Companii

Lidl şi Penny Market merg spre un miliard de euro

Lidl şi Penny Market merg spre un miliard de euro

Autor: Cristina Roşca

30.12.2012, 11:03 1320

Reţelele de tip discount ar putea ajunge în acest an la vânzări de aproximativ un miliard de euro ajutate de deschiderile a 40 de magazine noi în 2012. Anul trecut cei doi jucători care mai activează pe această piaţă au obţinut afaceri cumulate de puţin peste 800 de milioane de euro.

Lidl şi Penny Market, singurii doi jucători care mai activează pe piaţa locală a magazinelor cu politică de discount, vor ajunge la finalul acestui an la 297 de magazine, cu 40 mai multe decât la începutul lui 2012. Reţelele germane, care deţin magazine de 2-3.000 de metri pătraţi, au alocat pentru acest an, potrivit estimărilor ZF, un buget de investiţii de 30-45 mil. euro care să le ajute să acopere mai bine toată suprafaţă ţării.

Magazinele de tip discount au ajuns "vedetele" din comerţul local după ce timp de mai mulţi ani au stat în spatele hipermarketurilor şi supermarketurilor. În decurs de circa un deceniu discounterii au reuşit să se impună pe piaţa locală cu aproape 300 de magazine şi cu afaceri ce se apropie rapid de 1 mld. euro.

De-a lungul timpului mai multe companii s-au bătut pe această felie a comerţului modern, însă în final lupta a ajuns să se dea doar între cele două reţele germane - Penny Market şi Lidl, unii dintre cei mai extinşi jucători din comerţul local.

Anterior, pe acest segment a activat şi reţeaua Profi, controlată de fondul polonez de investiţii Enterprise Investors.

Retailerul a ieşit însă din această luptă a preţurilor pentru a se repoziţiona pe segmentul supermarketurilor. Şi belgienii de la Mega Image au testat piaţa cu formatul Red Market, însă au decis după câţiva ani de încercări să transforme aceste magazine în supermarketuri Mega Image.

Cea mai importantă mutare pe acest segment a fost ieşirea de pe piaţa locală a Minimax Discount, companie controlată de omul de afaceri Dinu Patriciu. Retailerul a închis în 2012 toate magazinele şi a intrat în faliment. În acest context, lupta preţurilor mici a ajuns să să dea între doar doi jucători, unii dintre cei mai puternici şi la nivel europenean.

Lidl a intrat oficial pe piaţa locală în 2011 prin preluarea reţelei Plus Discount. De la intrare compania a deschis circa 50 de magazine.

Lanţurile de magazine de tip discount sunt prezente atât în cele mai mari oraşe din ţară, cât şi în localităţi mai mici de sub 20.000 de locuitori, fiind singurul format de comerţ modern care a atins toate judeţele din România.

Cei doi retaileri şi-au extins reţelele în ultimii ani în pofida contextului economic dificil şi scăderii consumului cu aproape 20% cumulat în perioada 2009-2011.

Mai mult, în ciuda acestei evoluţii afacerile discounterilor au continuat să crească. Principalul avantaj al acestor lanţuri de magazine îl reprezintă preţurile mici, care dictează achiziţiile românilor din ultimii ani.

Mizând doar pe preţ, discounterii au reuşit să îşi majoreze afacerile şi în anii de criză, evoluând astfel mai bine decât retailul preponderent alimentar. Astfel, anul trecut afacerile discounterilor au crescut cu aproape 11%, până la aproape 810 milioane de euro, în timp ce consumul a avut un declin de 3 procente.

Mai mult, compania de cercetare de piaţă PMR estima acum câteva luni că ratele de creştere pentru următorii trei ani (inclusiv 2012) vor fi chiar mai mari decât anul trecut, depăşind în unele cazuri chiar 20%. În aceste condiţii, afacerile discounterilor s-ar putea apropia de 1 mld. euro. Afacerile discounterilor sunt calculate de ZF pornind de la cifrele de afaceri aferente anului 2011 publicate pe site-ul MInisterului de Finanţe, la care s-a aplicat rata de creştere estimată de PMR.

 
 

40 de magazine noi

Evoluţia numărului de magazine a reţelelor de tip discount

RetailerMagazine 2012DeschideriInvestiţie (mil. euro)
Penny Market1421410-15
Lidl România1552620-30

Sursă: ZF, companiile

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO