Companii

GSK Romania, in crestere cu 20% pe primele noua luni

29.11.2002, 00:00 42

Grupul farmaceutic britanic GlaxoSmithKline (GSK) Romania, liderul pietei autohtone de profil, a inregistrat in primele noua luni ale acestui an o cifra de afaceri de 76 milioane de dolari, in crestere cu 20,6% fata de perioada similara din 2001. Compania estimeaza ca va depasi obiectivul de 100 de milioane de dolari stabilit initial pentru 2002 si isi va consolida pozitia pe piata.
"Comparativ cu anul trecut, ne-am imbunatatit politica de vanzari, marketing si serviciile pentru clienti. De asemenea, am lansat produse noi destinate aparatului respirator (Seretide), diabetului (Avandia)si tratamentului infectiilor (Agenerase si Trizivir)", a declarat pentru Ziarul Financiar Roberto Musneci, director al reprezentantei GSK in Romania si presedinte al Europharm Group. GSK detine 65% din Europharm, companie de productie si distributie achizitionata in 1998.
Vanzarile de 76 de milioane de dolari reprezinta suma celor realizate de reprezentanta GSK, fabrica de la Brasov si divizia de distributie.
Musneci spune ca evolutia buna a cifrei de afaceri s-a datorat atat produselor aflate in portofoliul international al GSK cat si genericelor (medicamente fara patent) fabricate la Brasov.
"Daca in primele noua luni ale anului trecut, cele mai bine vandute produse ale noastre in Romania erau antibioticele si medicamentele pentru HIV, acum remarcam intrarea vitaminelor (in special Eurovita) in topul vanzarilor", mentioneaza Musneci.
Conform datelor companiei de cercetare a pietei - Cegedim Romania, puse la dispozitie de GSK, consumul de medicamente a crescut cu 12% in primele noua luni ale anului. Daca isi va mentine ritmul de crestere pana la sfarsitul anului, piata romaneasca de medicamente ar putea ajunge la 600 milioane de dolari. GSK detine 11,5% din totalul pietei.
"Per ansamblul pietei, ariile terapeutice care au crescut sunt antibioticele sistemice, medicamentele pentru diabet sau citostaticele. GSK a profitat de tendinta ascendenta a pietei si am inregistrat cresteri semnificative pe urmatoarele segmente: diabet, sistemul nervos central, depresii, infectii, aparatul respirator sau cancer. Evolutii foarte bune au avut si produsele OTC (fara prescriptie), dintre care s-au remarcat vitaminele si produsele pentru copii", spune managerul GSK.
Exista, insa, si un revers al medaliei pentru cresterea vanzarilor: "avem probleme de lichiditate datorita intarzierilor mari cu care platesc atat spitalele cat si farmaciile".
GSK a finalizat anul acesta o investitie de 12,9 milioane dolari pentru constructia unei fabrici noi de medicamente la Brasov si pentru a moderniza utilajele deja existente.
O alta decizie importanta luata anul acesta a fost inchiderea fabricii Europharm de la Ploiesti si mutarea unei parti a angajatilor de acolo pe noua linie de productie de la Brasov.
Disponibilizarea a 100 de angajati de la Ploiesti a fost compensata, insa, cu trei luni in urma de lansarea unei campanii de recrutare a 200 de oameni, in special pentru intarirea fortei de vanzari si marketing.
Principalii competitori ai GSK pe piata romaneasca a medicamentelor sunt Sicomed Bucuresti, Terapia Cluj - Napoca, Antibiotice Iasi, Pfizer (SUA) si Lek (Slovenia). Anul viitor vor avea loc doua miscari importante pe piata romaneasca: Pfizer va "inghiti" Pharmacia (urmare a achizitiei efectuate in acest an la nivel mondial) iar Lek, care detine Pharmatech Targu Mures,  va intra sub umbrela Novartis.  

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels