Companii

Tranzacţie în servicii poştale: Poşta Austriacă a luat 26% dintr-o firmă locală. „Vrem să folosim oportunităţile de dezvoltare din 2013, când Poşta Română îşi pierde monopolul“

Tranzacţie în servicii poştale: Poşta Austriacă a luat 26% dintr-o firmă locală. „Vrem să folosim oportunităţile de dezvoltare din 2013, când Poşta Română îşi pierde monopolul“

Andreas Dragosits, director mail division în cadrul Poştei Austriece: Am verificat dacă piaţa este interesantă. Vrem să folosim şansele care ni se oferă după ce se va liberaliza piaţa serviciilor poştale. Vedem oportunităţile, acesta a fost driver-ul care ne-a adus aici. Vom aduce servicii noi. Poşta Română nu este foarte competitivă pe segmentul distribuţiei adresate.

Autor: Mirabela Tiron

21.10.2011, 00:08 1186

"Mărimea pieţei ro­mâ­neşti, numărul mare de com­panii austriece şi mai ales liberalizarea pie­ţei serviciilor poştale din 2013 (când Poşta Română îşi pierde mo­no­polul pe trimiterile poştale sub 50 de grame) au fost elementele pe care le-am luat în considerare când am decis să intrăm pe piaţă locală", a declarat Andreas Dragosits, di­rec­tor mail division în cadrul Poştei Austriece.

Austrian Post (Poşta Austriacă) acti­vea­ză pe 11 pieţe, la care se adaugă de anul acesta şi piaţa românească, aproape 30% din ve­ni­turile totale ale companiei fiind ge­ne­rate de activitatea de pe pieţele externe. Poşta Austriacă activează atât pe segmentul ser­viciilor poştale, cât şi pe cel al coletelor şi lo­gistică. Anul trecut Poşta Austriacă, o afa­cere controlată de stat (51%, restul de ac­ţiuni fiind listate), a raportat un profit EBITDA de 262 mil. euro. În com­panie lucrează 25.000 de oameni. Spre com­pa­raţie, Poşta Română - un monopol de stat pe piaţa locală - a avut în ultimii doi ani pier­de­ri cumulate de 300 mil. lei pe piaţa locală. O oportunitate de dezvoltare din libera­lizarea pieţei serviciilor poştale a văzut şi poşta franceză. Astfel că în 2009 La Poste a cumpărat prin Mediapost 60% din ac­ţiu­nile unei companii de distribuţie pliante în cutii poştale, Inbox Marketing (cu afaceri de 8 mil. euro la acea vreme). Prin bifarea acelei tran­zacţii, a cărei valoare nu a fost fă­cută pu­blică, La Poste a ajuns la a doua achi­zi­ţie pe piaţa românească, după ce o altă subsi­diară a sa, compania GeoPost, cum­pă­rase în 2008 împreună cu grupul turc Yurtici Kargo 80% din curierul local Pegasus (ac­tualul DPD). Şi poşta germană a intrat pe piaţa românească, însă prin achiziţionarea unei companii din curierat. În 2008 compania de curierat DHL, al cărei acţionar este gigantul mondial Deutsche Post World Net, a achiziţionat jucătorul local Cargus (din curierat).

Deşi Poşta Română are încă monopol pe trimiterile de mici dimensiuni, anul trecut cea mai mare parte a veniturilor a fost ge­nerată de distribuirea pensiilor la domi­ciliu.

Vor să profite de slăbiciunile Poştei

"Am verificat dacă piaţa este inte­resantă. Vrem să folosim şansele care ni se oferă după ce se va liberaliza piaţa serviciilor poştale. Vedem oportunităţile, acesta a fost driver-ul care ne-a adus aici. Vom aduce servicii noi. Poşta Română nu este foarte com­­petitivă pe segmentul distri­buţiei adre­sate", a spus Andreas Dragosits.

După liberalizare, compania PostMaster va intra pe nişa trimiterilor sub 50 de grame. El a mai precizat că sunt planuri în vederea atingerii unei anumite cote de piaţă pe trimiterile poştale de sub 50 de grame, dar acestea nu pot fi făcute publice.

"Ne concentrăm să integrăm core businessul din prezent, trimiteri poştale peste 50 de grame adresat şi neadresat, cu cel pe care îl vom dezvolta şi care va fi pe seg­mentul trimiterilor de sub 50 de grame."

Andreas Dragosits apreciază că cel mai probabil firme precum Erste Bank sau Vienna Insurance vor lua în considerare prezenţa Poştei Austriece pe piaţa locală, cu care vor putea dezvolta parteneriate. În 2010 în România erau 5.830 de firme cu capital austriac, dintre care 1.000 investitori austrieci activi.

Poşta Austriacă are venituri de 40 de milioane de euro din trimiteri poştale în Europa de Sud-Est, cea mai mare piaţă din regiune fiind Ungaria, România urmând să ocupe locul doi în regiune, iar mai apoi Slovacia şi Croaţia.

Mailingul direct, adresat şi neadresat (în cutii poştale), este o categorie puţin dez­vol­tată în România, reprezentând 2-3% din totalul cheltuielilor de marketing şi comunicare, faţă de peste 20% în Franţa, potrivit datelor din piaţă.

Cum au ajuns cei trei acţionari ai PostMaster să intre în negocieri cu Poşta Austriacă

Mihai Preoţescu (30 de ani), Mihai Bălaj (32 de ani) şi Radu Potolea(37 de ani) au fondat compania PostMaster în 2007. Primii doi antreprenori au venit cu know-how-ul, dat fiind experienţa anterioară într-o firmă care se ocupa de campanii de marketing direct. Cei trei au început să distri­buie pliante cu patru maşini în Bucureşti şi Cluj. În prezent au ajuns la 80 de maşini cu care au distribuit 130 de milioane de materiale anul trecut. Printre clienţii cu care lucrează se numără Cora, Real, Metro, IKEA, Praktiker, Penny, BricoStore, Exim­tur, Reader's Digest sau Piraeus Bank.

PostMaster furnizează servicii poştale, distribuţie adresată şi distribuţie neadresată de pliante, cataloage, materiale publicitare, ziare în căsuţele poştale, servicii de geomar­keting (planificarea teritorială şi selec­ţio­narea zonelor pentru campaniile de mar­ke­ting direct) şi se ocupă de managementul bazelor de date.

Distribuţia neadresată poate constitui un instrument strategic de marketing direct în situaţii de prospectare a pieţei, lansarea de produse sau stimu­larea unei vizite la un magazin. Compania PostMaster mai oferă servicii de planificare a distribuţiei în spaţii publice (de la alegerea punctelor optime de distribuţie la furnizarea de echipe de promoteri şi alegerea scriptului de dis­tribuţie).

Businessul principal al PostMaster constă în furnizarea de servicii poştale pentru plicuri, materiale publicitare de peste 50 de grame.

"Primul contact cu Poşta Austriacă a avut loc în 2008, când am iniţiat discuţiile cu privire la un parteneriat strategic. Acest parteneriat s-a concretizat într-un schimb de informaţii privind pieţele central şi est-euro­pene de distribuţie adresată şi neadresată. Ulterior, am început să furnizăm servicii unor clienţi internaţionali ai Austrian Post, prezenţi şi în România. Cooptarea Poştei în acţionariatul companiei a fost un pas natural", a spus Radu Potolea.

Anul trecut compania PostMaster a fina­lizat cu o cifră de afaceri de 28,1 milioane lei (6,7 mil. euro) şi un profit de 1,2 milioane lei (290.000 euro), potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

După patru ani de la înfiinţare com­pania a ajuns la o reţea de 45 birouri locale în toate oraşele principale din România, 180 de angajaţi full time şi peste 1.700 distri­bui­tori angajaţi part time.

Anul acesta este esti­ma­tă o cifră de afaceri de 10 mil. euro.

"Poşta Austriacă va veni cu expertiza pe care o are, având în vedere că activează pe pieţe mai mature în regiune, dar şi cu produse noi şi forţa financiară pentru buna dezvoltare a companiei."

În această tranzacţie cabinetul avoca­tu­lui Danzer Pierre Cristian a oferit servicii de consultanţă companiei PostMaster. Poşta Austriacă a primit servicii de consultanţă de la firma de avocatură Schoenherr.

Concurenţii principali ai PostMaster sunt Poşta Română, iar din mediul privat Inbox Marketing, în acţionariatul căreia a intrat Poşta Franceză.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO