Companii

Hipermarketurile vor deveni principalul canal al comertului modern

Hipermarketurile vor deveni principalul canal al comertului modern

Bucurestenii cheltuiesc cel mai mult pentru cumparaturile din magazine cu suprafete mari

18.10.2006, 18:39 21

Hipermarketurile vor fi cel mai important canal al comertului modern anul viitor, cand vor atinge o cota de 17% din retailul de bunuri de larg consum, potrivit companiei de cercetare de piata MEMRB Romania Retail tracking services.
"Magazinele de tip hipermarket au intrat puternic pe piata din provincie, anul trecut, astfel incat orasele mari din tara (in afara Capitalei) au ajuns sa detina in prezent o pondere de 50% din numarul total al hipermarketurilor, fata de 20% in urma cu un an", a declarat Cristina Banfi, business development manager la compania de cercetare MEMRB Romania Retail tracking services.
Intrarile grupului Auchan, dar si extinderea retelelor deja prezente pe piata vor duce numarul hipermarketurilor la 39 de unitati la sfarsitul anului viitor, fata de aproximativ zece in urma cu un an.
"Hipermarketurile vor deveni ancore puternice pentru dezvoltarea parcurilor comerciale", a spus Luiza Moraru, Retail Manager Eurisko, in cadrul seminarului Romanian Retail Forum 2006, organizat de Mediafax si revista Retail Magazin.
Retelele de magazine mari au preferat pana acum sa se dezvolte independent, insa acest lucru se va schimba odata cu dezvoltarea centrelor comerciale de dimensiuni mari anuntate pentru urmatorii ani. In plus, terenurile sunt tot mai greu de gasit si la preturi mari, comparabile cu cele de pe pietele mai dezvoltate din vest, astfel incat inchirierea locatiilor va fi o strategie adoptata tot mai mult in extinderea retelelor de retail pe piata locala.
"Gasirea terenurilor este o problema in Romania din cauza complicatiilor juridice si a revendicarilor. Preturile terenurilor au crescut puternic in ultimii ani, ca si costurile de constructie", a declarat Regis Mougel, directorul general al companiei Auchan Romania.
O alta dificultate intalnita de retaileri pe piata este starea precara a agriculturii.
"Asteptam sa se dezvolte agricultura. De multe ori avem probleme de aprovizionare, ramanem fara stocuri de alimente proaspete, pentru ca furnizorii romani nu ni le pot livra la timp si in cantitatile cerute de noi", a afirmat Andreea Mihai, managerul de marketing al companiei Carrefour Romania, cel mai mare jucator de pe segmentul hipermarketurilor.
Mihai a adaugat ca piata romaneasca poate absorbi toate formele de comert, insa companiile din retail trebuie sa-si adapteze strategiile la nivel local, pentru ca exista diferente mari intre consumul din Bucuresti si cel din provincie.
Consumatorii care aloca cea mai mare suma cumparaturilor din magazine cu suprafete mari sunt locuitorii din Bucuresti, urmati de cei din zona de vest a tarii si din Transilvania, pe ultimele locuri situandu-se locuitorii din zonele de sud si de sud-vest, potrivit datelor Carrefour Romania.
Comertul traditional detine inca o cota de piata de peste 70%, insa retailul modern va inregistra o crestere cu pana la 50% la orizontul anului 2010, potrivit unui studiu prezentat de ministrul integrarii europene, Anca Boagiu. "Retailul este la mai putin de 50% din gradul de economisire. Nu trebuie sa legam dezvoltarea acestui sector numai de cresterea consumului, el se va dezvolta si maturiza in contextul unei piete care se dezvolta si se maturizeaza", a spus Varujan Vosganian, presedintele Comisiei de buget - finante din Senatul Romaniei.
El a estimat cresterea salariului mediu pana la 500 de euro in Romania, la orizontul anului 2015.
Dezvoltarea comertului modern se va baza in urmatorii ani pe extinderea hipermarketurilor, dar si pe magazinele de tip discount, care practica o politica de preturi reduse. Retelele de magazine discount vor totaliza 200 de magazine la sfarsitul anului viitor si vor ajunge la o cota de 10% din retailul de bunuri de larg consum, arata datele MEMRB.
In schimb, magazinele de tip cash & carry, o alta forma a comertului modern, vor inregistra o scadere a cotei de piata pana la aproximativ 10% anul viitor, in principal datorita stagnarii numarului de magazine.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO