Retail&Agrobusiness

Marcin Nowakowski, McKinsey Central European retail and e-commerce practice leader: România, Bulgaria, Ungaria vor fi ţările din fruntea creşterii comerţului online din Europa Centrală şi de Est

ZF eCommerce Summit

Marcin Nowakowski, McKinsey Central European retail and...

Autor: Ramona Cornea

02.04.2024, 12:32 115

România, Bulgaria, Ungaria vor fi ţările din fruntea creşterii comerţului online din Europa Centrală şi de Est în următorii ani, susţine Marcin Nowakowski, McKinsey Central European retail and e-commerce practice leader.

„În viitor, va fi o creştere polarizată în Europa a comerţului online. În ţările din Europa Centrală şi de Est creşterea va fi mai rapidă, decalajul ratei de penetrare este încă prezent, nu toate gospodăriile au aceeaşi pondere de comerţ online. România, Bulgaria, Ungaria vor fi ţările din fruntea creşterii comerţului online din Europa Centrală şi de Est”, a spus Marcin Nowakowski în cadrul evenimentului ZF eCommerce Summit.

Ce a mai declarat Marcin Nowakowski:

• Comerţul electronic în Europa de Vest şi de Est a fost un sector foarte dinamic în ultimii ani, cu creştere accelerată, cu stagnare, cu lucruri noi vizibile pentru noi. Comerţul electronic revine la ratele de creştere de dinaintea pandemiei. Am văzut acest lucru în a doua jumătate a anului 2023, vedem asta în 2024, rata de penetrare continuă să crească. Există mai multe pieţe care au posibilitatea de a depăşi aceste performanţe, în special în Europa Centrală şi de Est. 

 GenAI începe să aibă o influenţă asupra comerţului online, iar în viitor poate redefini experienţele clienţilor. Comerţul social câştigă şi el teren, comerţul de tip marketplace depăşeşte piaţa de ecommerce, în special cel cu vânzări ce implică trei părţi (3P sales).

• Circularitatea şi vânzarea de bunuri la mâna a doua sunt în creştere, dar cel mai important lucru este că „valoarea este la conducere”, adică în vremuri de încetinire economică, inflaţie şi presiune pe consumatori, consumatorii se uită la alternative, la preţuri mici şi transparenţă.

• După 2022 – 2023, după o creştere puternică a profitabilităţii la începutul pandemiei, mai mulţi jucători se confruntă cu provocări, este un aspect pe care trebuie să-l urmărim.

• Comerţul online a fost în creştere, apoi a venit pandemia, ceea ce a dus la creşteri puternice, indiferent de industria de comerţ online, oamenii căutau opţiuni mai sigure de a cumpăra. În 2022, am început să vedem o încetinire a acestei creşteri pe anumite pieţe, dar a fost de natură temporară, pentru că în 2023 am revenit pe creştere, la fel şi în 2024. Ne aşteptăm ca această creştere să continue, dar cu rate de creştere mai apropiate de valorile pe care le-am văzut înaintea pandemiei.

• Rata de penetrare creşte, creşte atractivitatea comerţului online atât pentru cumpărători, cât şi pentru vânzători.

• Ţările din Europa nu s-au oprit din creştere, chiar şi în 2022, când a fost o scădere a cererii în Marea Britanie, Germania şi alte astfel de ţări, Europa Centrală şi de Est a continuat să crească, indiferent că vorbim despre România sau Polonia. Aceste două pieţe sunt diferite, în Polonia, în ultimii câţiva ani, a fost o puternică apariţie a jucătorilor specializaţi, Zalando, Motivo, jucători din sectorul electronic şi alţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO