Companii

Piata farmaceuticelor din Romania - fara surprize pentru GSK

30.01.2003, 00:00 39

Piata autohtona a farmaceuticelor nu a adus mari surprize anul trecut, inregistrand o crestere de circa 13-14%, in timp ce GlaxoSmithKline Romania (GSK), cel mai important operator din domeniu, a consemnat un avans al cifrei de afaceri de peste 20%, a apreciat, intr-un interviu acordat Ziarului Medical, Roberto Musneci, presedintele companiei.
"Ne-am indeplinit si chiar depasit obiectivul privind atingerea unei cifre de afaceri de 100 de milioane de dolari, ceea ce inseamna o crestere de mai mult de 20% si o consolidare a pozitiei noastre pe piata", a afirmat reprezentantul grupului farmaceutic britanic.
Cele mai profitabile segmente s-au dovedit cel al antibioticelor si cel al medicamentelor antivirale - in special cele destinate tratamentului HIV si SIDA, pentru care compania a redus insa preturile in anul 2002 cu valori cuprinse intre 30% si 87%, ca urmare a unui acord incheiat cu Guvernul.
Cea mai puternica evolutie au consemnat-o insa, potrivit lui Musneci, produsele care nu necesita prescriptie, respectiv vitaminele.
Tratamentul bolilor respiratorii - prin lansarea, in luna mai, a medicamentului Seretide pentru astmul bronsic, autorizat din octombrie si pentru bronhopneumonia cronica obstructiva (BPOC) - a reprezentat o alta prioritate a GSK, care apreciaza ca acest nou produs a inregistrat, pana in momentul de fata, un succes deosebit.
GSK este prezenta, de asemenea, si pe segmentul vaccinurilor, atat la nivelul pietei private, cat si la cel al pietei publice, unde a reintrat dupa mai muli ani de absenta, dar si pe segmentul tratamentelor pentru bolile de metabolism, in special diabetul.

Recuperare dificila a datoriilor
In ceea ce priveste anul 2003, Musneci estimeaza o mentinere a ritmului de crestere inregistrat pana in prezent. "Piata romaneasca este mult mai mica decat cea ungara, spre exemplu, cu o valoare de peste 500 de milioane de dolari fata de un miliard de dolari, iar daca luam in considerare numarul de locuitori inseamna doar un sfert", a explicat reprezentantul producatorului de medicamente.
Musneci a precizat, in plus, ca procentul din Produsul Intern Brut alocat in Romania sistemului medical este mult inferior mediei europene. "Aceasta este, de altfel, si una dintre cauzele pentru care decalajul nu poate fi recuperat intr-un singur an si va fi nevoie de mai mult timp pentru ca standardele occidentale sa devina accesibile si in Romania", a mai spus presedintele GSK.
El a aratat, de asemenea, ca ar fi nevoie de o mai eficienta coordonare a fondurilor destinate sectorului medical, o decizie care este insa de natura politica.
"Cred ca potentialul de dezvoltare al pietei romanesti este substantial mai ridicat decat ceea ce se intampla acum, insemnand posibilitatea inregistrarii unei cresteri anuale de 20-30%, dar vorbind in termeni realisti si tinand cont de constrangerile de ordin financiar, preconizam ca evolutia va fi similara cu cea din 2002", a adaugat Musneci.
Pe de alta parte, Musneci a semnalat existenta unor probleme la nivelul colectarii datelor statistice despre piata, aratand ca nivelul calitativ al acestora "nu este intotdeauna cel mai bun".
O alta problema asupra caruia presedintele GSK a atras atentia este sistemul de recuperare a banilor de la farmacii si spitale. "Speram ca sistemul sa se imbunatateasca, pentru ca, in caz contrar, ar putea aparea o serie de dificultati pe termen lung", a afirmat Musneci.

Investitii in R&D
Una dintre ariile in care compania intentioneaza sa se dezvolte in Romania este cea a cercetarii si dezvoltarii. La nivelul intregului grupul, bugetul alocat activitatilor de cercetare si dezvoltare este unul destul de ridicat - patru miliarde de dolari, suma care include si costurile aferente operatiunilor de pe piata romaneasca.
"Participam si in prezent la o serie de studii clinice, dar dorim sa ne extindem in aceasta arie, in special ca urmare a imbunattirii semnificative a calitatii centrelor de testare, in care avem acum mult mai multa incredere decat in urma cu cativa ani. Acesta este tipul de investitii pe care dorim sa le extindem in anul curent", a indicat Musneci, care a mentionat ca un alt obiectiv la care compania lucreaza este familiarizarea medicilor cu produsele sale nou lansate.
Parteneri pentru proiecte umanitare
Printre proiectele GSK pentru Romania se numara si fundatia Parteneri pentru Viata. Ideea fundatiei a aparut in luna iunie a anului trecut, odata cu deschiderea fabricii Europharm de la Brasov, iar lansarea oficiala a avut loc in luna octombrie.
Programele in care fundatia s-a implicat pana in prezent totalizeaza peste 360.000 de dolari, planurile de viitor vizand in special sprijinirea bolnavilor de HIV si SIDA, precum si ingrijirea bolnavilor incurabili aflati in faze terminale.
Desi lansata initial ca o initiativa exclusiv a GSK, in acest moment compania discuta eventualitatea unei colaborari cu mai multe companii din domeniu. "Pe de alta parte, preferam sa ne alegem cu grija acesti parteneri, pe care ii dorim alaturi de noi pe termen lung, pentru ca, din pacate, exista inca si companii care se implica in astfel de initiative de dragul conferintei de presa de a doua zi. Or, filosofia noastra este sa ne implicam in proiecte pe termen lung, al caror efect sa se poata intr-adevar regasi in plan real", a declarat presedintele GSK.

Extinderea "schemei" Seretide
O alta initiativa a companiei este sustinerea a 35% din costul tratamentului cu Seretide pentru bolnavii de astm bronsic, in conditiile in care restul de 65% din pret este suportat de stat. Cu toate ca initial compania a anuntat ca aceasta strategie va fi aplicata numai intr-o prima faza a tratamentului, campania continua si in prezent.
"Daca am micsora pretul medicamentului, rezultatul ar fi o reducere echivalenta cu numai o mica parte din acest 35%, iar ceea ce noi urmarim este ca pacientii care au nevoie de Seretide sa aiba acces la el", a mai spus Musneci.
Seretide este, in momentul de fata, singurul produs GSK comercializat sub aceasta schema, dar compania ar putea lua in considerare o strategie similara si pentru alte medicamente.
"Vom incerca sa facem aceasta schema cat mai atractiva pentru autoritati sau pentru oricine altcineva ar putea fi interesat sa ajute ca medicamente inovatoare sa devina accesibile pacientilor. Desigur, decizia privind ponderea fiecarei parti la sistemul de coplata va fi luata impreuna cu Ministerul Sanatatii si cu Ministerul Finantelor", a mai aratat reprezentantul producatorului de medicamente, precizand ca, in opinia sa, aceasta ar putea fi una dintre solutiile pentru ca o serie de medicamente inovatoare sa poata ajunge la pacientii cu venituri reduse.

Noi salariati
Un important proiect legat de dezvoltarea GSK Romania este si programul de recrutare, lansat in septembrie 2002 si incheiat recent cu angajarea a 200 de salariati, selectati din randul a 4.000 de aplicanti. In luna decembrie acesti noi angajati au urmat cursuri de pregatire, iar in prezent ei si-au ocupat deja posturile. Angajarile au fost facute in special la serviciile de relatii cu clientii si cele vanzari si marketing, dar sunt si 45 de noi reprezentanti medicali.
"Mai presus de cladiri si fabrici, oamenii reprezinta principala noastra investitie - pentru ca angajarea de personal este un proces complex, in cadrul caruia oamenii sunt recrutati, pregatiti, apoi ei trebuie platiti si sustinuti sa evolueze. Este si o mare responsabilitate", a afirmat Musneci.
Grupul GlaxoSmithKline a fost creat la inceputul anului 2001 prin fuziunea dintre Glaxo Wellcome si SmithKline Beecham, aceasta din urma achizitionand in 1998 un pachet de 65% din actiunile companiei de productie si distributie Europharm. Investitiile realizate in Romania de catre firma britanica se ridica la circa 55 de milioane de dolari.
In momentul de fata, compania detine 35 de farmacii, situate in 17 orase din Romania. Veniturile obtinute din operarea acestei retele reprezinta aproximativ 11-12% din cifra totala realizata de GSK Romania, estimata pentru anul 2002 la peste 100 de milioane de dolari.
Producatorul de medicamente desfasoara, de asemenea, activitati de distributie, care contribuie la veniturile sale in proportie de circa 20%, in vreme ce activitatea sa de baza reprezinta 68% din suma incasarilor.
Cu peste 100 de fabrici in 40 de tari, unde lucreaza mai mult de 40.000 de persoane, GlaxoSmithKline este liderul industriei farmaceutice din Europa.




 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels