Companii

MOL: In Ungaria stagnam, in Romania ne mai dezvoltam inca cel putin 10 ani

04.11.2008, 14:59 70

Grupul petrolier ungar MOL se pregateste sa adopte o serie de masuri privind reducerea costurilor atat la nivel operational, cat si la planul investitiilor, ca masura de protejare de efectele crizei, dar niciuna din aceste strategii nu va fi aplicata asupra activitatilor din Romania.

"Daca mi-ar zice cineva sa-i aprob deschiderea unei benzinarii in Ungaria, as avea anumite probleme. Acolo incercam sa ne mentinem activitatile, pe cand in Romania intentia noastra este de a ne creste businessul. In comparatie cu pietele din Ungaria sau din Slovacia, piata locala este stabila, care mai are potential de crestere pentru cel putin urmatorii 10 ani si deci are posibilitatea de a se proteja", a declarat Laszlo Geszti, senior vicepresident pe retail in cadrul grupului MOL.
La nivel de grup, MOL incearca diminuarea cheltuielilor operationale cu circa 4-5% prin eliminarea unor costuri cum ar fi petrecerile pentru angajati sau alte categorii de cheltuieli.
"Ca si grup axat in principal pe segmentul de rafinare, scaderea pretului petrolului din cauza crizei globale nu reprezinta un factor negativ pentru afacerile noastre. Pentru anul viitor luam in calcul un pret al barilului de 60-70 de dolari. Ne uitam la aceasta criza ca la o oportunitate, pentru ca acestea sunt momentele in care se construiesc marile bogatii", a mai precizat Geszti.
In ceea ce priveste piata locala, oficialii MOL estimeaza totusi o reducere a ritmului de crestere al vanzarilor de carburanti, de la un nivel de doua cifre cat este estimat anul acesta la o crestere de doar o cifra in 2009.
"Spre exemplu, anul 2008 a fost unul extrem de bun in ceea ce priveste agricultura, mult mai bun decat in 2007, ceea ce implicit a dus la vanzari mai mari de carburanti. In 2009, s-ar putea sa nu mai avem aceleasi conditii de piata. Vazarile catre clientii corporate, in general pe segmentul constructiilor s-au mai redus. Estimarile in ceea ce priveste ritmul de crestere al PIB-ului s-au redus si trebuie sa fim constienti de faptul ca nivelul banilor trimisi de romanii care lucreaza in strainatate va scadea pentru ca foarte multi si-au pierdut slujbele, cum este cazul muncitorilor din constructii din Spania. La toate acestea se adauga si reducerea ratingului de tara din partea S&P care s-ar putea sa aiba un efect asupra investitiilor straine", a explicat Zsolt Szalay, country manager al MOL Romania. In legatura cu preturile la pompa, Szalay a spus ca acestea sunt in prezent la nivelul din ianuarie 2008.
"Nu luam in calcul o reducere a bugetului de investitii pentru anul viitor si pe termen mediu ne dorim sa ajungem la o cota de piata de 15% de la nivelul de 12% pe care il detinem in prezent. Pana acum, investitiile in reteaua de retail din Romania se ridica la 155 de milioane de euro", a mai spus Szalay. Numarul benzinariilor deschise de MOL anul acesta este de opt, cifra care include cele cinci noi statii, compania operand 130 de benzinarii. Ca posibilitate de dezvoltare pe plan local, grupul MOL ia in calcul o posibila alimentare a retelei de benzinarii cu energie produsa din surse regenerabile.
"Cu o turbina de 3,5 MW am putea teoretic alimenta intreaga retea de benzinarii in numar de peste 350 de unitati pe care o avem in Ungaria, dar acesta este deocamata doar un plan. Acesta s-ar putea aplica doar in cazul unei retele concentrate intr-un singur loc si nu este cazul, de aceea mai avem de lucru la acest model. In functie de rezultatele studiilor pe care le vom face, am putea implementa o astfel de masura si in Romania, dar este un plan pe termen lung", a mai precizat Geszti. MOL a lansat deja un nou concept de benzinarii, care se va aplica viitoarelor statii si care duce la un consum mai redus de energie.
Pe partea de servicii non-oil, MOL, care a inregistrat in primul semestru afaceri de 286,9 mil. euro, in crestere cu 24% in lei, si-ar putea dezvolta afacerea cu restaurante in benzinarii prin dezvoltarea unui parteneriat cu lantul de elvetian Marche, lant care este deja prezent in cadrul retelelor detinute de MOL din Croatia si Ungaria. MOL are deocamdata o singura benzinarie cu restaurant in Bucuresti si ar putea deschide inca o benzinarie de acest tip in provincie, in 2009.
 
Nu se asteapta ca OMV sa mai incerce o preluare ostila
MOL nu se asteapta ca OMV Austria sa mai incerce o preluare ostila a grupului ungar, cum a incercat in urma cu un an, ci cel mult la reactii verbale, a declarat Laszlo Geszti. OMV a renuntat in luna august la preluarea MOL, dupa o tentativa de achizitie care s-a prelungit un an. Grupul austriac intentiona sa formeze o companie importanta, cu o capitalizare de 45 miliarde dolari, situata geografic intre marile grupuri petroliere din Vest si Gazprom in Est.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO