Retail&Agrobusiness

Analiză: Retailul alimentar din România ar putea depăşi 142 miliarde de lei în 2021

Analiză: Retailul alimentar din România ar putea...

Autor: Dorin Oancea

21.04.2022, 13:09 96

Cifra de afaceri a retailului alimentar a crescut cu aproape 10% faţă de 2019 şi a fost cu 97% peste rezultatul din 2011, atingând nivelul estimat în analiza de anul trecut dedicată acestei pieţe, de aproape 130 de miliarde de lei în 2020. 

Pentru 2021 analiştii KeysFin estimează depăşirea pragului de 142 de miliarde de lei pe fondul avansului consumului dar şi a accentuării presiunilor inflaţioniste.

Industria de retail alimentar a avut per total o forţă de muncă de până la 225 mii de angajaţi în 2020. Numărul de companii a înregistrat o creştere cu 1% faţă de 2019, însă tendinţa de consolidare a pieţei este evidentă, numărul companiilor care şi-au raportat rezultatele financiare fiind cu 19 % sub cel din 2011, ajungând la 53,6 mii de companii în 2020.

Cele mai mari 10 companii din retailul alimentar au avut o cifră de afaceri cumulată de 73 de miliarde de lei, generând peste 56 % din cifra de afaceri totală a pieţei în 2020.

Odată cu creşterea cifrei de afaceri, a crescut şi profitabilitatea astfel că, în 2020, profitul net al companiilor din domeniu a înregistrat o creştere cu 14% în comparaţie cu anul precedent şi a fost cu 334% mai mare decât în 2011, ajungând la 4,9 miliarde de lei.

Primii 10 jucători au înregistrat cumulat un profit net de 2,5 miliarde de lei, ceea ce a constituit aproape 52% din total în 2020. Rezultatul net (profit net minus pierdere netă) s-a îmbunătăţit semnificativ de la o pierdere de peste un miliard de lei în 2011, la un rezultat net pozitiv de 4,1 miliarde de lei înregistrat în 2020.

Comerţul cu amănuntul cu excepţia celui cu autovehicule şi motociclete (serie ajustată) a crescut cu 10% în 2021 faţă de 2020 (pentru comerţul de mărfuri alimentare, băuturi şi tutun la nivel agregat s-a înregistrat un avans de peste 2 ori mai mic, de 4,2% în 2021 faţă de 2020).

Comerţul cu ridicata s-a majorat în 2021 cu 20% faţă de anul anterior, iar cel cu produse alimentare, băuturi şi tutun a avansat cu 11,3%, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică.

Tot potrivit ultimelor date de la INS, indicele preţurilor de consum al mărfurilor alimentare, care reprezintă 33% din coşul de consum al românilor, a crescut în martie 2022 cu 11,2% faţă de aceeaşi lună din 2021. Cele mai mari scumpiri anuale din martie 2022, de peste 20% din categoria mărfurilor alimentare, au fost la cartofi (36,5%), ulei (32,3%), mălai (24,4%) şi făină, cu 21,5% peste nivelul din martie 2021.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO