Companii

Skoda rasufla greu in competitia cu strainii

13.11.2001, 00:00 30



Producatorul auto ceh Skoda, care a renascut dupa ce a fost preluat de grupul german Volkswagen, pierde in acest an teren in fata companiilor straine, care inregistreaza importante cresteri ale vanzarilor.

Paradoxal, compania ceha a fost afectata chiar de intarirea coroanei care a determinat preturi ridicate, comenteaza Prague Business Journal.

Aprecierea coroanei a dezavantajat compania ceha pe piata autohtona, a declarat Milan Smutny, purtator de cuvant al firmei. "Am hotarat sa incetam productia, deoarece este inutil sa producem masini pe care nu le vindem", spune Smutny.

"Cea mai mare problema a noastra este coroana puternica, ceea ce constituie un avantaj pentru competitorii nostri, deoarece ei importa autovehiculele vandute si pot oferi discounturi speciale. Vratislav Kulhanek (presedintele Consiliului de Administratie al Skoda) a solicitat o normalizare amonedei nationale. Sa fie clar, nu dorim o depreciere a coroanei, doar masuri de stabilizare care sa adapteze cursul de schimb la conditiile de pe piata", a precizat Smutny.

Dupa adoptarea unei strategii pe termen lung, sustinuta de o campanie publicitara puternica, grupul francez Renault a vandut 699 de masini in septembrie, ceea ce insemana o cota de 6,46% din piata auto a Cehiei. Astfel, Renault a ajuns pe locul doi, dupa Skoda care are o cota de 53,95%.

Vanzarile in Cehia ale companiei franceze au crescut in septembrie cu 122,2% fata de perioada similara a anului trecut, iar vanzarile continua sa creasca, afirma reprezentantii de marketing ai firmei.

Cu toate ca producatorul german Volkswagen s-a confruntat cu o scadere a vanzarilor in septembrie, numarul de VW vandute in octombrie a depasit 1.000, cel mai bun rezultat din acest an al firmei, potrivit lui Jiri Neuman, agent de marketing la Volkswagen Cehia.

Nici pe pietele externe, Skoda nu mai poate inregistra performantele din anii precedenti. Analistii spun ca Skoda este presata si de faptul ca principalele piete de export ale companiei, Polonia si Germania se contracta. Ceea ce e si mai grav este faptul ca nici viitorul nu este mai roz.

"Analistii si politicienii se tem sa anunte previziuni negative pentru a nu agrava si mai mult o perioada dificila", considera Ryan James Tutak, editor asociat pentru Europa de Est la just-auto.com.

"Previziunile economice sunt evident pesimiste, ceea ce va afecta in mod inevitabil industria auto din intreaga lume. In conditiile in care statele mici din Europa Centrala, precum Ungaria sau Cehia, depind foarte mult de exporturile in tarile dezvoltate, recesiunea mondiala va avea un impact considerabil asupra acestor tari", spune Tutak.

Incetarea productiei din octombrie nu va fi probabil singura pentru Skoda. Compania a anuntat ca va reduce numarul de automobile Octavia si Fabia cu pana la 3.500 de masini, avand programate inca doua opriri ale productiei in acest an, probabil in perioada sarbatorilor de iarna.

Conducerea firmei si sindicatele nu au stabilit inca datele precise, a declarat Jaromir Cvrcek, purtatorul de cuvant al sindicatelor.

Cu toate acestea, Skoda este optimista in ceea ce priveste viitorul, afirmand ca reducerile productiei reprezinta doar 1% din productia anuala totala. "Nu este o scadere prea mare", spune Smutny.

"Mai mult, nu trebuie uitat ca in aceasta vara nu am avut vacanta normala de doua saptamani, pe care au luat-o ceilalti producatori auto. Nu am intrerupt productia, iar vanzarile au crescut cu 13% in primele noua luni ale acestui an, fata de aceeasi perioada a anului trecut", a subliniat purtatorul de cuvant al firmei.

In pofida opririi activitatii, Skoda intentioneaza sa realizeze in 2001 vanzari de 460.000 de masini, comparativ cu cele 435.000 vandute anul precedent. Inplus, firma va continua sa lucreze la noul model Superb la fabrica din Kvasiny.

Totusi, actualele dificultati ale companiei i-ar putea periclita planurile de afaceri, cum ar fi constructia unei fabrici de motoare in Mlada Boleslav, o investitie de 17 miliarde coroane (635 milioane dolari), care ar fi trebuit sa-si inceapa activitatea in acest an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO