În data de 22 noiembrie, după ce a preluat mandatul de prim-ministru, Dacian Cioloş declara că pentru cabinetul său investiţiile în infrastructură sunt foarte importante, iar autostrada Piteşti - Sibiu va avea prioritate, alături de un drum de mare viteză între Transilvania şi Moldova.
Dacă acum drumul dinspre Piteşti spre Sibiu a fost blocat numai 24 de ore, în 2014 traficul greu a fost blocat între Piteşti şi Râmnicu Vâlcea timp de două luni şi jumătate din cauza unor alunecări de teren, iar fiecare camion trebuia să ocolească prin Slatina, parcurgând
100 km suplimentar, ceea ce însemna pierderi de 2.700 de euro lunar pentru un camion. În total pierderile pentru cele mai mari 30 de companii de transport, care aveau 6.600 de camioane, s-au ridicat la peste 35 de milioane de euro.
„În acest caz drumul a fost blocat numai 24 de ore, ceea ce intră la situaţii excepţionale, iar pierderile sunt limitate deoarece CNADNR a comunicat oficial problema. Pe acelaşi traseu o situaţie gravă a fost în 2014, când drumul a fost blocat pentru camioane luni întregi“, a spus Radu Dinescu, secretar general al UNTRR (Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România -UNTRR).
Dinspre Sibiu spre Piteşti şi Bucureşti transportatorii au foarte puţine rute alternative la care pot apela, iar toate acestea majorează semnificativ costurile.
„Această întârziere afectează programele de distribuţie. A afectat inclusiv platforma de la Mioveni, pentru că trebuie să transporte pe Câmpulung pentru a ajunge la Mioveni, la uzina Dacia, şi de la 140 km se ajunge la aproape 300 km, ai dublat distanţa şi ai crescut mult mai mult timpul. Şi logistica are de suferit. Sunt maşini pe circuite, transportul de persoane, care s-au anulat“, a spus Ion Lixandru, vicepreşedinte pentru relaţiile cu autorităţi şi parteneriate patronate în cadrul Asociaţiei Române pentru Logistică (ARILOG) şi administrator al companiei de transport Camion Logistic.
Adrian Mihai, acţionar al Fan Courier, cea mai mare companie de curierat de pe piaţa locală, cu o flotă de 1.600 de autovehicule şi afaceri de 75 mil. euro anul trecut, spune că blocarea circulaţiei pe Valea Oltului a afectat direct peste 30 de camioane din flota proprie şi a cel puţin dublat costurile de transport pe traseul dintre Sibiu şi Bucureşti.
„Am avut camioane blocate acolo şi timpul înseamnă bani. Celelalte camioane au fost nevoite să ocolească, ceea ce înseamnă o dublare a numărului de kilometri, ceea ce din nou înseamnă bani cheltuiţi în plus şi timp pierdut. Nu vorbim de 1-2 camioane şi de 30-40 de camioane ale noastre care tranzitează noaptea acel traseu care au ocolit“, a spus Adrian Mihai. El a subliniat că în acest interval fluxul de camioane era mai mare ca de obicei deoarece venea după Ziua Naţională şi Sf. Andrei, zile în care nu s-a lucrat. „Am avut angajaţi care au stat peste program pentru a aştepta camioanele şi care au fost plătiţi pe fondul orelor suplimentare, dar şi întârzieri către clienţi“, a spus Adrian Mihai.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a semnat la mijlocul lunii iunie un contract de 6,5 mil. euro fără TVA, pentru revizuirea şi actualizarea studiului de fezabilitate al autostrăzii Sibiu - Piteşti. Compania de Drumuri a mai plătit în 2007-2008 circa 2,5 milioane de euro pentru un studiu similar, dar care între timp a expirat.
Noul acord a fost atribuit prin licitaţie deschisă asocierii Spea Ingegneria Europea (Italia) - Tecnic Consulting Engineering România, finanţarea proiectului fiind asigurată din fonduri europene (85%) şi bani de la buget.
Din perioada totală prevăzută în acord, de 17 luni, 5 luni vor fi alocate elaborării studiului de fezabilitate pentru secţiunile Sibiu-Boiţa şi Curtea de Argeş-Piteşti şi alte 12 luni pentru secţiunile Boiţa-Racoviţa, Racoviţa-Văleni, Văleni-Curtea de Argeş şi DN 73C Tigveni-Râmnicu Vâlcea. Totodată, acordul mai prevede 5 luni pentru asistenţă acordată beneficiarului la lansarea şi finalizarea licitaţiilor de lucrări pentru construcţia şoselei.
Narcis Neaga, directorul general al CNADNR solicita la acea vreme să înceapă cu sectoarele mai puţin dificile, loturile 1 şi 5, astfel încât implementarea proiectului să se realizeze cât mai repede. îÎn aceste condiţii, lucrările efective la Autostrada Sibiu – Piteşti ar putea începe în anul 2016. Acest proiect a fost identificat în Master Planul General de Transport ca fiind prioritate zero, astfel închizându-se Coridorul IV Pan European, Nădlac.
Construcţia autostrăzii va costa puţin peste 2 miliarde de euro, din care circa 520 de milioane de euro vor fi bani de la Uniunea Europeană, 374 de milioane de euro vor proveni din bugetul de stat şi aproape 1,2 miliarde de euro vor fi împrumuturi, potrivit strategiei de implementare a Master Planului General de Transport.
Lotul al treilea al autostrăzii Sibiu - Orăştie va rămâne închis până în iunie 2016
Lotul al treilea al autostrăzii Sibiu - Orăştie, închis în septembrie, între localităţile Sălişte şi Cunţa, din cauza unor crăpături în asfalt, va rămâne închis până în luna iunie a anului viitor, deşi termenul iniţial anunţat de CNADNR pentru remedierea problemelor era decembrie 2015. O porţiune de 200 de metri din autostrada Sibiu - Orăştie, aflată în zona kilometrului 60 şi deschisă în noiembrie 2014, a fost demolată şi va fi refăcută complet pe cheltuiala antreprenorului, compania italiană Salini Impregilo, din cauza unor probleme la fundaţie cauzate de infiltraţii.