Constructii & Imobiliare

Lupta pentru imensul teren de la Romexpo continuă: Fondul de investiţii NEPI solicită în continuare vânzarea terenului, şi nu acordarea lui gratis, şi o licitaţie internaţională pentru o dezvoltare imobiliară pe 30 de hectare. “Transferul gratuit al proprietăţii nu reprezintă singura opţiune”

Lupta pentru imensul teren de la Romexpo continuă: Fondul de investiţii NEPI solicită în continuare vânzarea terenului, şi nu acordarea lui gratis, şi o licitaţie internaţională pentru o dezvoltare imobiliară pe 30 de hectare. “Transferul gratuit al proprietăţii nu reprezintă singura opţiune”

Autor: Cristina Bellu

22.03.2021, 14:46 3016

Fondul de investiţii sud-african NEPI Rockcastle, cel mai mare dezvoltator imobiliar din România, cu proiecte de peste 2 mld. euro, solicită public încă o dată vânzarea terenului de la Romexpo şi nu acordarea lui cu titlu gratuit Camerei de Comerţ şi Industrie a României (CCIR), şi organizarea unei licitaţii internaţionale publice pentru găsirea unui partener.

“În ciuda declaraţiilor publice ale Camerei de Comerţ şi Industrie a României, transferul gratuit al proprietăţii asupra terenului Romexpo şi dezvoltarea acestuia alături de anumiţi investitori nu reprezintă singura opţiune de revitalizare urbană şi dezvoltare a unui nou proiect la Romexpo”, spun reprezentanţii NEPI.

Aceştia îşi reafirmă intenţia şi capacitatea de a se implica într-un proiect dezvoltat pe terenul de la Romexpo fie prin cumpărarea la preţul pieţei a terenului sau a unei părţi din teren, fie prin asocierea cu statul român.

,,Compania noastră îşi reafirmă dorinţa şi capacitatea de a se implica într-un proiect sănătos dezvoltat pe terenul de la Romexpo în condiţii de deplină transparenţă şi competitivitate – fie prin cumpărarea la preţul pieţei a terenului sau a unei părţi din teren, fie prin asocierea cu statul român. Acest proiect poate fi dezvoltat într-o variantă mai bună pentru statul român şi România, fără prejudicierea gravă a bugetului de stat şi încălcarea legislaţiei europene şi naţionale”, spune Alex Morar, CEO al NEPI Rockcastle. 

CCIR s-a asociat pentru proiectul de la Romexpo, din mijlocul Capitalei, cu cel mai mare dezvoltator imobiliar român, Iulian Dascălu, într-un proiect de aproape 3 mld. euro.

Nepi, care deţine printre altele mall-urile Mega Mall, Promenada Mall Bucureşti, Shopping City Sibiu, Promenada Sibiu, Vulcan Value Centre Bucureşti, Iris Titan Shopping Center Bucureşti, etc, solicită preşedintelui Klaus Iohannis să nu promulge legea prin care  Camera de Comerţ şi Industrie a României ar urma să preia terenul din jurul Romexpo, de 30 de hectare.

În replică, CCIR a transmis luni că terenul aferent complexului expoziţional Romexpo este în folosinţa instituţiei până în 2053, potrivit H.G. 1709/2004 şi, respectiv, H.G. 2127/2004 prin care s-au dispus transmiterea unor terenuri de 9,83 hectare şi, respectiv, de 403.867 metri pătraţi, proprietate privată a statului, din administrarea Camerei de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti în administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat”, precum şi darea în folosinţa gratuită a Camerei de Comerţ şi Industrie a României şi a Municipiului Bucureşti, pe o perioadă de 49 de ani, a terenului corespunzător.

"NEPI Rockcastle omite, în continuare, că tot ceea ce este deasupra terenului, şi anume platforme betonate, clădiri, hale etc. reprezintă proprietate privată. În consecinţă, orice încercare a statului de a vinde acest teren ar putea fi făcută numai cu despăgubirea prealabilă şi la justa valoare a CCIR, estimată, conform discuţiilor din comisiile de specialitate din Parlament, la 300 de milioane de euro, mult peste preţul pieţei în ceea ce priveşte valoarea terenului. În acest context, CCIR consideră că NEPI Rockcastle şi-a depăşit cu mult competenţa prin această încercare agresivă de a submina noua lege a camerelor de comerţ. Nu în ultimul rând, precizăm faptul că proiectul de lege pentru modificarea legii camerelor de comerţ din România, care a trecut testul constituţionalităţii anterior promulgării, are în vedere exclusiv CCIR şi nu o altă entitate, aşa cum fals şi tendenţios este invocat de către Nepi Rockcastle", spun reprezentanţii CCIR.


Citiţi mai jos întregul anunţ făcut de NEPI :

Proiectul de la ROMEXPO poate fi dezvoltat şi fără ca românii să facă un cadou de sute de milioane de euro unei grupări de dezvoltatori imobiliari

În calitate de investitor care dezvoltă de 14 ani proiecte pentru România, în valoare de peste 2 miliarde de euro, care au generat zeci de mii de locuri de muncă şi sute de milioane de euro ca beneficii concrete pentru bugetele publice, fondul de investiţii NEPI Rockcastle face apel la autorităţile române competente să reconsidere legea pentru modificarea şi completarea legii Camerelor de comerţ din România nr. 335/2007, care ar deposeda românii de un bun extrem de valoros: prin această lege, un teren proprietate a statului, cu valoare de piaţă de sute de milioane de euro, ar fi oferit gratuit unei entităţi private, doar pe baza unor promisiuni, fără beneficii certe şi fără vreo garanţie pentru statul român privind obţinerea acestora.

,,În primul rând, îmi pasă aşa cum cred că îi pasă oricărui român, pentru că terenul este un bun al tuturor românilor. Este ca şi cum fiecare cetăţean român ar oferi cadou câteva zeci de euro unei grupări de dezvoltatori imobiliari, fără niciun fel de garanţii, doar pentru un vis frumos desenat. În al doilea rând, îmi pasă în calitate de reprezentant al unui investitor privat, interesat ca România să rămână o ţară în care se poate construi corect, fără ca unii să primească gratuit de la stat un teren uriaş în una din cele mai bune zone din Bucureşti.” – Alex Morar, CEO al NEPI Rockcastle.

De ce proiectul denumit ,,Noul Romexpo” ar fi  păgubos pentru români:

♦ Un teren extrem de valoros din inima Bucureştiului ar fi oferit gratuit, deşi există investitori interesaţi să ofere statului un preţ corect; din preţul încasat pe teren s-ar putea asigura, de exemplu, construirea a peste 100 de spitale modulare Covid-19 similare celui de la Spitalul Elias.

♦ Nu există garanţii reale că proiectul prezentat se va dezvolta conform promisiunilor, după transferul terenului - România şi în special Bucureşti având experienţe anterioare cu proiecte imobiliare gigantice, promise şi nerealizate;

♦ Camera de Comerţ şi Industrie a României (CCIR) nu oferă niciun fel de garanţii si nu are niciun fel de obligaţii sau răspundere faţă de statul român în cazul în care beneficiile promise nu s-ar materializa;

♦ În forma actuală, proiectul prezentat ar atrage un trafic imens, dar nu oferă nicio garanţie de dezvoltare a infrastructurii absolut necesare;

♦ Condiţiile asocierii dintre Camera de Comerţ şi Industrie a României şi dezvoltatorul ales printr-un proces netransparent şi necompetitiv, desfăşurat în spatele uşilor închise, sunt ţinute secrete;

♦ Proiectul încalcă legislaţia europeană privind ajutorul de stat, cu consecinţa necesităţii unei intervenţii din partea Comisiei Europene pentru a stopa ajutorul de stat ilegal, dar şi cu consecinţe negative asupra viitorului investitiilor din România, prin cultivarea privilegiilor pentru unii jucători;

Varianta mai avantajoasă şi corectă pentru statul român

În ciuda declaraţiilor publice ale Camerei de Comerţ şi Industrie a României, transferul gratuit al proprietăţii asupra terenului Romexpo şi dezvoltarea acestuia alături de anumiţi investitori nu reprezintă singura opţiune de revitalizare urbană şi dezvoltare a unui nou proiect la Romexpo.

Statul român, singur (pentru partea de teren neutilizată conform destinaţiei iniţiale de târguri şi expoziţii - adică peste 30 ha), sau în asociere cu CCIR (dacă s-ar oferi spre dezvoltare întregul teren de la Romexpo), poate organiza o licitaţie internaţională, un proces competitiv şi transparent de selecţie a unuia sau mai multor dezvoltatori, către care fie să cedeze drepturile de dezvoltare imobiliară, fie alături de care să intre într-un parteneriat public-privat pentru dezvoltarea şi revitalizarea zonei Romexpo.

O astfel de abordare ar aduce statului român, în plus faţă de beneficiile deja vehiculate, venituri suplimentare considerabile în calitate de partener în proiect, precum şi - de asemenea foarte important - control şi garanţii cu privire la obţinerea acestor beneficii (control şi garanţii care ar lipsi cu desăvârşire în cazul promulgării legii în forma actuală).

Având în vedere toate cele mai sus exprimate, considerăm că este imperios necesară remedierea tuturor neregulilor semnalate, nu doar de NEPI Rockcastle, ci şi de restul mediului de afaceri, cu privire la forma actuală a legii votate de Parlament în 2020. Ne exprimăm încrederea că Preşedintele României va analiza atent, întrucât legea pentru modificarea şi completarea legii Camerelor de comerţ din România nr. 335/2007 ar aduce României prejudicii pe care aceasta nu şi le poate permite, mai ales în actualul context de criză.

,,Compania noastră îşi reafirmă dorinţa şi capacitatea de a se implica într-un proiect sănătos dezvoltat pe terenul de la Romexpo în condiţii de deplină transparenţă şi competitivitate – fie prin cumpărarea la preţul pieţei a terenului sau a unei părţi din teren, fie prin asocierea cu statul român. Acest proiect poate fi dezvoltat într-o variantă mai bună pentru statul român şi România, fără prejudicierea gravă a bugetului de stat şi încălcarea legislaţiei europene şi naţionale.” - Alex Morar, CEO al NEPI Rockcastle. 



 


 

AFACERI DE LA ZERO