Companii

Top 10 evenimente din industrie în 2015: De la ameninţarea cu lichidarea şantierului Daewoo Mangalia, la ploaia de ajutoare de stat pentru fabricile investitorilor străini

Top 10 evenimente din industrie în 2015: De la...

Autor: Carol Dan

18.12.2015, 00:07 2124

1. Daewoo Mangalia, aproape de naufragiu

Luna iulie a fost mai fierbinte ca de obicei pentru Şantierul Naval Daewoo-Mangalia Heavy Industries (DMHI), cel mai mare constructor de nave din România, controlat de grupul sud-coreean Daewoo (51% din acţiuni) şi de statul român (49%). Motivul a fost anunţul făcut de Korea Development Bank, cel mai mare acţionar al Deawoo Shipbuilding &Marine Engineering Ltd. Korea, firma care controlează DMHI, că lichidarea firmei este „inevitabilă“, din cauza pierderilor uriaşe de 2,5 mld. dolari. Considerată o companie de “o importanţă economică şi socială esenţială“, DMHI a înregistrat în 2014 pierderi uriaşe, de 700 mil. lei, de aproape şapte ori mai mari faţă de 2013. Totuşi, alte şantiere navale se „laudă” cu comenzi de 726 mil. lei (165 mil. euro), profitând de scăderea preţului petrolului, care a cauzat ieşirea din piaţă a şantierelor de mici dimensiuni şi concentrarea comenzilor în mâinile câtorva jucători mari.

 

 2. Un chilipir pe care nu-l vrea nimeni

După retragerea ruşilor de la Mechel din România, prin vânzarea, în 2013, a tuturor celor cinci combinate siderurgice deţinute aici, pe 230 de lei, o parte dintre aceste fabrici au fost băgate în insolvenţă. Cele care încă sunt în funcţiune merg la capacitate redusă. Noii acţionari ai activelor fostei Mechel încearcă să vândă producătorul de oţel lichid Oţelu Roşu, judeţul Caraş-Severin, dar chiar dacă au scăzut preţul cu aproape 50%, până la 25 mil. euro, nu găsesc niciun cumpărător. O explicaţie parţială ar putea fi contextul actual nefavorabil, mai exact scăderea preţului oţelului şi supra­capacitatea de producţie la nivel european.

 

3. Vulcan îşi trimite Elefanţii să cucerească Golful Persic

Compania Vulcan din Bucureşti, aflată în insolvenţă, controlată de omul de afaceri Ovidiu Tender, a investit 350.000 euro în proiectarea şi construcţia unui utilaj de extracţie a ţiţeiului pe care speră să îl vândă producătorilor de ţiţei din Golful Persic. Cu acest utilaj, compania bucureşteană inaugurează o nouă clasă de produse, care sunt proiectate să fie cu 30% mai eficiente comparativ cu echipamentele produse până acum. Vulcan a intrat în insolvenţă în prima jumătate a anului 2013 din cauza unor datorii de 37 mil. euro, care au crescut în acest an la 55 mil. euro.

 

4. Bară la bară pe Dunăre

 

2015 a fost cel mai călduros an de când se fac măsurători meteorologice. Acest lucru s-a simţit puternic în vară, când nivelul Dunării a scăzut şi a cauzat apariţia de blocaj şi de cozi de nave pe fluviu, ceea ce a mărit timpul de transport cu aproape o săptămână. În acest an, cozile compuse din 50-60 de nave au apărut în 7 puncte critice (praguri). Principalele mărfuri transportate pe Dunăre, în sectorul românesc, sunt minereuri, cărbune, produse petroliere şi cereale. Situaţia nu este nouă, astfel de blocaje fiind înregistrate şi în anii 2011, 2012 şi 2013.  Aceste praguri apar din cauză că nu se fac dragaje pe Dunăre.

5. Ajutoarele de stat le dau aripi

Pe tot parcursul anului au venit în ţară delegaţii ale unor mari grupuri din industria militară şi aerospaţială. La jumătatea anului, un secretar de stat din Ministerul Economiei anunţa că nu mai puţin de 6 firme au de gând să deschidă sau să relocheze fabrici în România. Două dintre acestea, Sonaca Belgia şi Airbus Hellicopters, au reuşit deja, după ce au beneficiat şi de ajutoare de stat.

Sonaca, cu activităţi în industria aerospaţială, va construi o facilitate de producţie de 11,8 mil. euro în comuna Moldoveneşti din judeţul Cluj, unde va realiza componente pentru avioanele Airbus şi Embraer. Compania a obţinut şi un ajutor de stat de circa 5,4 mil. euro pentru finanţarea proiectului din judeţul Cluj. La rândul său,  Airbus Hellicopters a primit ajutor de stat de 23,5 mil. lei pentru o investiţie totală de peste 47 mil. lei pentru o fabrică unde va produce elicoptere de atac.

 

6. Producţia de oţel ar putea creşte

După ce s-a prăbuşit în ultimii 25 de ani de la 17,6 mil. tone la 7,1 mil. tone, producţia de oţel şi-ar putea reveni în acest an, cu un plus de peste 5%. Acest segment de produse a coborât constant în ultimii trei ani, dar pentru 2015 este estimat să ajungă la un volum de 3,14 milioane de tone. Raportat la nivelul din 2007, producţia este însă de peste două ori mai mică. În 2014, cifra de afaceri a celor mai mari jucători din industria siderurgică a trecut de 10 mld. lei (2,2 mld. euro), în urcare cu 1,7% faţă de 2013. Deşi s-a încercat o revigorare a industriei prin privatizare, ea a fost parţial un succes, iar companiile care au supravieţuit crizei economice din 2008 sau deciziilor de management mai puţin inspirate sunt atacate de China, care forţează piaţa cu milioane de tone de oţel la preţuri mai mici.

 

7. Uşoară revenire a preţului oţelului, dar perspective tot negre pentru industrie

În timp ce România aşteaptă o producţie mai mare de oţel, în principal de la ArcelorMittal Galaţi, care acoperă jumătate din piaţă, preţul acestui metal pe piaţa internaţională este în continuare mic, de 170 dolari pe tonă la sfârşit de an, potrivit LME. Chiar dacă este în creştere faţă de iulie, când era 100 dolari pe tonă, preţul este în continuare redus, în ianuarie situându-se la aproape 500 dolari. Acest nivel de preţ a determinat Asociaţia Mondială a Oţelului să admită, în noiembrie, că dimensiunile actuale ale industriei europene a oţelului vor trebui reduse la jumătate în următorii 15 ani pentru ca sectorul să devină sustenabil. De altfel, importurile de oţel din China, la preţuri mici, au determinat conducerea combinatului din Galaţi să ia decizia de a reduce programul de lucru al celor 6.400 de angajaţi cu 2-6 zile în primul trimestru al anului viitor.

 

8. Timken joacă la dublu pe piaţa rulmenţilor

Cererea în creştere de rulmenţi de la nivel mondial i-a determinat pe americanii de la Timken să aducă în acest an 99,5 mil. lei (22,6 mil. euro) în România ca aport la capitalul social al unei noi firme, Timken PWP, cea mai mare companie înfiinţată anul acesta după valoarea capitalului social. Construcţia propriu-zisă este estimată să înceapă în primul trimestru al anului 2016, astfel încât producţia să demareze la începutul anului 2017. Cealaltă fabrică pe care americanii o deţin tot lângă Ploieşti a rulat anul trecut afaceri de aproape 370 mil. lei (84 mil. euro), în creştere cu 30%, şi a raportat un profit net de 65,5 mil. lei, cu 63% mai mare comparativ cu câştigul de 40,2 mil. lei din 2013. Marja de profit a americanilor pe piaţa locală este astfel de 18%.

9. Nimeni nu merge cu tractorul la mall

La sfârşitul primului trimestru din acest an francezii de la Immochan au deschis porţile unui nou mall, în Braşov, construit pe runinele fostei fabrici de tractoare Tractorul Braşov. Investiţia a fost de 60 mil. euro, iar noul mall, denumit Coresi, a atras în primele şase luni de funcţionare 4 milioane de vizitatori, echivalentul populaţiei Bucureştiului şi a satelor aferente.  Comparativ, Braşovul, unul dintre cele mai dezindustrializate oraşe mari din România, are circa 220.000 de locuitori. Immochan a început deja a treia fază a proiectului din Braşov.

10. Tot mai multe electrocasnice „Made in Romania”

Anul 2015 a fost unul fructuos pentru investitorii care au vrut să construiască fabrici pe piaţa locală şi care au cerut ajutoare de stat pentru asta, având în vedere că statul a fost generos cu toată lumea. Un exemplu este şi compania germană Kärcher, care a anunţat o investiţie de 20 mil. euro într-o fabrică de electrocasnice în Curtea de Argeş, pentru care va primi ajutor de stat de 37 mil. lei (8 mil. euro). Ajutorul de stat este acordat companiei CER Cleaning Equipment, un  centru de cercetare-dezvoltare din Curtea de Argeş al grupului german. Pentru Kärcher construirea unei fabrici de la zero în România a fost o decizie analizată în ultimii ani, în condiţiile în care grupul german cumpărase un teren de cinci hectare în Curtea de Argeş încă din 2010. Kärcher are afaceri de 2 mld. euro anual şi un total de 10.000 de angajaţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit’24
AFACERI DE LA ZERO