Companii

Turcii de la Rulmenti Barlad duc brandul romanesc URB in Ungaria, Turcia si India

Turcii de la Rulmenti Barlad duc brandul romanesc URB in Ungaria, Turcia si India

Harun Adiguzel, presedintele Rulmenti Barlad: Si acum as investi din nou in Romania. Este o tara in care schimbarile se fac foarte rapid si ne putem dezvolta, dar trebuie sa incercam mai mult sa pastram forta de munca, sa nu plece din tara. Romania era o tara industriala si trebuie sa pastreze sectorul, iar aici trebuie sa lucreze si statul si sectorul privat.

01.11.2009, 23:20 1104

RulmentiBarlad a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de 65 de milioanede euro, iar pentru anul in curs estimeaza o reducere pana laaproximativ 50 de milioane de euro.
"Fiecare fabrica are acum o marca proprie, MGM in Ungaria si ART inTurcia, dar din 2010 vrem ca toti rulmentii sa fie realizati subbrandul URB. Fabrica din Romania are o traditie de peste 50 de ani,iar brandul este cunoscut peste tot. Am gasit in China fabrici careproduc sub acest brand, inscriptionand rulmentii cu numele URBRomania. Am inceput demersuri juridice acolo", a declaratAdiguzel.
Compania deruleaza in prezent o campanie de rebrandig, in care ainvestit 250.000 de euro pentru schimbarea imaginii URB siintroducerea ei in fabricile din grup.
Fabrica Rulmenti Barlad a fost preluata in anul 2000 de grupul turcKombassan, cu activitati de productie in mai multe sectoare.
Dupa preluarea URB, derularea procesului de restructurare impus deplanul de privatizare si investitii de 75 de milioane de dolari,compania a infiintat o fabrica in Turcia, care este detinuta inproportii egale de Rulmenti Barlad si o asociatie de distribuitorilocali. Kombassan are mai mult de 90% din actiunile URB, restulfiind detinut de SIF Moldova si alti actionari.
In 2007 grupul a achizitionat si fabrica din Ungaria, unde RulmentiBarlad detine 90% din actiuni.
"In 2000 am adus capitalul nostru aici, iar Romania este navaamiral pentru noi in productia de rulmenti", a spus presedinteleproducatorului din Barlad.
Adiguzel, inginer care a lucrat timp de mai multi ani in Turcia laproducatorul de rulmenti ORS, s-a asociat la finalul anilor 1990 cuKombassan pentru a participa la privatizarea URB, unul dintre ceimai mari producatori locali de rulmenti, aflat aproape de falimentin acea perioada.
"Si acum as investi din nou in Romania. Este o tara in careschimbarile se fac foarte rapid si ne putem dezvolta, dar trebuiesa incercam mai mult sa pastram forta de munca, sa nu plece dintara. Romania era o tara industriala si trebuie sa pastrezesectorul, iar aici trebuie sa lucreze si statul si sectorulprivat", a spus Adiguzel.

Urmatorul pas: URB India
Compania are acum in desfasurare un studiu de fezabilitate pentruconstructia unei fabrici de rulmenti in India. Reprezentantiicompaniei au declarat ca taxele mari de import in India,posibilitatea de aprovizionare si prezenta unor producatorimondiali de automobile sunt principalele motive care motiveazaconstructia fabricii.
"Acolo va produce si Audi. La inceput va fi o fabrica mica, iarinvestitia minima o estimez la 10 milioane de dolari (aproximativ 7milioane de euro). In plus ne-am gandit si la o societate dedistributie in Statele Unite, dar deocamdata, din cauza crizei,suntem in stand-by acolo", a spus Adiguzel. India a cunoscut odezvoltare rapida a industriei auto in ultimii ani, astfel caHyundai are acum o fabrica pentru modelele i10 si i20, iar BMWproduce seria3.
Compania prospecteaza in prezent si piata chineza pentrudeschiderea unui birou comercial local dupa ce in 2008 valoareaexporturilor catre aceasta piata au depasit 5 milioane de dolari(aproximativ 3,5 milioane de euro).

Restructurare, minus 50% in vanzari
In luna aprilie Rulmenti Barlad a trecut prin a doua restructurareimportanta din ultimii zece ani, dupa cea realizata imediat dupaprivatizare.
In urma scaderii comenzilor din SUA si Orientul Indepartat companiaa redus volumul productiei si a concediat 800 de angajati, ramanandcu un efectiv de 2.000 de oameni. Pe perioada verii alti 450 deoameni au fost trimisi in somaj tehnic, dar reprezentantiicompaniei spun ca din luna septembrie comenzile au revenit, iaractivitatea este la un nivel stabil.
Pentru cele trei fabrici, Adiguzel vede insa vanzari mai mici cu 30- 50% anul acesta, dupa ce anul trecut a socotit vanzari de 150 demilioane de dolari ( 103 milioane de euro). Fabrica URB este ceamai mare, cu aproximativ 2.000 de angajati, in timp ce fabriciledin Ungaria si Turcia au 120 si respectiv 200 de angajati si ungrad de automatizare mai mare.
"Din partea fabricii de aici astept mai mult, pentru ca avem oconcurenta mai mica pe segmentul produs. Cred ca totusi statul artrebui sa fie mai protectionist cu industria locala, dupa cum e inTurcia. Producatori de rulmenti aici au ramas doar URB, Koyo siTimken", a spus Adiguzel. Una dintre masurile dorite este aplicarealegislatiei antidumping, pentru limitarea importurilor de rulmentide calitate redusa fabricati in Asia.
Presedintele URB a explicat ca in Ungaria, la fel ca si in Romania,a trebuit sa realizeze disponibilizari insa in Turcia nu a fostcazul pentru ca statul a suportat salariul angajatilor in zilelefara activitate. El a mentionat ca in Turcia statul sprijinaindustria, astfel ca fabrica de rulmenti ART achizitioneaza energiala 60% din pretul pietei, datorita subventiilor.

Mai vin cu 8 milioane de euro
Rulmenti Barlad, unul dintre cei trei producatori de rulmentiprivatizati de catre stat, exporta 85% din productie catre piataeuropeana, SUA si Orientul Mijlociu. Compania are in planextinderea gamei de produse, iar pentru activitatile de cercetare,certificare si dezvoltarea de noi tehnologii a alocat 8 milioane deeuro. "Sunt proiecte noi, prin care vrem sa lucram cu ajutorulnanotehnologiei la dezvoltarea produselor. Am atras si fondurieuropene pentru aceste investitii. Sunt costisitoare.
Numai un aparat de masurare a calitatii pentru rulmenti feroviaricosta un milion de euro", a declarat Adiguzel. La fabrica dinUngaria gama de produse include in principal rulmenti pentruautoturisme in timp ce la Barlad se fabrica atat rulmenti pentrucutii de viteze, cat si rulmenti feroviari. Adiguzel intentioneazasa exinda gama de rulmenti pentru caile ferate, sa obtinacolaborari in sectorul energetic pentru productia de rulmentipentru turbine eoliene si alte tipuri de rulmenti mari, concurandastfel cu producatorul german INA Schaeffler din Brasov.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO