Companii

Schimbare istorică la KFC şi Pizza Hut: Popoviciu dă Pepsi pe Coca-Cola într-un contract de 15-18 mil. €

Schimbare istorică la KFC şi Pizza Hut: Popoviciu dă Pepsi pe Coca-Cola într-un contract de 15-18 mil. €

Pepsi furniza băuturi pentru reţeaua KFC de la intrarea pe piaţă, în 1997

Autor: Cristina Rosca

16.02.2012, 00:07 4501

Lanţurile de restaurante KFC, Pizza Hut şi PHD, controlate de oamenii de afaceri Gabriel Popoviciu şi Radu Dimofte, au încheiat un contract cu Coca-Cola HBC România în urma căruia îmbuteliatorul de băuturi răcoritoare urmează a furniza produse pentru cele 64 de restaurante ale reţelelor, înlocuind produsele Pepsi.

Valoarea acordului dintre cele două companii poate fi estimată la 15-18 milioane de euro pe an, potrivit calculelor ZF.

Vânzările de băuturi au fost calculate pornind de la businessul total la KFC, Pizza Hut şi PHD, de circa 60 de milioane de euro în 2011, potrivit estimărilor ZF pe baza datelor oferite de companii, şi de la ponderea pe care băuturile o au în bonul mediu. Din valoarea medie a unui bon, băuturile reprezintă circa 25-30%, potrivit unor jucători din piaţă.

O asemenea mutare este foarte rară în industrie, în condiţiile în care parteneriatele dintre giganţii băuturilor răcoritoare şi greii restaurantelor au o tradiţie ce durează şi câteva decenii. Mai mult, trecerea de partea Coca-Cola reprezintă doar o mutare locală.

KFC, Pizza Hut şi PHD au avut până în această lună un contract pe termen lung cu Pepsi, eternul rival al celor de la Coca-Cola. Odată cu schimbarea furnizorului de băuturi răcoritoare, lanţurile de restaurante controlate de Popoviciu se alătură reţelelor McDonald's şi Burger King, care la rândul lor au parteneriate doar cu Coca-Cola.

Parteneriatul dintre lanţurile de restaurante ale lui Popoviciu şi Pepsi datează de mai bine de 15 ani, din momentul aducerii pe piaţă a Pizza Hut (1994) şi KFC (1997). În momentul în care a fost încheiat contractul, Pepsi era controlat pe piaţa locală de Eli Davidai, unul dintre cei mai discreţi oameni de afaceri. Davidai a făcut exit din afacerea Pepsi, brand pe care l-a adus în România imediat după 1990 şi care i-a adus 150 de milioane de euro în momentul vânzării, în 2005, către gigantul Pepsi Americas.

Încheierea unui parteneriat exclusiv între un lanţ de restaurante şi un furnizor de băuturi nu este interzisă decât dacă se pune problema unor regle­măntări de concurenţă.

"Nu există reglementări legislative privind prezenţa unui singur distribuitor al anumitor produse într-un restaurant de acest tip, conceptul de afacere aparţinând strict francizorului. Aspecte incidente cu legislaţia în domeniul concurenţei pot apărea doar dacă un anumit parteneriat exclusiv, de acest tip, ar reprezenta o cotă importantă din piaţă. În general, în cazul cotelor de piaţă de sub 30%, atât ale furnizorului, cât şi ale cumpărătorului, nu se pune problema unor probleme de concurenţă", spune Bogdan Chiriţoiu, preşe­dintele Consiliului Concurenţei.

KFC, Pizza Hut şi PHD, aceasta din urmă fiind divizia de livrare la domicilui a Pizza Hut, au fost aduse pe piaţa locală de Ligia Popoviciu, Lunic Franchising, Wildcom şi Tatika Investments, ultima fiind o companie prin intermediul căreia Gabriel Popoviciu şi Nicolae Badea desfăşoară afaceri în România. Pe plan internaţional, KFC şi Pizza Hut sunt deţinute de americanii de la Yum!, care au şi reţeaua Taco Bell.

Revenind pe plan local, companiile sunt conduse de un director executiv comun, Mark Hilton. Numirea acestuia începând cu finalul anului trecut este o mutare nouă, în condiţiile în care până recent fiecare companie avea un management separat. Mai mult, atât KFC cât şi Pizza Hut erau conduse de manageri români.

Odată cu numirea lui Mark Hilton în poziţia de director executiv pentru toate cele trei lanţuri (KFC, Pizza Hut şi PHD), Călin Ionescu, fostul şef al KFC, preia funcţia de chief operational oficer al celor trei branduri, iar Ovidiu Albu îşi păstrează funcţia de general manager, însă doar al Pizza Hut.

Printre priorităţile echipei KFC se numără deschiderea mai multor restaurante de tipul drive-thru şi a unor noi locaţii de livrare "la uşa" sub brandul PHD.

Hilton a lucrat înainte de venirea în România şi în cadrul companiei mamă Yum! ca chief operational officer al diviziei de francize al Yum!.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO