Companii

Programele de MBA rămân cea mai bună trambulină de promovare sau de schimbare a jobului pentru managerii din România

Programele de MBA rămân cea mai bună trambulină de promovare sau de schimbare a jobului pentru managerii din România

Autor: Corina Mirea

26.04.2016, 00:04 985

Pentru şase manageri din zece care au absolvit un program de tip MBA oferit de o şcoală de afaceri pe plan local, nopţile şi weekendurile petrecute studiind sau în compania colegilor pentru a pune cap la cap un proiect s-au tradus în promovarea pe scara ierarhică a organizaţiei sau în schimbarea jobului, arată datele centralizate de ZF. Astfel, 30% din absolvenţii programelor de educaţie managerială din ultimul an au fost promovaţi, iar 27% din aceştia şi-au schimbat locul de muncă, arata sondajul Top MBA 2016.

„Promovarea nu a fost neapărat pe lista de beneficii pe care mi le putea aduce absolvirea unui program de MBA, a fost vorba mai mult despre curiozitate şi despre dorinţa de a trece la un alt nivel. Este adevărat însă că promo­varea este o aştep­tare generală, mai ales a celor care nu ştiu despre ce este vorba într-un program de MBA“, spune Corina Chiorean, care a absolvit pro­gra­mul de Executive MBA al Maastricht School of Mana­gement, ce are un cost de 14.950 de euro. Ea a fost promovată de curând în poziţia de CEO al companiei de marketing şi publicitate Grup Şapte după ce timp de aproape patru ani a fost CFO al acesteia, având biroul la Cluj-Napoca. În prezent însă, ea coordonează o echipă de 100 de oameni ai agenţiei şi alţi peste 1.000 de colaboratori ai Grup Şapte, în condiţiile în care din postura de CFO gestiona anterior o echipă de şapte angajaţi specializaţi în contabilitate.

Deşi nu a pornit cu gândul de a fi promovată în urma absolvirii programului de MBA, ea spune că noţiunile învăţate au ajutat-o să îşi „ia în primire“ rolul de CEO cu mai multă încredere.

Aceasta este prima sa mutare într-ul rol de director general al unei companii de pe plan local după ce în ultimii şapte ani a lucrat pentru mai multe organizaţii fie ca analist financiar, fie ca director financiar, potrivit informaţiilor disponibile pe profilul personal de pe reţeaua de socializare de business LinkedIn.

„Promovarea mea de la funcţia de CFO la cea de CEO a avut o mare legătură cu programul de MBA. Înainte nu aş fi avut încredere deplină în forţele mele şi nu aş fi ştiut cum să abordez lucrurile din perspectiva strategică a businessului. Acum însă am încredere, ştiu încotro trebuie să «urnesc lucrurile“, explică ea.

Nu toţi cei care se înscriu la un program de studii pentru manageri reuşesc să obţină şi o promovare sau un nou job. Din managerii care au absolvit un program de MBA 28% susţin că traiectoria lor profesională nu s-a schimbat nici în timpul, dar nici după finalizarea studiilor, în uşoară creştere faţă de anul precedent (cu 1%).

Corina Chiorean mai este de părere că cele mai importante avantaje pe care i le-a adus programul de EMBA absolvit au fost „upgrade“-ul de compentenţe de tip „soft“ de care a beneficiat în toate domeniile legate de administrarea afacerii şi în special în managementul oamenilor, structurarea informaţiilor şi obţinerea unui mod de lucru coerent, dar şi networking-ul nou şi relevant pentru business.

„Pentru mine a fost foarte important să învăţ cum să conduc organzaţia pe o direcţie şi pe o viziune clare şi coerente. Aici se regăseşte un aspect foarte important legat de oameni, pe care trebuie să ştii cum să îi gestionezi. Trebuie să ştii cum să populezi compania cu specialişti de valoare. Este unul dintre beneficiile pe care mi le-au oferit aceste studii. Este ceva ce nu te învaţă şcoala sau mediul academic românesc“, susţine ea.

Faţă de ediţia anterioară a topului care clasează cele mai bune programe de studii pentru manageri de pe piaţa locală, a avut loc o uşoară modificare în ceea ce priveşte parcusul absolvenţilor de programe de tip MBA în zona antreprenorială. Dacă la ediţia precedentă 16% din managerii care absolviseră cursurile unui astfel de program spuneau că au devenit antreprenori în timpul sau după finalizarea studiilor, anul acesta procentul s-a dus la 14%. Este drept însă că în ultima perioadă angajatorii au început să facă şi mai multe eforturi pentru a-şi reţine oamenii buni în companie, creând tot mai multe beneficii, în special în zona de echilibru dintre viaţa personală şi cea profesională, care a făcut ca mulţi manageri să se transforme în antreprenori. În plus, la nivelul întregii economii s-a simţit o creştere a veniturilor angajaţilor, astfel că cei care înainte erau tentaţi să testeze rolul de antreprenor pentru un plus financiar, în prezent discrepanţa dintre câştigurile pe care le poate avea un manager şi un antreprenor nu mai este atât de mare.

Chiar un studiu realizat recent de firma de consultanţă şi audit EY arată că aproape 40% din cei care dezvoltă un start-up câştigă lunar mai puţin de 500 de euro net pe lună. În acelaşi timp, salariul unui tânăr programator, spre exemplu, care nu are experienţă pe piaţa muncii, porneşte şi de la 600-700 de euro net pe lună.

Acest articol este extras din Suplimentul Top MBA 2016 publicat de Ziarul Financiar. Citiţi aici întregul supliment in format e-paper

AFACERI DE LA ZERO