Companii

Investitiile in modernizare au majorat vanzarile producatorilor de carne de pasare cu peste 20%

Investitiile in modernizare au majorat vanzarile producatorilor de carne de pasare cu peste 20%

Grigore Horoi, presedintele Agricola Bacau: Pentru perioada 2009 - 2011 se estimeaza o crestere medie anuala a pietei carnii de pasare cu 7% in volum. Trendul crescator al pietei este sustinut de ritmul accelerat de dezvoltare a retailului modern si de cresterea consumului de produse romanesti.

22.06.2009, 00:00 259

Potrivit datelor Uniunii Crescatorilor de Pasari din Romania, livrarile de pui pentru carne din primele patru luni ale acestui an au depasit 110.000 de tone, adica peste 250 mil. euro, in crestere cu 26% fata de aceeasi perioada din 2008.

Carnea de pasare se numara astfel printre putinele segmente din industria alimentara care a inregistrat cresteri in prima parte a acestui an, in conditiile in care producatorii de mezeluri au anuntat o stagnare a vanzarilor in volum pentru primul trimestru, iar piata lactatelor a inregistrat o scadere de 20% a vanzarilor in aceeasi perioada din 2009. Cu doar un an in urma, reprezentantii producatorilor de carne de pasare sustineau ca nu pot sa creasca preturile din cauza vanzarilor slabe inregistrate de acest sector.
"Volumul vanzarilor grupului Transavia inregistreaza o crestere de 20% in primele cinci luni ale anului, confirmand estimarile noastre care vizeaza o productie de peste 50.000 tone de carne de pasare in 2009. In principal, aceasta crestere se datoreaza maririi productiei de la Avicola Brasov, facilitatile de productie de aici fiind integrate intr-un proiect de investitii de modernizare in valoare de peste zece milioane de euro", declara Ioan Popa, directorul general al Transavia, cel mai mare producator de carne de pasare de pe plan local. Grupul din Alba Iulia a rulat anul trecut afaceri de 95 de milioane de euro, dupa preluarea companiei Avicola Brasov, avand aproape 1.300 de angajati.
 
Toti jucatorii mari sunt pe val
Principalul competitor al Transavia, Agricola Bacau, a inregistrat in primele cinci luni ale anului o crestere semnificativa a vanzarilor fata de aceeasi perioada a anului precedent. Activitatea abatorului de pasari detinut de producatorul din Bacau a fost insa intrerupta in perioada ianuarie-aprilie a anului 2008, de aceea procentul de crestere nu poate fi comparabil cu cel realizat de ceilalti producatori.
Un avans de peste 20% au inregistrat in primul trimestru al acestui an si vanzarile grupului Agroli, detinatorul producatorului de carne de pasare Avicola Crevedia, la baza inregistrarii acestor rezultate aflandu-se de asemenea investitiile si strategia de expansiune a grupului. Unii producatori au avut insa parte de cresteri chiar mai mari.
Ioan Popa, proprietarul Transavia Alba Iulia: In acest moment exista o cerere importanta pentru carnea de pasare si produsele prelucrate din carne de pasare. 80% din cifra de export a grupului Transavia merge in Anglia, iar restul in Germania si Olanda."Ave Impex a inregistrat o crestere de 56% a productiei de carne de pasare pe primele cinci luni ale anului 2009, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008. In perioada ianuarie-mai a acestui an am realizat vanzari de 5.571 tone de carne de pasare fata de 3.563 tone in aceeasi perioada a anului trecut", a declarat Gheorghe Bodea, directorul general al Ave Impex din Satu-Mare, unul dintre primii sase producatori de carne de pasare de pe plan local, cu afaceri de 24 milioane de euro la finalul anului 2008. Rezultatele Ave Impex au fost sustinute de investitiile de zece milioane de euro realizate de producator anul trecut in modernizarea si cresterea capacitatii de productie a fermelor, precum si in modernizarea abatorului de pasari.
Potrivit reprezentantului Transavia, si criza financiara a jucat un rol important in obtinerea acestor rate de crestere, deoarece consumatorii prefera acum alimentele mai ieftine, inclusiv in segmentul carnii. "In conditiile in care sunt preferate alimentele ieftine, produsele din carne de pasare au devenit cele mai accesibile pentru consumatorul foarte atent la cosul zilnic. Tendinta consumului de carne de pasare in detrimentul altor categorii este evidenta", a adaugat Ioan Popa.
Aceste cresteri ale vanzarilor au permis producatorilor de carne de pasare realizarea de noi majorari de preturi, in conditiile in care acest lucru nu a fost posibil in urma cu un an, cand unii producatori vindeau chiar si sub costul de productie. "In prima parte a acestui an am crescut preturile la segmentul carne de pasare cu un procent mediu de 11%", a declarat Grigore Horoi, presedintele Agricola International Bacau. Aceasta pare a fi insa cea mai mare crestere a preturilor realizata de producatorii de carne de pasare din industrie in primele cinci luni ale acestui an, in conditiile in care Agroli Group nu a operat majorari de pret in aceasta perioada, iar Transavia a urcat preturile in categoria carnii de pasare cu procente intre 2 si 5% in functie de sortiment.
"Preturile au crescut in primele cinci luni ale acestui an cu 5,2% pe fondul cresterii pretului la furaje, energie electrica, gaze si a cheltuielilor financiare", a adaugat directorul general al grupului de firme Ave Impex din Satu Mare. Potrivit indexului realizat de Ziarul Financiar in cadrul lanturilor internationale de magazine din retailul modern, pretul mediu al unui kilogram de piept de pui grill congelat era in mai anul acesta 8 lei, fata de 7,3 lei in luna decembrie a anului 2008, inregistrand o crestere cu peste 9% in aceasta perioada.
Pe fondul rezultatelor obtinute, toti cei patru producatori estimeaza cresteri ale vanzarilor si pentru cea de-a doua jumatate a acestui an, majoritatea se abtin insa in a face o prognoza exacta. Astfel, in timp ce reprezentantii Agroli, Transavia si Ave Impex prognozeaza mentinerea unui trend ascendent al vanzarilor, atat la nivel de companie, cat si la nivel national, Agricola Bacau este singurul care estimeaza o posibila rata de crestere.
"Credem ca in a doua jumatate a anului 2009 Agricola Bacau va inregistra o crestere volumica la carnea de pasare cu 15 % fata de rezultatele pe care le estimam pentru primul semestru al acestui an, pentru a atinge tinta de 70% carne refrigerata in structura vanzarilor, stabilita pentru finalul lui 2009", a spus Grigore Horoi.
Cresterea vanzarilor de carne de pasare din cea de-a doua parte a anului ar putea fi influentata si de tendinta de crestere a cererii de pentru export experimentata de aceasta piata in ultimele luni. "In acest moment exista o cerere importanta pentru carnea de pasare si produsele prelucrate din carne de pasare. 80% din cifra de export a grupului Transavia merge in Anglia, iar restul in Germania si Olanda. Pana la sfarsitul lunii august estimam ca exporturile lunare ale grupului vor fi de 1,5-2 milioane euro", sustine presedintele grupului Transavia, companie care detine 17% din piata carnii din pasare.
De asemenea, toti cei patru producatori de carne de pasare mizeaza pe o crestere a cotei de piata in cursul acestui an sau in 2010. Astfel, in timp ce Agricola Bacau, companie care detine in prezent 11% din piata carnii de pasare, estimeaza ca va castiga patru procente pana la finalul anului 2010, reprezentantul Ave Impex sustine ca fata de luna martie a acestui an, cand detinea 5,25% din piata, depasirea cotei de piata, pana la 5,7% la finalul acestui an.
"Apreciem ca in acest moment Agroli detine 10% cota de piata si ne propunem o crestere graduala a acesteia", a declarat Camelia Hoinarescu, marketing & development manager al Agroli Group.
Piata interna a carnii de pasare a crescut in 2008 la peste 900 mil. euro, fata de 700 mil. euro in 2007, iar consumul intern de carne de pasare a crescut cu putin peste 11% fata de cel inregistrat in 2007, ajungand la 400.000 tone, potrivit datelor Uniunii Crescatorilor de Pasari din Romania. Astfel, consumul anual de carne de pasare pe cap de locuitor din Romania este de aproximativ 21 de kilograme, in timp ce consumul mediu in tarile din Uniunea Europeana depaseste cu putin 23 kg anual.
"Pentru perioada 2009 - 2011 se estimeaza o crestere medie anuala a pietei carnii de pasare cu 7% in volum. Trendul crescator al pietei este sustinut de ritmul accelerat de dezvoltare a retailului modern si de cresterea consumului de produse romanesti", a adaugat Grigore Horoi.
Cei mai mari producatori de carne de pasare de pe plan local sunt companiile Transavia, Agricola Bacau, Agroli Group (detine Avicola Crevedia), Aaylex (detine Avicola Buzau) si Agrisol.
 

 

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO