Eveniment

Business MAGAZIN. Câteodată este nevoie de un CEO rockstar să salveze o companie. Exemplul producătorului de procesoare AMD

Autor: Ioana Matei

05.03.2023, 16:00 257

Dacă în trecut acronimul AMD (Advanced Micro Devices) spunea poate mai multe pentru publicul larg, compania colaborând şi, mai târziu, concurând cot la cot cu Intel, acum lupta între cei doi giganţi se duce la un alt nivel. Bătălia AMD este condusă de LISA SU, un executiv de origine taiwaneză care a scos compania de pe marginea falimentului şi a dus-o în avanpostul inovaţiilor tehnologice. Care sunt atuurile gigantului ale cărui procesoare ajung la toţi furnizorii de cloud ai lumii, în două modele Tesla, în cel mai rapid supercomputer, în turnurile 5G şi în Roverul Perseverance al NASA?

Lisa Su, CEO şi preşedinte al AMD, şi-a făcut intrarea pe scena dintr-un hotel din San Francisco ca un adevărat star rock în costum office gri, pe ritmuri de muzică triumfală şi în aplauzele mulţimii formate din jurnalişti şi analişti din toată lumea. Apoi, ca în toate discursurile sale, a scos din buzunarul sacoului mic obiect verzui ce sclipea în lumina reflectoarelor, prezentat cu prestanţa unui obiect uriaş când vine vorba de rescrierea regulilor în piaţa hardware-ului de business. A patra generaţie de procesoare pentru servere Epyc, dincolo de caracteristicile tehnice, vine cu o promisiune relevantă (şi uşor de înţeles chiar dacă nu vorbeşti limba tehnică specifică unui CIO) chiar şi pentru jucători gigant precum Amazon sau Google: scăderea cu aproximativ 50% a costurilor cu energia.

Spectacolul este ceva normal în activitatea CEO-ului şi preşedintelui companiei cu sediul în Santa Clara, California, care, în majoritatea discursurilor sale, prezintă cele mai noi produse ale AMD pe cele mai importante scene ale inovaţiei globale, fie că vorbim despre produse destinate companiilor (enterprise) sau consumatorilor (între timp, la CES Las Vegas, a prezentat un nou procesor, enorm, numit MI300, destinat super computerelor). Listată pe bursa americană Nasdaq, compania a înregistrat la nivel global venituri de 5,6 miliarde de dolari în cel de-al treilea trimestru al anului trecut, în creştere cu 29% prin comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului 2021 datorită liniilor de business Data Center, Gaming şi Embedded, după cum reiese din informaţiile oficiale ale companiei. În prezent, cea mai mare parte a vânzărilor companiei este generată de clienţii enterprise - segmentul dedicat data centerelor (unde este inclus şi procesorul Epyc lansat în noiembrie) a generat 1,6 miliarde de dolari, cel dedicat consumatorilor (PC-uri), 1 miliard de dolari, segmentul de gaming (1,6 miliarde de dolari), segmentul de embedded, 1,3 miliarde de dolari (potrivit rezultatelor financiare publice, din al treilea trimestru al anului trecut).

Iar aplauzele sunt binemeritate de Lisa Su la urcarea pe scenă nu doar datorită performanţelor produselor despre care urmează să vorbească, cât, mai ales, felului în care a transformat compania şi piaţa procesoarelor de la conducerea sa încoace. Advanced Micro Devices (AMD) a făcut istorie anul trecut când a depăşit Intel din perspectiva capitalizării de piaţă pentru prima dată (pe 29 iulie 2022, 153 mld. dolari vs. 148 mld. dolari), după ce Intel a deţinut poziţia de lider pe piaţa procesoarelor de mai mulţi ani.

Citiţi articolul integral pe Business MAGAZIN. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO