Constructii & Imobiliare

Investiţiile în piaţa hotelieră din regiunea Europei Centrale şi de Est, care cuprinde şi România, ar putea atinge 563 mil. euro până la sfârşitul anului, în creştere cu 30% an/an. Cushman & Wakefield: Piaţa îşi revine, însă hotelurile trebuie să-şi îmbunătăţească criteriile ESG şi să reducă amprenta de carbon

Magsud Rahmanov, Head of Hotel Transactions, CEE & SEE, Cushman & Wakefield

Magsud Rahmanov, Head of Hotel Transactions, CEE & SEE, Cushman & Wakefield

Autor: Cristina Bellu

26.10.2023, 14:10 137

Activitatea de investiţii hoteliere în regiunea Europei Centrale şi de Est, care cuprinde şi România, ar putea atinge 563 mil. euro până la sfârşitul anului, în creştere cu 30% an/an, în ciuda creşterii notabile a costurilor de finanţare şi a provocărilor economice şi geopolitice în curs, arată un raport comun realizat de compania de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield şi CMS, care analizează piaţa tranzacţiilor cu hoteluri din ECE.

Apetitul investitorilor este alimentat de revenirea puternică a performanţei hotelurilor din toată regiunea, veniturile pe cameră disponibilă ( RevPAR ) în primul semestru din 2023 depăşind nivelurile din 2019 cu 6%.

Raportat la perioada iunie 2022-iunie 2023, investiţiile în piaţa hotelieră din regiune au crescut cu 74% an/an, până la 464 mil. euro.

”Activitatea investiţională între S2 2022 şi S1 2023 a fost stimulată de creşterea presiunii asupra proprietarilor de a vinde sau de a-şi refinanţa activele, şi asupra investitorilor de a investi capitalul acumulat - dar şi de îmbunătăţirea performanţei hotelurilor. În ciuda ratelor de ocupare sub nivelul din S1 2019, creşterea ratei medii zilnice (ADR) a majorat în S2 2022 - S1 2023 veniturile pe camerele disponibile din capitalele ECE-6 peste nivelurile pre-pandemice, iar tendinţa ascendentă va continua”, spune Magsud Rahmanov, Head of Hotel Transactions, CEE & SEE, Cushman & Wakefield.

El apreciază că în timp ce avansul ADR va încetini, rata de ocupare în creştere va ajuta la susţinerea traiectoriei ascendente a RevPAR.

”Combinaţia între stabilizarea inflaţiei, îmbunătăţirea performanţei hoteliere şi revenirea investitorilor internaţionali - în special din Asia şi Orientul Mijlociu - va conduce probabil la o creştere suplimentară a tranzacţiilor cu hoteluri în următorul an”, aduagă Magsud Rahmanov.

Raportul Cushman & Wakefield arată că jumătate dintre investitorii hotelieri din ECE se uită la criteriile ESG în procesele de due diligence pentru achiziţiilor unor proprietăţi hoteliere, iar 40% sunt în proces de includere a acestora în analizele lor.

Motivul este consolidarea legislaţiei în vigoare şi oportunitatea de creştere a valorii activelor - precum şi ameninţarea problemelor potenţiale care pot apărea în timpul tranzacţiilor. Peste 50% dintre investitori s-au confruntat cu provocări legate de ESG în timp ce au efectuat achiziţii şi vânzări de proprietăţi hoteliere. Pentru aproximativ 35% dintre investitori, au avut consecinţe financiare semnificative, depăşind jumătate de milion de euro. În regiunea ECE, investitorii hotelieri chestionaţi nu au întâmpinat încă un impact atât de important, dar cu toate acestea, 60% au fost expuşi la probleme monetare nefinanciare sau minore ( sub 500.000 euro ).

Pentru cei care sunt proactivi şi acordă atenţie deosebită  componentei ESG, există potenţialul de a creşte valoarea hotelurilor prin obţinerea de venituri mai mari, reducerea costurilor cu utilităţile şi îmbunătăţirea atractivităţii investiţionale cu 6% pentru hotelurile cu cele mai mari acreditări ESG.

„ESG nu este doar un imperativ moral, ci şi un motor cheie al creării de valoare şi al rezilienţei în industria hotelieră. Pe măsură ce aşteptările clienţilor, investitorilor şi autorităţilor de reglementare evoluează, proprietarii şi operatorii din sectorul ospitalier trebuie să se adapteze şi să inoveze pentru a răspunde cererii crescânde de practici sustenabile şi responsabile social.", adaugă Lukas Hejduk, Head of Hospitality, CMS.

În sectorul ospitalităţii există o gamă largă de certificări, însă doar 7% din hotelurile de pe pieţele europene mari au certificări ESG recunoscute de Google Travel ( BREEAM, LEED, Green Key, Green Globe, Earth Check, GSTC, etc. ).

Ponderea hotelurilor cu aceste certificări este chiar mai mică în majoritatea oraşelor din ECE, mai puţin de 5%, cu excepţia Varşoviei, care se numără printre primele 10 pieţe după acest criteriu, cu aproape 10% din hoteluri acreditate ESG.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO