Companii

Noul val al investitorilor din retail vine din productie: Pentru un producator, magazinul nu este o optiune, ci o necesitate: Riscul de neincasare ne face sa investim in retail

Noul val al investitorilor din retail vine din productie: Pentru un producator, magazinul nu este o optiune, ci o necesitate: Riscul de neincasare ne face sa investim in retail
15.04.2010, 00:00 167

Astfel, doar Unicarm Satu-Mare, Agricola Bacau, Angst, CrisTimsau Titan Ilfov au in prezent peste 100 de magazine impreuna, nivelatins doar de cei mai mari discounteri din piata, cum ar fi reteauaPlus, pe care germanii de la Lidl au platit 200 de milioane deeuro.

In timp ce retelele de magazine alimentare romanesti sunt in ceamai mare parte in incapacitate de plata sau au franat puternicexpansiunea, producatorii din mezeluri, panificatie sau industriacarnii de pasare au in plan extinderea retelelor proprii demagazine cu 5 - 10 unitati anul acesta, dupa ce fiecare companie amai inaugurat in 2009 cel putin cinci magazine proprii.

"Esteo necesitate. Retailul traditional a devenit foarte nesigur inultima perioada, iar foarte multe vanzari raman neincasate (dincauza lipsei de lichiditati din piata - n. red.). Daca magazineledin retailul traditional ar plati la timp, nu ar mai fi nevoie demagazine proprii", explica Grigore Horoi, presedintele AgricolaBacau, completand ca dorinta de a creste profitabilitatea companieinu a fost unul dintre motivele care a stat in spatele acesteidecizii.

De altfel, majoritatea retailerilor autohtoni au intrat ininsolventa ca urmare a intarzierilor la plata catre furnizori. Spreexemplu, pe lista companiilor care au de recuperat datorii de laSpar - retailer intrat anul trecut in insolventa - se aflaaproximativ 400 de furnizori, printre care si producatorul demezeluri Elit Cugir, producatorul de pateuri Scandia Sibiu,imbuteliatorul de apa minerala Romaqua Group sau producatorul delactate FrieslandCampina Romania.

Investitii mici, spatii inchiriate

Agricola Bacau, cel de-al doilea cel mai mare producator localde carne de pasare care a rulat anul trecut afaceri de aproape 100mil. euro, vrea sa extinda anul acesta reteaua de 38 de magazineproprii cu alte zece unitati. Magazinele vor fi deschise insa inspatii inchiriate, necesitand o investitie totala intre 300 si400.000 de euro.

Opinia lui Horoi este sustinuta si de Stefan Padure,vicepresedintele producatorului de mezeluri Angst, cu afaceri decirca 60 de milioane de euro la nivelul anului trecut.

"Extinderea retelei de magazine este pentru unii producatoriunica sansa, ultima, de a supravietui. Nu este o optiune. La uniidintre ei nici aceasta nu va functiona deoarece nu toti stiu cum saconduca o retea de magazine", a declarat vicepresedintele Angst,care are in plan pentru anul acesta deschiderea a cinci noimagazine proprii in Capitala. Astfel, in urma unor investitii depana in cinci milioane de euro, Angst va avea la finalul acestui an27 de magazine, fata de 22 in prezent, care vor fi situate atat inlocatii proprii, cat si in locatii inchiriate.

Retailul modern nu poate rezolva problemele

"Retailul modern nu are capacitatea de absorbtie, deoarece dejaasigura jumatate din vanzarile locale. De aceea, producatorii auoptat sa se administreze singuri", a explicat presedinteleproducatorului de carne depasare din Bacau. Padure adauga ca in ultimul an, in timp ce piataneagra a crescut in randul magazinelor traditionale odata cu gradulde neincasare al vanzarilor realizate, in retailul modern vanzarileau scazut.

"In plus, bancile nu mai dau credite, asa ca producatorul nu arede ales, fie nu mai produce si iese din business, fie gaseste altesolutii. Cu 100.000 de euro preferi sa deschizi un magazin decat sate listezi intr-un lant de magazine din retailul modern", a adaugatvicepresedintele Angst.

Atuul numarul unu al magazinelor proprii:lichiditatea

Principalul avantaj pe care producatorii din industriaalimentara sustin ca il are reteaua proprie de magazine este faptulca reprezinta o sursa sigura de lichiditate. "Produsul pe care tuil ai astazi, maine este vandut in magazin, iar poimaine ai baniidin vanzari si cresti lichiditatea companiei", spune StefanPadure.

De asemenea, presedintele Agricola Bacau sustine ca magazineleproprii sunt un vector de imagine si un instrument de control."Este un instrument de control, deoarece poti stabili pretul, nu tise mai impun adaosuri si realizezi mai usor trasabilitateaproduselor", spune Horoi.

CrisTim, unul dintre cei mai mari producatori locali de mezeluriintentioneaza de asemenea sa isi extinda reteaua de opt magazineproprii, dintre care sase in Bucuresti si doua in provincie, lanivel national si cauta in prezent un manager care sa se ocupespecial de dezvoltarea acesteia, potrivit anunturilor aparute pesite-urile de recrutare.

"O retea de magazine iti aduce informatii directe de la clientsi posibilitatea de a testa produsele pentru a afla ce vrea piata",declara Radu Timis, presedintele si actionarul majoritar alproducatorului de mezeluri CrisTim, adaugand ca producatorul areastfel un control mai mare asupra segmentului de logistica sidistributie.

Timis nu a vrut sa dea insa mai multe detalii despre extinderearetelei de magazine, linie de business care in 2008 realiza afaceride 14 milioane de euro, potrivit datelor CrisTim.

Unicarm Satu Mare are in plan zece magazine

Intimp ce majoritatea producatorilor iau in calcul deschiderea demagazine numai in spatii inchiriate, sau majoritar in astfel delocatii, exista insa si producatori care prefera sa extinda reteauade magazine doar in spatii proprii.

"Noi am deschis magazine numai in spatii proprii si vrem sa maideschidem anul acesta intre 10 si 15 magazine atat in judetele incare suntem prezenti, cat si in alte judete", declara Vasile Lucut,54 de ani, proprietarul producatorului de mezeluri Unicarm care aavut in 2008 o cifra de afaceri de 108 milioane de euro, potrivitMinisterului de Finante.

Unicarm, unul dintre cei mai mari producatori locali demezeluri, detine in prezent o retea de 33 de magazine in judeteleSatu Mare, Maramures, Salaj, Suceava, Bistrita-Nasaud, Cluj, Mures,Bihor, Arad, Timis si Hunedoara. Lucut, unul dintre cei maidiscreti oameni de afaceri din industria mezelurilor, nu a vrut sadea mai multe detalii despre locatiile exacte ale magazinelor carevor fi inaugurate anul acesta, insa sustine ca aceste unitati vorfi deschise doar in spatii proprii cu o suprafata de peste 300 demetri patrati.

"Investitia intr-un astfel de magazin variaza intre unul si treimilioane de euro", a mai spus actionarul majoritar al Unicarm carear putea investi in reteaua proprie de magazine zece pana la 30 demilioane de euro anul acesta, potrivit estimarilor ZF.

Omul de afaceri a inceput sa extinda reteaua de magazine Unicarmdupa ce in urma cu mai putin de un an a finalizat investitii de 30de milioane de euro in constructia a patru noi unitati de productie- de lapte proaspat, lapte praf, inghetata si panificatie. Elmotiva la acel moment necesitatea investitiei de 30 de milioane deeuro declarand ca produsele primite de la furnizori nu acopereaucererea din magazinele proprii.

Ce n-ar trebui sa faca producatorii

Producatorii din industria alimentara sustin ca intrarea inincapacitate de plata a retailerilor romani a fost determinata fiede un slab management al banilor, fie de cunoasterea insuficienta abusinessului.

"Lipsa de know-how si de viziune au fost principalele motive. Inplus, este greu sa te bati cu marii jucatori din retailul modern",spune Radu Timis, proprietarul CrisTim.

Vicepresedintele Angst sustine ca intrarea in insolventa aafacerilor din retail construite de oameni de afaceri romani a fostdeterminata si de faptul ca multi manageri au ratat momentul idealpentru vanzarea companiei.

"Antreprenorii romani au vrut sa creeze o retea pe care sa ovanda mai departe si au pus presiune mare pe pret. In acelasi timpinsa, investeau banii obtinuti din retail in imobiliare, masini sialte afaceri, au inceput sa nu mai plateasca furnizorii si asa auinceput procesele. Care a reusit sa vanda a vandut."

Avantajele unei retele proprii de magazine

  • o sursa sigura de lichiditate
  • un vector de imagine
  • un instrument de control al pretului
  • o trasabilitate mai usoara a produselor
  • informatii directe de la client
  • posibilitatea de a testa si promova produse noi mai repede
  • control mai mare asupra segmentului de logistica sidistributie
  • investitii similare pentru deschiderea unui magazin inchiriatcu cele necesare listarii unui produs in magazinele din retailulmodern

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO