniano-libaneză care conduce un business de peste 300 de milioane de euro prin intermediul distribuitorului de bunuri de larg consum Top Brands Distribution, este mai puţin optimist.
"În perioada următoare vom face doar investiţiile minim necesare, astfel încât să nu afectăm operaţionalitatea companiei. Planurile de extindere vor fi mai atent analizate şi vom decide investiţii mai mari doar dacă există o oportunitate reală. Ne dorim în primul rând să consolidăm ceea ce am reuşit să construim până în prezent şi să trecem cu bine şi de anul 2012, care din câte se pare, va fi tot un an de criză. Din păcate, din cauza condiţiilor de piaţă, vom fi nevoiţi să monitorizăm foarte atent atât angajările, cât şi eventualele concedieri pe care vom dori să le facem în viitor", spune Wael El Ghadban.
Plus 15% pentru maşinile premium
Michael Grewe (desen), director general al Mercedes Benz România, cu un business de peste 130 de milioane de euro anual şi vânzări de 3.000 de automobile la nivelul anului 2010, se aşteaptă la un an mai bun pentru industria auto.
"Estimăm o stabilizare sau chiar o creştere uşoară a pieţei totale de autoturisme, cu creşteri de peste 15% în segmentul premium. De asemenea, pentru piaţa comparativă de autovehicule comerciale estimăm o creştere de 20%. În general, sezonalitatea vânzărilor noastre arată trimestrele I şi III ca având volume mai scăzute şi vârfuri de vânzări în trimestrele II şi IV. Nu avem în vedere reducerea personalului. Intenţionăm să ne consolităm reţeaua de centre autorizate, atât în segmentul de vânzări, cât şi în cel de after-sales." Bogdan Alecu
Extindere pentru farmaciile Dona
Ovidiu Wencz (desen), directorul general al Farmaciilor Dona, care şi-a început mandatul în decembrie 2011, spune că reţeaua va miza în continuare pe extindere, dar şi pe eficientizarea businessului. "În viitorul apropiat vom ajunge la 220-225 de farmacii. Vom avea o perioadă în care vom încerca să consolidăm şi să eficientizăm businessul, într-un context volatil (...) Dacă există oportunităţi investiţionale interesante, acţionarii le vor valorifica, dar ca şi direcţie strategică ne dorim ca anul 2012, pe lângă o creştere sănătoasă, care sperăm să fie de două cifre, să eficientizăm şi să aducem în parametri normali de funcţionare farmaciile existente (cele deschise recent - n. red.)."
Reţeaua a avut în 2011 o cifră de afaceri de 170 mil. euro (potrivit estimărilor lui Wencz) şi 212 unităţi. Cu aceste rezultatele Dona se clasează în topul celor mai mari retaileri de medicamente de pe piaţa locală, în care concurează cu Sensiblu, Catena dar şi cu Ropharma, Help Net. Ioana David