Companii

Szarvadi, Domo: Vad o piata in stagnare. Mai rau de atat nu are cum sa fie

Szarvadi, Domo: Vad o piata in stagnare. Mai rau de atat nu are cum sa fie
01.02.2010, 23:10 87

Lorand Szarvadi, fondatorul si directorul retailerului deelectrocasnice Domo, apreciaza ca piata de electronice sielectrocasnice ar putea ajunge in acest an la 850 de milioane deeuro, nivel similar cu cel din 2009.

Estimarea sefului Domo se apropie de previziunile analistilor siale celorlalti jucatori din piata, care vad in 2010 fie stagnare,fie o variatie de pana la 10%.

"Vad o piata in stagnare in 2010, mai rau de atat nu prea arecum sa fie, adica o cifra bruta de 850 - 900 de milioane de euro",a declarat Szarvadi.

In 2009 retailul de electronice si electrocasnice a raportat celmai mare declin din acest deceniu, de peste 40%, valoarea intregiipiete locale contractandu-se de la 1,2 -1,3 miliarde de euro.

"Ca estimare personala, piata totala a fost anul trecut de 750de milioane de euro plus TVA. Hipermarketurile au crescut involumul de vanzari, insa valoric nu au facut o cifra mare, deoareces-au orientat spre produse mai ieftine", a spus Szarvadi.

Domo,al doilea retailer specializat din piata de profil, a raportatvanzari de 170 de milioane de euro in 2009, in scadere cu peste 16%fata de anul anterior. Anul trecut piata a cunoscut o reorientarein structura vanzarilor, odata cu reducerea consumului deelectrocasnice.

Consumatorul a prelungit perioada alocata analizei produselor,comparand preturile din magazine si orientandu-se catre produsedintr-un segment de pret mediu si entry level. Astfel, o parte aconsumatorilor a ales sa achizitioneze electrocasnice din retelelelocale de hipermarketuri si supermarketuri, care au introdus inpiata campanii agresive si promotii pentru anumite tipuri deproduse.

Spre deosebire de restul pietei, segmentul produselorelectrocasnice de lux - high end a ramas la acelasi nivel devanzari din 2008, iar portofoliul specific de clienti a ramasconservator, potrivit cifrelor raportate de marcile Franke siMiele.

Potrivit analizelor companiei de studii de piata GfK, inintervalul ianuarie - octombrie 2009 numarul televizoarelor clasicecomercializate a scazut cu 43%, la 283.000 de unitati, iar pentrutelevizoarele LCD contractia a fost de 14%, la 313.000 deunitati.

Plan de afaceri de 200 mil. euro

Domo a pierdut anul trecut vanzari de peste 35 de milioane deeuro, odata cu contractia pietei, si a raportat prima pierderefinanciara, de 1,5 milioane de euro. Pentru anul in curs Szarvadiapreciaza ca va reusi sa revina la pragul de 200 de milioane dinurma cu doi ani.

"Domo ar trebui sa aiba minimum 27% (din piata - n. red.), adicao cifra de afaceri de 200 de milioane de euro plus TVA, revenire lanivelul din 2008, insa atunci piata depasea in cifre brute 1,2miliarde de euro".

Spre deosebire de Altex si Flamingo, Domo a abordat in 2009 ostrategie diferita in fata crizei si a reducerii consumului deelectrocasnice. Potrivit reprezentantilor companiei, suprafatacomerciala a retelei de magazine Domo si Technomarket a crescut cu3.000 mp, la 78.000 mp (magazine noi in Tulcea, Oradea si Bucuresti- Afi Cotroceni) si a mentinut numarul angajatilor la peste 1.700de persoane.

Din 2007, Domo are ca actionar majoritar fondul de investitiiEquest Investment Balkans, care a achizitionat 75% din actiuni,pentru 75 de milioane de euro.

Altfel decat piata?

In evolutia businessului Domo s-a observat in trimestrul treiprima diferentiere fata de evolutia pietei, cand compania ainregistrat o crestere a vanzarilor de aproape 20% fata detrimestrul anterior, la 43 mil. euro, in conditiile in care piatade profil a urcat cu doar 28 de milioane de euro, la 336 demilioane de euro, potrivit datelor GfK.

Reprezentantii companiei au explicat cresterea din trimestrultrei prin sezonalitatea achizitiei de produse electrocasnice"albe". "Este normal pentru Domo, avand in vedere cota de piatamare in electrocasnice mari, care se vand cel mai bine intrimestrul trei, varful sezonului in frigidere, inceputul sezonuluila masini de spalat si aragazuri", a spus Szarvadi.

Datele GfK arata ca in trimestrul trei 2009, cand vanzarileelectroIT cadeau cu 45,8% comparativ cu perioada similara din 2008,vanzarile de electrocasnice mari (frigidere, aragazuri) erau doarcu 38% mai jos.

Liderul pietei, Altex, nu a anuntat inca rezultatele financiareoficiale, insa potrivit estimarilor vanzarile au ajuns anul trecutla 180 de milioane de euro.

Al treilea jucator din piata electroIT, Flamingo, a inregistratcele mai mari scaderi ale vanzarilor in 2009, cu peste 50%,ajungand la aproximativ 85 de milioane de euro, potrivitestimarilor ZF. Flamingo a intrat in decembrie 2009 sub protectialegii insolventei fiind in plin proces de reorganizare judiciara.Datoriile companiei au ajuns in prezent la 53 de milioane de euro,peste 30 de milioane de euro fiind datorate bancilorfinantatoare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO