Companii

Veniturile din chirii ale Unirea au scăzut cu 28% faţă de 2008, deşi la parter au venit marii retaileri din fashion

Veniturile din chirii ale Unirea au scăzut cu 28% faţă...

Autor: Cristi Moga

30.04.2012, 19:02 866

2011 a fost cel de-al treilea an consecutiv de scădere a veniturilor pentru centrul comercial Unirea din Bucureşti.

La intrarea de lângă McDonald's în centrul comercial Unirea, unul dintre cele mai folosite locuri de întâlnire ale tinerilor bucureşteni, se strâng în continuare grupuri de clienţi cu 5-10 minute înainte de ora 10, în aşteptarea deschiderii uşilor spre magazine.

Spre deosebire de situaţia din urmă cu doi-trei ani, clienţii pot aştepta acum şi la intrarea în magazinele H&M, New Yorker sau Stradivarius, pentru atragerea că rora familia Adamescu, care controlează proiectul, a mutat sau a renunţat la zeci de chiriaşi mai mici şi a amena jat căi de acces din exterior direct către aceste magazine. Rezultatul? La parterul magazinului Unirea se înşi ruie o "salbă" de retaileri internaţionali: Zara, New Yorker, Bershka, Douglas, Stradivarius, Pull and Bear şi H&M, unităţile celor mai mari jucători din zona de fast food - McDonald's şi KFC - au rămas neclintite, în timp ce farmacia Sensiblu şi zona de bănci, cu Piraeus, Credit Europe şi UniCredit Ţiriac, se află pe locul dinspre Splai, o zonă cu un trafic şi o vizibilitate mai reduse.

Cum au evoluat însă încasările? Unirea Shopping Center a anunţat în raportul financiar o cifră de afaceri de 78,6 mil. lei (18,6 mil. euro) pentru 2011, în scădere cu 9,3% faţă de anul precedent şi cu 28% mai mică decât în 2008, când la parterul Unirea nu erau prezenţi Zara (deschis în 2009), New Yorker (2010) sau H&M (2011).

Pe de altă parte, tot în 2008 a fost dat în folosinţă şi centrul comercial Unirea din Braşov, care în prezent contribuie cu o pondere de 16% la veniturile firmei Unirea Shopping Center, prin care sunt administrate cele două centre comerciale şi parcarea supraterană din centrul Capitalei.

Cum se explică scăderea de anul trecut?

"Scăderea înregistrată pe cele două centre comerciale s-a datorat perioadelor relativ lungi (3-5 luni) de rea menajare a spaţiilor închiriate către H&M, grupul Inditex şi Flanco, în aceste intervale societatea neîncasând chirie", spun reprezentanţii Unirea Shopping Cen ter, adăugând la cauzele declinului şi criza, în condiţiile în care consumul a scăzut şi anul trecut, precum şi spa ţiile neocupate de circa 5.000 mp din proiectul din Bucureşti.

"Spaţiile neocupate de circa 10% din suprafaţa închiriabilă sunt de asemenea o cauză a diminuării veniturilor din chirii. Rezultatele obţinute de societate au înregistrat un trend descrescător în ultimii doi ani, pe fondul crizei economice şi al reorganizărilor din cele două centre comerciale", afirmă reprezentanţii Unirea Shopping Center.

Ce spun chiriaşii?

Criza şi-a făcut simţită prezenţa şi în rândul chiriaşilor de la etajele superioare, dar în majoritatea ca zurilor chiriile pe metru pătrat au rămas la un nivel similar.

"Noi am fost nevoiţi să micşorăm magazinul la începutul anului 2011 deoarece, din câte ştiu, proprietarii proiectului erau destul de inflexibili în ceea ce priveşte scăderea chiriilor, motiv pentru care o serie de chiriaşi au decis să închidă", spune o vânzătoare de la un magazin situat la etajul 1, zonă cu îmbrăcăminte pentru doamne.

Chiriaşii importanţi de la acest nivel au rămas constanţi în ultimii ani, spaţiile fiind ocupate de către companii precum Mango, Steilmann, House of Art, Yokko, Fox sau Nissa. În cele două capete laterale de la acest etaj, Bershka şi H&M , care au magazine pe parter şi primul nivel, şi-au amenajat alte intrări în magazine.

În aripa Călăraşi în urmă cu câţiva ani erau închiriate spaţii către zeci de comercianţi mai mici de confecţii, al căror loc a fost luat între timp de Bershka la etajul întâi şi de retailerul de încălţăminte Leonardo la cel de-al doilea etaj, unde a fost amenajat un magazin de tip outlet. "2011 a fost un an mai slab şi chiria a rămas fixă - 100-200 de milioane de lei (vechi - n.red.) lunar pentru un magazin ca al nostru, nu pot să vă dau o cifră exactă", spune managerul unui alt magazin cu îmbrăcăminte pentru doamne.

Magazinele cu articole sportive şi confecţii pentru bărbaţi sunt poziţionate la cel de-al doilea etaj, unde de mai mulţi ani sunt prezenţi retaileri precum Nike, Adidas, Geox, Bigotti, Cavaliere sau Kenvelo, în timp ce la al treilea etaj sunt articole pentru copii, precum şi magazine Flanco, Altex, Diverta sau LC Waikiki.

Cåt costă să ai magazin în Unirea?

Potrivit datelor prezentate în raportul financiar care urma să fie propus ieri spre aprobare în Adunarea Generală a Acţionarilor, chiria medie în cadrul proiectului Unirea a fost anul trecut de 28 de euro/metrul pătrat lunar. Ţinând cont de acest preţ mediu, pentru un spaţiu de 200 de metri pătraţi chiria lunară se ridică la aproximativ 5.600 de euro (24.000 de lei).

Pentru retailerii mari, precum Zara sau H&M, care au suprafeţe de peste 1.000 de metri pătraţi fiecare, chiriile pe metru pătrat sunt sub acest nivel şi se vorbeşte chiar de chirie procentuală, determinată de vânzări, în anumite cazuri.

În prezent, modificări importante nu mai au loc la Unirea, ţinând cont că centrul comercial a trecut anul trecut şi printr-un "facelift" prin montarea unei noi faţade, cu ajutorul retailerilor de la parter. În aceste condiţii, proprietarii proiectului se arată optimişti.

"Din 2012, toate eforturile depuse de conducerea societăţii în ultimii ani îşi vor oglindi efectul în creşterea cifrei de afaceri", apreciază reprezentanţii Unirea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO