Companii

GfK: Pana in aprilie nu putem vorbi de scaderi generalizate de vanzari pe piata bunurilor de larg consum

GfK: Pana in aprilie nu putem vorbi de scaderi generalizate de vanzari pe piata bunurilor de larg consum
02.07.2009, 00:00 44

In volum, avansul a fost de 7% in T1 fata de aceeasi perioada din 2008. GfK monitorizeaza 80-90 categorii de produse din sectorul FMCG, in care insa nu sunt incluse produsele din carne, bauturile alcoolice si tigarile.

Cifrele publicate de GfK sunt mai optimiste decat statisticile comunicate anterior de alte institutii sau companii de cercetare de piata, care fac referire la acelasi interval de timp. Astfel, datele Institutului National de Statistica (INS) arata ca in primele trei luni ale anului vanzarile de produse alimentare, bauturi si tutun s-a majorat cu 1,5%, comparativ cu T1 din 2008, datele fiind ajustate in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate.
 
Studiu optimist
La randul sau, compania de cercetare a pietei MEMRB a comunicat in mai dinamica vanzarilor de bunuri de larg consum in comertul alimentar modern, datele indicand o crestere de 5% in valoare. Tinand cont ca preturile produselor alimentare au crescut in medie cu 5,7-5,8% in intervalul analizat (datele INS), reprezentantii MEMRB estimeaza o stagnare a vanzarilor in volum pe piata de profil. Studiul companiei MEMRB a fost realizat pe un panel constant de magazine, care a inclus 181 de categorii de produse din sectorul FMCG, in timp ce GfK a interviervat consumatorii.
"Nu putem vorbi inca de scaderi generalizate in sectorul bunurilor de larg consum. Dinamica consumului in primul semestru ne va da mai multe indicii pentru a putea face prognoze pentru intregul an", a declarat Diana Toma, research executive al companiei GfK.
"In primele patru luni ale anului s-a mentinut chiar si tendinta de up-trading (orientare a consumatorilor catre produse din categorii superioare de pret - n. red.), care insa se estompeaza pe masura ce inaintam spre a doua jumatate a lui 2009", a mai precizat ea.
Studiul "Ce s-a schimbat in atitudinile si comportamentul de cumparare al romanilor" realizat de GfK arata ca unele segmente mari din piata FMCG, precum tabletele din ciocolata sau iaurtul, au continuat sa creasca cu ritmuri de peste 10% in T1 fata de aceeasi perioada din 2008. In schimb, majoritatea categoriilor de produse analizate au avut rate de crestere sub 10%. In aceste categorii intra laptele, cafeaua macinata, sucurile, pasta de dinti si produsele de ingrijire a corpului si a fetei, care au inregistrat cresteri de vanzari de peste 5%.
 
Toata lumea cauta reduceri
Pe piata FMCG, singurele estimari privind dinamica consumului in acest an in Romania au fost facute de Euromonitor. Prognozele institutiei indica o usoara scadere a cheltuielilor romanilor pentru produsele alimentare, de la nivelul de 41,57 miliarde de dolari inregistrat in 2008 la 40,97 mld. dolari in acest an.
Achizitia de produse alimentare reprezenta in anul 2007 circa 40% din cheltuielile curente ale unei gospodarii, procent aflat pe un trend descendent in ultimii ani.
Pe fondul crizei economice, romanii se orienteaza tot mai mult catre produsele cu reduceri de preturi si se ghideaza tot mai des dupa listele de cumparaturi scrise de acasa, dupa cum spun retailerii.
Cele mai recente date arata ca in luna noiembrie a anului trecut 1 din 5 consumatori era orientat in special catre pret, cautand mereu reduceri, chilipiruri sau promotii, potrivit GfK.
Aceasta ar putea fi o explicatie a impactului mare pe care il au pliantele distribuite de retelele mari de magazine in cutiile postale, deoarece majoritatea produselor prezentate in aceste cataloage sunt la promotie: 44% dintre persoanele la care ajung pliantele magazinelor alimentare fac cumparaturi in functie de acestea.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO