Companii

MEMRB : Avansul retailului alimentar modern, redus aproape la zero in primul trimestru

MEMRB : Avansul retailului alimentar modern, redus aproape la zero in primul trimestru
13.05.2009, 13:55 30

Vanzarile din comertul alimentar modern au stagnat in primul trimestru in volum si au avut o crestere de 5% in valoare, potrivit unui studiu realizat de MEMRB pe un panel constant de magazine, care a inclus 181 de categorii de produse din sectorul bunurilor de larg consum.

"Putem vorbi de o stagnare a volumelor vandute in retailul modern cu dominanta alimentara in T1, tinand cont de rata inflatiei din aceasta perioada. Nu mai sunt cresterile explozive din ultimii ani, dar nici nu putem vorbi de scaderi dramatice in consum", a afirmat Marius Caluian, directorul general al MEMRB Romania.
El a mai precizat ca retelele mari de magazine inregistreaza o incetinire a ritmului de crestere, insa se dovedesc a fi mai rezistente decat micii comercianti in fata turbulentelor din economie.
Studiul a inclus toate cele patru segmente din retailul modern cu dominanta alimentara, adica supermarketurile, hipermarketurile, magazinele cash & carry si discounterii. Fiind realizat pe un panel constant de magazine, acesta nu surprinde dinamica vanzarilor adusa de extinderea retelelor de retail in perioada analizata.
 
De la plus 10-15% la primele cresteri modeste
In ultimii ani, sectorul FMCG (bunuri de larg consum) a avut cresteri de peste 10-15%, avansul comertului modern fiind superior acestui ritm datorita investitiilor in expansiune realizate de retailerii internationali.
De exemplu, grupurile Metro, Rewe si Carrefour, cei mai mari trei jucatori din comertul romanesc, au rulat anul trecut afaceri cumulate de 5 miliarde de euro la nivel local, in crestere cu 20% fata de 2007. Aceasta valoare reprezinta aproximativ 20% din vanzarile realizate de intregul comert cu bunuri de larg consum, estimat de MEMRB la 23-25 mld. euro si care include aproape 90.000 de magazine, de la chioscuri la hipermarketuri.
Jucatorii de top din retailul alimentar au intrat insa pe un trend descendent al vanzarilor pe metru patrat inca de anul trecut, pe fondul intensificarii competitiei pe piata.
Astfel, in conditiile cresterii suprafetelor de vanzare cu peste 20%, liderii retailului alimentar (primii doi jucatori din fiecare segment) au raportat anul trecut un avans al vanzarilor cumulate de 14%, comparativ cu 2007, ceea ce a dus la diminuarea vanzarilor pe metru patrat, potrivit unei analize realizate de ZF in urma cu cateva luni.
 
A venit vremea diferentierii in retailul modern
"Acum se face diferenta clara intre businessurile din retailul modern. In conditii de stagnare a pietei, ma astept ca retailerii sa se concentreze mai mult pe servicii, si astfel calitatea acestora sa creasca. In acelasi timp, consumatorul cere si preturi mai mici, promotii la produsele de larg consum si mai ales la cele de folosinta indelungata", spune Marius Caluian.
In anul 2006, cand consumul local era pe un trend ascendent puternic datorita cresterii veniturilor populatiei, Romania ocupa locul al doilea in clasamentul pietelor europene dupa valoarea vanzarilor pe metru patrat in hipermarketuri (10.200 euro/mp), pe primul loc fiind Franta (cu 13.200), conform unui studiu citat in 2008 de Carrefour.
Spre comparatie, Carrefour si Real, cei mai mari doi operatori de hipermarketuri, dupa valoarea afacerilor raportate, au avut anul trecut vanzari medii de aproximativ 7.000 de euro pe metru patrat, conform estimarilor ZF.
La finele anului trecut, reprezentantii marilor retele de retail cu dominanta alimentara si analisti din domeniu prognozau ca in 2009 vor aparea schimbari majore in structura cosului de cumparaturi, care vor diminua valoarea acestuia. Cei care vor castiga cel mai mult, in aceste conditii, vor fi retailerii cu politica de discount, iar pe piata va fi un efect de substitutie foarte pronuntat, care va afecta segmentul premium, mai anticipau acestia.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO