Retail&Agrobusiness

Piaţa retailului modern din România este estimată la circa 20 de miliarde de euro. Care sunt cei mai mari jucători

Piaţa retailului modern din România este estimată la...

Autor: Dan Straut

05.08.2018, 15:02 1310

Compania Euler Hermes, specializată în asigurarea de credit comercial, garanţiilor şi colectării creanţelor, estimează valoarea pieţei de retail modern din România la 17-20 de miliarde de euro, principalele nume din top după cifra de afaceri fiind Kaufland, Carrefour, Lidl şi Auchan.

„Anul 2017 a fost foarte bun pentru consum, aducând o creştere de două cifre, peste 10% a vânzărilor din comerţul cu amănuntul. Această dinamică a fost susţinută de o mare disponibilitate de a cumpăra în rândul consumatorilor, ca urmare a majorărilor salariale, a măririi punctului de pensie, dar şi datorită reducerii fiscalităţii (diminuare a TVA de la 20% la 19%), a eliminării supraaccizei la carburanţi în trimestrele I şi II 2017 şi a creşterii cu 2,3% a ratei de ocupare în rândul forţei de muncă”, notează autorii studiului.

La creşterea sectorului retail a contribuit şi expansiunea teritorială a retailerilor, cu peste 350 de magazine noi deschise în 2017, cele mai multe deschideri fiind înregistrate în zona rurală. „Pentru al doilea an consecutiv, liderul expansiunii este Profi, cu aproape 200 de magazine noi deschise (pe toate formatele de magazin, dar în special pe Profi Loco). Profi deţine şi locul 1 după numărul de magazine, urmat de Mega Image, care a încetinit ritmul expansiunii în 2017 şi de Carrefour, care a integrat magazinele Billa”, arată studiul citat.

Retailerii au mizat pe magazinele de tip discount şi pe cele de proximitate, trendul fiind apropierea de consumatori. Mega Image a ieşit în afara Bucureştiului, Carrefour a extins conceptul Carrefour Market, Auchan a intrat în benzinării cu magazinele My Auchan, iar Metro a extins reţeaua La Doi Paşi.

Potrivit Euler Hermes, trendurile pentru anul 2018 sunt următoarele:
- Proximitatea şi extinderea în mediul rural, care are mult potenţial de creştere. „Retailerii se orientează către localităţile sub 15.000 de locuitori, iar formatul de magazin se adaptează şi el: dacă pentru Kaufland suprafaţa uzuală a unui magazin era de 4.500 de metri pătraţi, acum noile formate încep de la 2.000 de metri pătraţi”;
- Pentru retailerii concentraţi în Bucureşti, unde comerţul modern a ajuns aproape de 70%, devin de interes şi alte oraşe, de exemplu Mega Image targetează Cluj şi Timişoara. „Planurile de extindere continuă în 2018 cu un target de reţea de 1.000 de magazine pentru Profi (actual > 700) şi 10 magazine noi anunţate de Kaufland (cu un buget dublu de investiţii - de la 100 de milioane de euro în 2017 la 200 de milioane de euro în 2018)”;
- În timp ce reţeaua se dezvoltă mai moderat decât în anul 2016, majoritatea retailerilor aşteaptă în continuare creşteri de cel puţin o cifră a vânzărilor. „Creşterea densităţii unităţilor retail este aşteptată să îngreuneze eventualele tranzacţii pe piaţa de retail, în contextul în care Consiliul Concurenţei a ajustat în jos zona de proximitate (acum, 10 minute de mers pe jos între magazinele mici sau cu maşina între cele mari)”;
- Îmbunătăţirea experienţei de cumpărare, obţinută printr-un mix de tehnologie şi interacţiune umană în magazin, cu o expunere atractivă a produselor, care să faciliteze procesul de cumpărare şi să fidelizeze consumatorul. „Zona de E-commerce, deşi încă nu este o opţiune pentru unii retaileri (de exemplu, Kaufland a testat fără succes conceptul în ţara mamă), are o creştere anuală de două cifre ca pondere în totalul comerţului. Prezenţa umană în magazine rămâne necesară, iar conceptul self service (magazine autonome, cu puţin sau deloc personal) câştigă popularitate în alte pieţe, în timp ce România este la un stadiu incipient sau de testare”;
- Preocuparea pentru sortimentaţie şi preţ, urmând preferinţele consumatorilor pentru produse care contribuie la un stil de viaţă mai sănătos, nu doar prin calitate sau funcţionalitate, ci şi prin sursa de provenienţă. „Preferinţa pentru funcţionalitate creşte în condiţiile în care peste 50% din populaţia consumatoarea la nivel global este cea adultă, iar media de vârstă este în creştere”;
- Trendul Bio se extinde atât pe food, cât şi pe non-food (de exemlu: trendul „bio cotton” în fashion retail). „Din anul 2021 ne aşteptăm la o uniformizare a calităţii produselor Bio, ca urmare a unei directive adoptate recent de Consiliul European”;
- Produse cu specific local şi produse de origine locală. „Carrefour are cooperativă agricolă proprie, Kaufland a încheiat un parteneriat cu Cooperativa Agricolă Ţara Mea şi a lansat conceptul Raftul românesc cu 100% carne de porc românească, Penny are parteneriat cu brutării şi măcelării locale, ţintind către un procent de 70% de produse româneşti în reţea”;
- Produse premium şi în acelaşi timp accesibile ca preţ (conceptul de „affordable premium”). „Brandurile proprii ale retailerilor, care contribuie cu peste 10% la vânzările magazinelor de tip discount în prezent, mai au încă potenţial de creştere (peste 1/3 din vânzările discount retail în ţările vestice)”;
- Sustenabilitate şi responsabilitate socială. „Construcţia de magazine eco friendly (Lidl a inaugurat în 2018 al treilea magazin de acest tip), promovarea economisirii energiei, preocuparea pentru întreţinerea şi extinderea spaţiilor verzi arată implicarea în acţiuni de responsabilizare socială cu privire la problemele de mediu”.

Euler Hermes a realizat şi o analiză SWOT a pieţei de retail din România. Punctele forte sunt: „trend ascendent în consum, piaţa are încă potenţial de creştere pe comerţul modern, competitivitate ridicată prin preţ versus comerţ tradiţional, în special în zona de discount retail”. Puncte slabe: „creşterea costurilor în tot lanţul de aprovizionare şi creşterea costurilor cu forţa de muncă pun presiune asupra preţului final” şi „presiune asupra furnizorilor, cu impact negativ asupra calităţii produselor, pentru menţinerea marjelor”.

Oportunităţi pentru retailul modern: „dezvoltarea în zonele încă neacoperite şi care au potenţial de creştere, dezvoltarea în online, cu o mai mare atenţie acordată livrării produselor, îndeosebi în ceea ce priveşte retailul alimentar, câştigarea clientelei prin preîntâmpinarea cerinţelor de calitate şi transparenţă, precum şi autoreglementarea”. Ameninţări: „instabilitatea politică şi legislativă, care conduc la lipsa predictibilităţii” şi „creşterea costurilor fixe în general şi a celor cu logistica, odată cu expansiunea în proximitate şi în zonele mai puţin accesate”.

Euler Hermes este lider global în asigurarea de credit comercial şi un recunoscut specialist în domeniul garanţiilor şi al colectării creanţelor. Cu mai mult de 100 de ani experienţă, compania oferă clienţilor săi business-to-business (B2B) servicii financiare care sprijină managementul creanţelor comerciale şi al lichidităţilor. Reţeaua proprie de informaţii urmăreşte şi analizează schimbările de zi cu zi ale solvabilităţii corporative în rândul companiilor mici, medii şi multinaţionale în pieţe ce reprezintă 92% din PIB-ul global. Cu sediul principal în Paris, compania este prezentă în peste 50 de ţări, cu 6.050 de angajaţi. Euler Hermes este o filială a Allianz, listată la Euronext Paris (ELE.PA), evaluată AA de către Standard & Poor’s. Compania a înregistrat o cifră de afaceri consolidată de 2,6 miliarde de euro în 2017 şi a asigurat tranzacţii de afaceri la nivel mondial de 894 de miliarde de euro în expunere, la sfârşitul anului 2017.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO