Companii

Inceput de an slab pentru industria mobilei. Mobexpert, IKEA si Elvila au contabilizat vanzari mai mici in euro

Inceput de an slab pentru industria mobilei. Mobexpert, IKEA si Elvila au contabilizat vanzari mai mici in euro

Reteaua Mobexpert numara in prezent 34 de magazine de mari dimensiuni in Romania si o unitate deschisa peste granita la Sofia, in Bulgaria

01.04.2009, 00:00 291

In industria mobilei, producatorii si retailerii se confrunta cu stagnari sau chiar scaderi ale vanzarilor in volum, desi multi dintre ei au extins suprafetele de vanzare, in conditiile in care in ultimii ani companiile raportau cresteri de doua cifre sustinute de piata imobiliara.

„Noi ne facem bugetele trimestrial, iar pentru primul trimestru ne-am propus sa ramanem la acelasi volum de vanzari. In ceea ce priveste planul, suntem in grafic, in lei, insa la incasarile in euro suntem mult mai jos ca anul trecut. O parte din aceasta diferenta o suporta furnizorii, o parte o suportam noi", a spus pentru ZF Dan Sucu, proprietarul grupului Mobexepert, cel mai mare jucator din industria mobilei.
Mobexpert nu a facut publice rezultatele financiare din 2008, insa potrivit estimarilor ZF cifra de afaceri a atins 170 mil. euro, nivel similar cu cel din 2007.
„Profitabilitatea in primul trimestru probabil ca va fi foarte slaba. Exista si posibilitatea sa fie pierderi pentru prima data", explica seful Mobexpert.
Mobila se numara printre produsele de folosinta indelungata la care se renunta mai usor in conditiile in care bugetul unui cumparator este sub presiune, de aceea companiile din domeniu se afla in primul val afectat de criza economica.
Jucatorii din industria mobilei se feresc acum sa faca previziuni pentru intregul an, iar tintele avansate anterior nu par sa mai aiba nicio greutate, scenariile optimiste ramanand cel putin pentru moment doar pe hartie.
Primii care au simtit criza pe propriul buzunar au fost exportatorii care s-au lovit de recesiunea din Vest inca de la mijlocul anului trecut. Astfel, desi ar fi fost favorizati de aprecierea euro din ultimele trei luni, producatorii de mobila nu au mai avut piete de desfacere la export.
Piata interna, care se prefigura a fi vesta de salvare pentru perioada urmatoare, a dat primele semne de recul in decembrie, iar inceputul de an a venit sa valideze temerile cu privire la o scadere a pietei.
IKEA, cel mai mare retailer de mobila, a raportat o crestere de numai 5% in lei in primele doua luni ale acestui an, dupa ce in 2008 vanzarile au avut un avans de 50%.
Mai important, aceste rezultate vin dupa un avans de 20% in ultimele luni din 2008. Pentru IKEA cea mai buna luna de anul trecut a fost septembrie. „In lunile ianuarie si februarie 2009 vanzarile totale in lei au crescut cu aproximativ 5% fata de aceeasi perioada a anului 2008", a spus Cornel Oprisan, retail manager al IKEA Romania, care nu a dorit sa ofere informatii privind dinamica vanzarilor in euro. Leul s-a depreciat cu aproape 20% in primele doua luni ale anului fata de aceeasi perioada din 2008, potrivit datelor BNR.
Spre deosebire de Mobexpert, care merge pe bugete trimestriale, IKEA are o singura varianta de buget pentru perioada septembrie 2008 - august 2009, in care estimeaza o crestere de 10%, pana la 110 mil. euro, potrivit datelor anuntate anul trecut. „Devalorizarea monedei nationale ne afecteaza, intrucat majoritatea produselor din magazinul IKEA sunt importate. (...) Un alt factor pe care l-am sesizat este chiar schimbarea comportamentului de consum. In contextul actual, orice cheltuiala este privita ca o investitie, cu beneficii pe termen cat mai lung. Greutatea raportului calitate-pret tinde sa fie principalul criteriu in alegerea cumparatorilor", a mai spus Oprisan.
Si la Elvila, grup de firme controlat de omul de afaceri Viorel Catarama, inceputul de an a fost slab.
„In lunile ianuarie si februarie 2009 s-au inregistrat scaderi ale volumului de vanzari, comparativ cu perioada similara a anului 2008. In aceasta perioada, s-au inregistrat scaderi de circa 5%. Prognozam pentru perioada imediat urmatoare o accentuare a fenomenului de diminuare a volumului vanzarilor cu pana la 10%", au precizat reprezentantii Elvila.
Grupul a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 115 mil. euro, in crestere cu 3% comparativ cu rezultatele din 2007, sub estimarile care indicau un avans de 7-10%, evolutia fiind influentata de incetinirea consumului, pe fondul crizei.
„Grupul de firme Elvila si-a definitivat un buget echilibrat, in baza rezultatelor financiare obtinute anterior, buget care pe masura ce lunile au trecut a trebuit ajustat in urma scaderii vanzarilor. In acest moment putem spune ca ne adaptam unui scenariu pesimist", au mai spus reprezentantii Elvila.
Afacerile Elvila din aceasta perioada au fost afectate de devalorizarea leului si diminuarea puterii de cumparare.
„Piata puternic concurentiala si limitarea resurselor financiare ale populatiei au determinat consumatorul sa se informeze mai intens si cu o durata mai mare in timp, achizitia fiind de multe ori intarziata sau chiar amanata. Teama de cum vor evolua lucrurile la nivelul economiei a determinat populatia sa fie mai rezervata si mai tematoare cu privire la viitoare achizitii de bunuri de folosinta indelungata", explica reprezentantii Elvila.
Scadere la vanzarile in lei a fost raportata si de Lemet, companie din Campina, cu o cifra de afaceri de 136 mil. lei (40 mil. euro) anul trecut.
„Vanzarile in reteaua Lem's (aproximativ 100 de unitati) sunt cu 9% mai mici in primul trimestru din 2009 fata de aceeasi perioada din 2008, in lei", a spus Alexandru Rizea, directorul general al Lemet.
El mai afirma ca potentialii cumparatori au devenit „mai economi, mai prevazatori, mai putin exuberanti privind cumparaturile si mai putini increzatori in viitor".
Lemet inregistreaza unele dintre cele mai ridicate marje de profit din industrie, iar reteaua de magazine pe care o opereaza se extinde si prin intermediul francizei.
„Piata de mobila a fost in „criza" in primele trei - patru luni ale fiecarui an. Incepand cu luna iunie piata a crescut, atingand maximul in august, septembrie, octombrie sau noiembrie. Cred ca si in acest an va fi aceeasi tendinta, dar sub nivelul anului 2008", a mai spus Rizea.
Cu toate acestea, companiile din industria mobilei asteapta finalul de an, cand spera intr-o dezghetare a pietei.
„Speram ca din trimestrul al IV-lea economia sa inceapa sa se echilibreze atat la nivel national, cat si international. Avand in vedere ca intram in trimestrul al II-lea si momentan economia este in cea mai mare parte blocata, este dificil de estimat cat de repede se vor relua activitati precum creditarea populatiei, deblocarea pietei imobiliare, echilibrarea cursului de schimb si a costurilor de aprovizionare cu materii prime si materiale", spun reprezentantii Elvila.
Retailul de mobila era estimat anul trecut la 1,3 mld. euro, o piata foarte fragmentata, cu multi jucatori de dimensiuni mici.
Cei mai mari trei retaileri, IKEA, Mobexpert si Elvila detin potrivit estimarilor ZF circa 20% din aceasta piata.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO