Companii

Franz Fruehwirth: Masinile second hand sustin vanzarile de masini noi

12.12.2005, 19:17 22

Directorul general al Porsche Romania a decis sa lanseze sistemul de comercializare a automobilelor second hand Weltauto, dupa ce l-a experimentat si in tari precum Austria, Slovacia, Ungaria sau Slovacia.

"Am luat decizia de a intra pe piata second hand cu scopul de a ne sustine vanzarile de autovehicule noi, dar si pentru a fideliza clientii asupra marcilor din reteaua de dealeri Porsche", afirma Franz Fruehwirth, directorul general al Porsche Romania.

El a contribuit inca de acum zece ani la dezvoltarea brandului Weltauto, dedicat comertului cu autovehicule de ocazie, pentru Volkswagen si Audi, in Austria. De anul trecut, Fruehwirth a decis sa implementeze conceptul si pe piata romaneasca.

"Conceptul Weltauto este acelasi in toate tarile Porsche Holding. In functie de cererea de pe diferite piete, implementarea conceptului poate fi mai mult sau mai putin dinamica. In Romania am gasit un mediu favorabil si am castigat in scurt timp notorietate si increderea clientilor", declara el.

Directorul general al Porsche Romania a inceput sa lucreze la proiectul-pilot situat la dealerul Porsche Bucuresti Nord inca din luna ianuarie 2004, iar in luna noiembrie a aceluiasi an a fost deschis primul centru Weltauto. El spune ca cele mai importante aspecte in dezvoltarea conceptului au fost instruirea personalului de vanzari si mai ales recrutarea personalului specializat in diagnosticarea masinilor.

"Aceste aspecte sunt esentiale avand in vedere obiectivele noastre de siguranta si garantie pe care le promovam clientilor", explica Fruehwirth.

Oficialul austriac spune ca anterior deciziei de a introduce brandul Weltauto nu a existat o cerere puternica pe acest segment sau cel putin nu a fost sesizata la nivelul dealerilor Porsche Romania.

"Majoritatea clientilor erau obisnuiti sa se indrepte catre targuri sau anunturile din presa pentru a achizitiona sau vinde un autovehicul second hand, operatiune asociata de cele mai multe ori cu un anumit numar de incertitudini in legatura cu provenienta masinii si gradul de uzura", spune el. Tocmai aceasta incertitudine a reprezentat oportunitatea pe care o astepta importatorul.

"Chiar daca este vorba despre autovehicule second hand, pentru masinile din circuitul Weltauto oferim un pachet de servicii care include garantia tehnica si alte elemente caracteristice vanzarilor de automobile noi. Astfel, pentru toate automobilele vandute prin Weltauto oferim o garantie pentru minimum sase luni fara limitare de kilometri parcursi, garantie care poate fi prelungita in functie de starea masinii", afirma Fruehwirth.

In prezent, oarecum surprinzator, cererea pentru automobilele Weltauto vine mai degraba de la companii care au nevoie de autovehicule care sa fie livrate prompt, decat de la persoanele fizice.

"Exista o presiune pe piata automobilelor de ocazie si nu e usor sa intri pe acest sector. In Romania, media de vechime a automobilelor aflate in circulatie este foarte ridicata", spune Fruehwirth.

Primul stoc pentru Weltauto a fost de 150 de masini si a fost format din autovehiculele folosite de angajatii retelei Porsche.

"Primele masini pe care le-am introdus in circuit au fost automobilele noastre, pentru a oferi clientilor posibilitatea de a avea acces la masini aproape noi la un pret mai mic", dezvaluie Fruehwirth.

Politica importatorului presupune ca la fiecare 6 luni sau 16.000 de kilometri automobilele oferite angajatilor sa fie inlocuite cu altele noi, iar primele sa intre in centrele Weltauto.

In cele 15 luni de la aparitia primului centru, s-au vandut prin Weltauto 450 de autovehicule rulate. Cele mai cautate branduri au fost pana acum Skoda, Volkswagen, Audi pentru automobile, dar a existat si o cerere importanta pentru microbuzele Volkswagen.

Deschiderea unui centru Weltauto implica indeplinirea unor cerinte standard printre care cea care se refera la spatiul de expunere care trebuie sa fie de minimum 800-1000 de metri patrati sau sa poata fi prezentate cel putin 30-40 de autovehicule. Pana acum investitiile in cele doua centre, cel din Bucuresti si cel din Suceava, au insumat in jur de 300.000 de euro.

"Am pus la dispozitie conceptul Weltauto tuturor dealerilor din reteaua Porsche, iar cel mai rapid s-au miscat cei din Suceava si Focsani, unde urmeaza sa mai fie deschis inca un centru", spune Fruehwirth. Dupa Focsani, va mai aparea inca un punct de vanzare in Bucuresti Vest, iar pana la sfarsitul anului 2006 oficialii importatotului spun ca vor sa ajunga la 10 unitati Weltauto in Romania.

"In acest an, piata autovehiculelor de ocazie a inregistrat o crestere care a urmarit curba vanzarilor de masini noi. Pentru 2006 estimam ca vanzarile noastre de autovehicule rulate vor avea o evolutie in trendul vanzarilor de autovehicule noi, pentru care anticipam o crestere de 10-20%", sustine seful Porsche Romania.

In aceste conditii el estimeaza ca vor fi rulate prin Weltauto (vanzari si cumparari) intre 700 si 1.000 de autovehicule din marcile Audi, SEAT, Volkswagen, Skoda.

Intrarea Porsche Romania pe piata automobilelor de ocazie nu este singulara. Tiriac Auto, reprezentantul pe piata locala a zece marci de automobile, a infiintat Star Forum, o companie specializata in comercializarea de automobile second hand.

Fruehwirth spune ca majoritatea importatorilor ofera intr-un cadru mai mult sau mai putin organizat o gama de autovehicule de ocazie, iar din 2007 se asteapta o intensificare a concurentei.

"Aderarea Romaniei la UE va fi un proces benefic afacerii Weltauto pentru ca aceasta va servi in doua directii. Prima va fi cea de suport pentru vanzarile de autovehicule noi (prin sistemele buy-back, lease-back si trade-in pe care le oferim), iar cea de-a doua va fi cea de raspuns la cererile diverse de achizitionare a unui automobil, prin prisma raportului calitate-pret si al livrarii imediate", sustine Fruehwirth.

Un potential pericol pentru activitatea dealerilor de automobile ar putea fi, potrivit analistilor pietei auto, repetarea scenariului de pe piata poloneza. Dupa aderarea tarii la UE s-au retras toate restrictiile referitoare la importurile vehiculelor de ocazie si s-a inregistrat o explozie a importurilor de autovehicule second hand si o diminuare a vanzarilor de masini noi.

"Weltauto este un concept de sine statator, marca inregistrata a Porsche Holding. Un regres major al pietei se resimte, desigur, in toate segmentele acesteia, insa datorita specificului Weltauto o situatie similara cu cea a Poloniei nu afecteaza major fluxul afacerii noastre cu autovehicule de ocazie", declara Fruewirth.

Planurile cu privire la Weltauto prevad extinderea in intreaga tara, unde marcile Porsche Romania (Audi, Seat, Skoda, Volkswagen, Porsche) au in acest moment o retea de 65 de dealeri.

Managerul austriac spune ca reteaua va atinge in scurt timp 100 de dealeri, iar fiecare dintre acestia va fi interesat sa preia si sa implementeze pe plan local conceptul Weltauto. marius.anton@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels