Companii

Cum supravieţuiesc operatorii de taxi aerian în criză: survolări deasupra Capitalei şi preţuri mai mici

Cum supravieţuiesc operatorii de taxi aerian în criză: survolări deasupra Capitalei şi preţuri mai mici
14.06.2010, 00:00 575

Operatorii de transport aerian în regim de taxi au crescutnumărul ofertelor promoţionale începând cu anul trecut, cândcererea pentru aceste servicii a început să scadă pe măsură cebugetele companiilor, principalii clienţi care închiriau aeronavelepentru transportul de business, s-au redus considerabil.

"Am lansat începând cu anul trecut oferte promoţionale şi amfăcut reduceri suplimentare. De exemplu, pentru anumite aeronave,ora de zbor a scăzut în 2009 de la 1.800 de euro la 1.300-1.400 deeuro", spune Cristina Mitchievici, reprezentantul Regional AirServices (RAS), companie care oferă servicii de zboruriaviochimice, lansări paraşutişti, tractare bannere, aerotaxi şizboruri de agrement.

RAS are o flotă de 16 avioane şi trei elicoptere cu o capacitateîntre unu şi opt locuri. "Săptămânal avem cam 4-5 curse, iar pentruzborurile interne, majoritatea sunt cu plecare din Constanţa şiBucureşti către alte mari oraşe din ţară. Extern, destinaţiile celemai frecvente sunt capitalele europene apropiate", spuneMitchievici, care menţionează însă că serviciul de taxi aerianocupă doar o pondere redusă în activitatea firmei. "La nivel deîncasări, chiar dacă am scăzut pe taxi aerian, am reuşit să creştempe celelalte segmente."

Pe de altă parte, Heni Haider, proprietarul companiei Efly, carese ocupă cu intermedierea închirierilor de aeronave, precizează căîn primul trimestru din acest an au existat mai multe cereri faţăde perioada similară a anului trecut, însă dintre acestea, foartepuţine s-au concretizat.

"În ceea ce priveşte comenzile mari, pentru companii sau oamenide afaceri, numărul acestora se menţine scăzut. Este încă slabcomparativ cu volumul de zboruri de dinainte de criză, când aveamsăptămânal curse dinspre Bucureşti către Constanţa, Arad, Timişoarasau Cluj-Napoca. Încercăm să atragem clienţii prin diferite pachetela ofertă", explică Heni Haider.

Cât costă să zbori deasupra Bucureştiului

Pachetul care a atras persoanele fizice este cel de survolare aBucureştiului, al cărui preţ este de 500 de lei per pasager pentru20-25 de minute de zbor.

"Anul trecut, pe această rută am vândut 20 de bilete, dar amlansat oferta destul de târziu, iar pe perioada de iarnă nu amoperat zboruri. În primele patru luni din acest an avem în mediedouă curse pe weekend, adică opt pasageri pe săptămână. Acestezboruri sunt preferate de persoanele fizice şi reprezintă înspecial cadouri", explică proprietarul Efly.

Compania Direct Aero Services, controlată de omul de afaceriNelu Iordache, proprietarul companiilor Romstrade, Blue Air şi LaMoşie, care are o flotă formată din trei avioane şi douăelicoptere, a înregistrat o creştere a numărului de clienţicomparativ cu anii anteriori, în special ca urmare a achiziţionăriiavioanelor de tip Jet.

"Creşterea a fost totuşi una progresivă, ţinând cont şi de crizaeconomică ce ne traversează ţara de aproximativ un an şi jumătate",spune Luminiţa Ivanici, director de marketing şi comunicare alDirect Aero Services.

În cadrul diviziei Direct Aero Taxi au fost achiziţionate înultimul an încă o aeronavă Cessna Citation Mustang, care costăcirca 3 mil. euro şi două aparate de zbor SAAB 340.

"Până la sfârşitul anului intenţionăm să achiziţionăm încă douăaeronave Cessna XLS Plus cu şase locuri pentru pasageri şi oaeronavă Cessna Sovereign cu opt locuri", spun reprezentanţiicompaniei.

Cu "taxi-avionul" în vacanţă

În ceea ce priveşte clienţii curselor de taxi aerian se poateremarca o preponderenţă a companiilor, însă "odată cu venireasezonului estival previzionăm şi o creştere a numărului de persoanefizice care vor apela la serviciile noastre", spune LuminiţaIvanici.

Direct Aero Services estimează pentru acest an o creştere acifrei de afaceri cu 40% faţă de 2009, când a avut afaceri de 535,7mil. lei (130.000 de euro).

Preţul unei curse cu un taxi aerian diferă în funcţie de maimulţi factori, precum tipul de aparat de zbor şi numărul de orezburate efectiv. Dacă pentru o aeronavă Cessna Citation Mustangpreţul pentru o oră este de 980 de euro, preţ fără TVA pentrucursele externe şi cu TVA pentru cursele interne, pentru o oră dezbor cu elicopterul preţul începe de la 590 de euro, fără TVA, preţvalabil atât pentru cursele interne, cât şi pentru celeexterne.

În afara graniţelor ţării cele mai frecvente sunt cursele înEuropa. "Dacă vorbim de Cessna Citation Mustang, până în prezent aufost efectuate curse în special în Europa, marea lor majoritatenedepăşind 2.130 km, autonomia de zbor a aeronavei. În afaraEuropei, cea mai îndepărtată destinaţie atinsă până acum a fostSharm El Sheikh din Egipt", a mai spus Luminiţa Ivan.

AFACERI DE LA ZERO