Companii

Discount de gherila: chirii mai mici cu 30% pentru a pastra retailerii in Liberty Center

Discount de gherila: chirii mai mici cu 30% pentru a pastra retailerii in Liberty Center

Mike Pugh, center manager al Liberty Center: Cu siguranta la momentul deschiderii Cotroceni Park vom inregistra o scadere de trafic. Toata lumea va merge intai acolo din curiozitate. Pe noi ne-ar avantaja ca proiectul sa fie deschis cat mai repede, pentru a ne putea recupera vizitatorii pana inaintea sarbatorilor.

20.07.2009, 18:33 113

Cu un trafic la 60% din asteptari, proprietarii mallului Liberty Center din Capitala au decis sa reduca chiriile retailerilor pentru a supravietui vanzarilor slabe.

Chiriile celor aproximativ 100 de chiriasi ai mallului Liberty Center detinut de Mivan Development si familia Awdi in zona de sud a Capitalei au fost reduse "in corpore" in primavara acestui an, cu 30%, dupa ce numarul vizitatorilor si vanzarile au fost sub estimarile proprietarilor de la momentul deschiderii, la sfarsitul lunii octombrie 2008.

Mallul are din luna aprilie un nou director, britanicul de 50 de ani Mike Pugh, dupa ce proprietarii au renuntat la serviciile firmei Cushman & Wakefield, care asigura administrarea proiectului.

"Inca din aprilie, de cand am venit, am programat interviuri cu toti chiriasii. Dupa ce am observat ce dificila este situatia financiara a retailerilor, am decis, cu acordul proprietarilor si a bancilor, reducerea chiriilor cu 30%. Masura este reevaluata trimestrial, dar acum in iulie, vom decide probabil ca nivelul chiriilor sa ramana neschimbat pana la sfarsitul acestui an", a declarat pentru ZF Mike Pugh.

La momentul inaugurarii directorii Liberty Center afirmau ca nivelul mediu al chiriilor este de 30 de euro/metrul patrat lunar. In conditiile unei reduceri de 30% de la acest nivel, chiria media ar scadea la 21 de euro/mp, in timp ce veniturile anuale ar scadea cu circa 2,5 milioane de euro. Directorul Liberty Center nu a confirmat noile chirii medii din cadrul mallului.

Scaderea veniturilor afecteaza puternic si valoarea de piata a mallurilor, o serie de proprietari avand in portofoliu centre comerciale cu o valoare mai mica decat pretul de achizitie. Astfel, City Mall este evaluat la circa 60 de milioane de euro, dupa ce actualii proprietari au platit peste 100 mil. euro pentru proiectul din sudul Capitalei.

 

Noul manager a lucrat la Wal-Mart

La sfarsitul lunii aprilie Liberty Center genera un trafic saptamanal de circa 82.000 de persoane, in medie mai putin de 12.000 de oameni zilnic, in conditiile in care asteptarile proprietarilor erau ca mallul sa atraga, la maturitate, circa 30.000 de oameni zilnic.

"Din aprilie pana la inceputul lunii iulie am reusit sa crestem traficul cu 25%, pana la 104.000 de vizitatori saptamanal, iar pana in luna octombrie ne propunem sa dublam aceasta cifra", spune britanicul, care a lucrat pentru o buna perioada in cadrul gigantului Wal-Mart, iar in ultimii doi ani s-a implicat in conducerea mai multor centre comerciale din Polonia, Germania, Cehia sau Bulgaria.

Pugh are un contract pe o perioada de doi ani la conducerea Liberty Center, mall in care au inceput sa apara primele modificari de chiriasi la circa noua luni de la deschidere.

Pana acum a fost inchisa o cafenea de la parter si fast-food-ul Sbarro din zona de food-court. In schimb, in luna mai a fost deschis un nou bar la etajul doi, in luna iunie a fost inaugurata sala pentru proiectii 6D operata de cinematograful The Light, precum si un magazin de decoratiuni Next Home.

"Ne adresam unei categorii de clienti care stau si cheltuiesc mai putin in mall, dar vin mai des, deoarece pot face mai usor cumparaturi", explica Pugh, argumentand ca "daca in Baneasa poti petrece 5-6 ore, in Liberty Center se sta in jur de doua ore si jumatate".

Liberty Center are o suprafata inchiriabila de 25.000 de metri patrati si a necesitat investitii de 70 de milioane de euro pentru constructie. Principalii chiriasi sunt Billa, Altex, Diverta, Hervis, Starbucks, Marks & Spencer sau cinematograful The Light.

 

Vine si concurenta mallului Cotroceni Park

"Vrem sa aducem in cadrul mallului inca o ancora de fashion si mai multe servicii, cum ar fi un doctor, un stomatolog, curatatorie sau coafor", spune directorul Liberty Center. Bugetul de marketing al mallului pentru acest an este de 800.000 de euro, o buna parte din bani urmand a fi folositi in ultimul trimestru al acestui an, cand centrele comerciale inregistreaza, de regula, varful in materie de vizitatori si vanzari.

La circa doi kilometri departare in aceasta toamna va fi inaugurat mallul Cotroceni Park, dezvoltat de AFI Europe si care va avea o suprafata inchiriabila de trei ori mai mare decat Liberty Center.

"Cu siguranta la momentul deschiderii Cotroceni Park vom inregistra o scadere de trafic. Toata lumea va merge intai acolo din curiozitate. Pe noi ne-ar avantaja ca proiectul sa fie deschis cat mai repede, pentru a ne putea recupera vizitatorii pana inaintea sarbatorilor", mai spune Pugh.

Un alt proiect al britanicului pentru mallul din zona Trafic Greu este amenajarea unui spatiu de joaca mai mare pentru copii, in conditiile in care principala atractie pentru cei mici in momentul de fata este patinoarul acoperit.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO