Companii

Educaţie, stil de viaţă şi wellness. Numărul de librării, în scădere în ultimii cinci ani. Cele aproape 340 de librării au generat afaceri de 130 milioane de euro în 2021. Sunt peste 2.100 de angajaţi în total în librării, iar businessul generat de companiile active în acest domeniu a revenit la vânzările dinainte de pandemie

Educaţie, stil de viaţă şi wellness. Numărul de...

Autor: Georgiana Mihalache

12.09.2022, 00:06 375

Anul 2021 a adus o nouă scădere la numărul de firme şi de angajaţi în industria librăriilor. Astfel, la nivelul anului pre­ce­dent funcţionau 339 de firme în domeniul comerţului de carte în magazine, iar numărul de angajaţi nu depăşea 2.125 de persoane, după cum arată datele Registrului Comerţului.

Totuşi, librăriile au generat un business de 663,6 mil. lei (peste 130 mil. euro) anul trecut, în creştere cu 16% faţă de 2020, an marcat puternic de pandemia de COVID-19. După datele din anul trecut, nivelul afacerilor din piaţa librăriilor a revenit la cel prepandemie, din 2019, când firmele din acest sector înregistrau 657 mil. lei afaceri.

Piaţa românească de librării este însă una redusă. În comparaţie, cea mai mare piaţă de carte din Europa - Germania, a avut vânzări de 3,7 miliarde de euro în librării în 2021. Segmentul de magazine fizice generează aproape 40% din totalul businessului de carte din Germania, potrivit unui studiu publicat de boersenverein.de.

Principalele probleme care influenţează piaţa librăriilor ţin de situaţiile de criză din ultimii ani. Astfel, închiderea marilor centre comerciale pe timpul stării de urgenţă, dar şi un apetit mai scăzut pentru achiziţii în contextul războiului din Ucraina îi determină pe consumatori să fie mai precauţi şi să prioritizeze cheltuielile.

Investiţii noi la orizont

Totuşi, investiţiile şi extinderile de librării nu se opresc. Lanţul de librării Cărtureşti, controlat de Nicoleta Dumitru şi Şerban Radu, a finalizat prima jumătate a acestui an cu vânzări mai mari cu peste 20% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Compania are în plan să intre cu librării în noi oraşe din provincie în septembrie şi octombrie.

În plus, recent, Cărtureşti a anunţat o investiţie de 450.000 de euro în AudioTribe, prima platformă românească cu audiobooks în limbile română şi engleză, lansată în urmă cu un an.

Piaţa librăriilor a fost marcată anul acesta şi de o tranzacţie, după ce antreprenorul Octavian Radu, care deţine businessuri în mai multe domenii, a vândut lanţul de librării Diverta, aflat pentru a doua oară în insolvenţă, către un alt om de afaceri local, Augustin Drăgan.

Lanţurile de librării au mizat pe extinderea în special în marile centre comerciale, acolo unde au acces la un număr mai mare de vizitatori. În plus, magazinele de carte şi-au diversificat oferta de produse, în încercarea de a oferi clienşilor o gamă mai mare pentru a alege produse complementare. De exemplu, în librării clienţii pot găsi de la ceaiuri, obiecte de decor, până la jocuri pentru copii.

Din cele mai recente date, în cazul Cărtureşti, vânzările de carte generează circa 60% din cifra de afaceri, restul fiind reprezentat de produse gastro, muzică, filme, suveniruri

Piaţa de carte are însă o valoare mai mare de 130 mil. lei anual, în contextul în care cifra nu include vânzările magazinelor exclusiv online, precum site-ul elefant.ro, de exemplu, sau vânzările de carte din supermarketuri. În ultimii ani, marile reţele din retailul alimentar au dezvoltat rafturi întregi de cărţi, iar preţurile sunt similare cu cele din librării.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO