Companii

Semnale divergente pe piaţa băuturilor: Heineken creşte cu aproape 10%, Coca-Cola nu scapă de scăderi - minus 4%

Semnale divergente pe piaţa băuturilor: Heineken creşte cu aproape 10%, Coca-Cola nu scapă de scăderi - minus 4%

Autor: Ioana David

16.02.2012, 00:06 863

Anul 2011 s-a terminat diferit pentru jucă­torii din piaţă băuturilor, astfel că în timp ce olandezii de Heineken au de ce să se bucure, grecii de la Coca-Cola HBC au văzut cum pentru al doilea an consecutiv volumele le-au scăzut cu 4%.

Heineken, al doilea producător de bere din pe piaţa locală, a înregistrat anul trecut o creş­tere de aproape 10% a vânzărilor, în volum, potrivit datelor din raportul anual al com­paniei olandeze. Heineken, care are în porto­foliu branduri precum Silva, Ciuc sau Golden Brau, deţine patru fabrici, la Con­stanţa, Craiova, Miercurea-Ciuc şi Târgu-Mureş.

Un alt brand din portofoliu, Bucegi, a ajuns în 2011 la vânzări record de peste 2 milioane de hectolitri, acesta fiind unul dintre motoarele locale de creştere. Totoda­tă, şi profitul EBIT (operaţional) a crescut anul trecut susţinut de volume, creşterea preţu­rilor şi controlul costurilor.

Heineken a crescut mai mult ca piaţa berii

Rezultatele Heineken din 2011 sunt însă cu mult peste evoluţia din piaţa de bere. Po­trivit calculelor ZF, pe baza datelor de la Institutul Naţional de Statistică (INS), în primele 11 luni ale anului 2011 piaţa de bere a avut o creştere de aproape 2%, indicând un prim an de revenire a consumului.

În industria berii maximul a fost atins în 2008, când vânzările au fost de 20,2 mil hectolitri, pentru ca ulterior să scadă atât în 2009, cât şi în 2010. Ultimele date publice ale Asociaţiei Berarii României arată că în 2010 vânzările de bere au fost de 17 mil. hectolitri. O eventuală creştere a pieţei de bere anul trecut ar avea loc în condiţiile în care datele generale legate de consumul local indică o scădere de circa 3%.

Heineken câştigă teren în industria berii după ce liderul, Ursus, a înregistrat o scădere cu 6% a vânzărilor în perioada octombrie-decembrie 2011 faţă de acelaşi interval din anul anterior (trimestrul trei al anului fiscal raportat de companie).

Cum Heineken a terminat anul 2011 pe plus, se poate spune că Jan Derck van Karnebeek, fostul managing director al Heineken România, şi-a încheiat mandatul cu rezultate bune. El a preluat recent poziţia de preşedinte regional al Heineken pentru Europa Centrală şi de Est, în timp ce "fotoliul" său din România este în continuare vacant.

Scăderi după scăderi

Şi Coca-Cola HBC traversează schim­bări la nivel de top management. În decem­brie anul trecut, compania a anunţat că Michalis Imellos, directorul general în Ro­mânia şi Moldova, îl va înlocui pe Robert Murray, care se retrage din poziţia de chief financial officer (CFO) al grupului Coca-Cola Hellenic Bottling Company.

Numirea devine însă efectivă în al doilea trimestru al anului 2012. Imellos a preluat mandatul inte­rimar din România în iulie 2011, perioa­dă în care a fost extrem de discret, deşi se află la conducerea celui mai mare jucător de pe piaţa locală a băuturilor răcoritoare, un bu­siness de 414 milioane de euro (în 2010).

În România, Imellos i-a urmat în funcţie lui Călin Drăgan, care are acum un mandat în Japonia.

Plecarea lui Drăgan a survenit într-un an în care volumele Coca-Cola HBC din România s-au redus la 160,7 mil. unit cases (912 milioane de litri). În 2010 volumele companiei erau de 167,8 milioane de unit cases.

Îmbuteliatorul Coca-Cola HBC Ro­mâ­nia este una dintre verigile sistemului Coca-Cola, care mai cuprinde şi Coca-Cola Ro­mânia - ce deţine brandurile şi concentratele de sucuri. Toate lansările de produse şi cam­paniile de marketing sunt coordonate de echipe mixte alcătuite din angajaţi ai celor două companii din sistem.

Coca-Cola Hellenic deţine trei fabrici în Ro­mânia, la Ploieşti, Timişoara şi Vatra Dornei, grecii activând pe piaţă de apro­xi­mativ 20 de ani. În 2010 Coca-Cola HBC a avut o cifră de afaceri de aproape 414 mil. euro şi un profit de 45 mil. euro în România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO