Eveniment

Confesiune de bancher: „Cati ati citit in detaliu contractul de credit? Eu nu am citit si acum regret”

Confesiune de bancher: „Cati ati citit in detaliu contractul de credit? Eu nu am citit si acum regret”

Bancherii admit ca lipsa de transparenta a jucat un rol inclusiv in criza financiara inceputa in urma cu doi ani si submineaza mai departe increderea consumatorilor

21.10.2009, 00:00 46

Bancherii admit ca lipsa de transparenta din anii trecuti, candbancile se luptau doar sa isi majoreze portofoliile de credite,incepe sa muste acum, multi clienti ajungand sa aiba probleme cucontractele de imprumut pe care nu le-au inteles, dar ramanreticenti fata de schimbari radicale si spun ca piata faceprogrese.

"O problema comuna a sistemului financiar romanesc este lipsa detransparenta privind comisioanele si taxele pentru produselefinanciare, precum creditele, transferul de fonduri sau planurilede pensii. Aceasta este dublata de neinformarea clientilor candapar modificari pe parcurs ale comisioanelor", potrivit unui raportintocmit de Banca Mondiala si prezentat in cadrul unui seminarorganizat la Institutul Bancar Roman (IBR).

"Cresterea numarului de restantieri si a creditelorneperformante, eliminarea cu totul a creditelor fara garantii suntelemente care arata ca nu exista un mediu propice pentru informareacorecta asupra tuturor riscurilor si pentru protectia clientuluifinal asa cum trebuia", spune Petru Rares, presedintele IBR.

Multi din clientii care au contractat in anii trecuti credite cudobanda introductorie mica in prima parte a contractului suntloviti acum din plin de resetarea dobanzilor, in urma carora ratelelunare ajung uneori sa se dubleze, impingandu-i astfel inincapacitate de plata.

"Suntem confruntati cu o perioada fara precedent deexemplificare tragica a necunoasterii produselor bancare sifinanciare. Cati dintre dumneavoastra aveti credite si cati le-aticitit altfel decat sumar contractele? Eu am semnat unul fara sa-lcitesc si astazi imi pare rau", admite Rares.

Radu Ghetea, presedintele Asociatei Romane a Bancilor, afirma cabancile au fost "preocupate intotdeauna de a gasi acele metode,mijloace si forme" prin care sa isi protejeze consumatorii. Totusi,el a incercat sa explice necesitatea mentinerii unor comisioaneprecum cel de rambursare anticipata in cazul creditelor ipotecare,contrar masurilor sugerate recent de Consiliul Concurentei.

O directiva europeana care va intra in vigoare in iunie anulviitor va obliga bancile sa plafoneze la 1% comisionul derambursare anticipata, insa doar pentru creditele de consum.

"Banii costa", a fost replica lui Ghetea atunci cand a fostintrebat de ce bancile locale percep comisioane pentru retragerilede numerar din contul propriu al clientului, acelasi motiv fiindinvocat si pentru necesitatea mentinerii comisioanelor derambursare anticipata.

"In tarile dezvoltate unde si platile electronice suntdezvoltate, operatiunile cu numerar sunt foarte mici si atuncibancile isi permit sa faca o politica de comision zero (laretragerea de numerar - n. r.). Am incredere ca Romania va ajungela o politica de comision zero", spune Ghetea

Mihail Meiu, ANPC: Nimeni nu intelege limbajulbancilor

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC),care a primit de anul trecut competente si in domeniul financiar,pregateste noi reglementari privind forma contractelor de credit,spune Mihail Meiu, director in cadrul institutiei.

"Exista contracte de creditare cu atatea clauze si intr-unlimbaj atat de sofisticat ca nu le intelege nimeni. Vom cere sireglementarea marimii literelor si a culorilor din contractelebancare", a spus Meiu.

Directorul ANPC s-a plans ca BNR s-a retras complet din sferaprotectiei consumatorilor de servicii financiare de anul trecut.Raportul Bancii Mondiale subliniaza ca la nivelul ANPC nu existanici macar un singur expert in domeniul financiar si recomandadezvoltarea unui intreg departament.

"Bancile nu vor sa publice contractele de credit pe site-uri, cutoate ca sunt publice, conform legislatiei adoptate la 1 ianuarieanul acesta, pentru ca sunt speriate ca ies la iveala clauzeleincorecte", afirma Meiu.

Oamenii din mediul rural au primit prin postacarduri

O institutie financiara a trimis prin posta carduri de creditoamenilor din mediul rural, care nu intelegeau aceste produse, aexemplificat Sue Rutledge, coordonator regional pe probleme deprotectia consumatorului in cadrul Bancii Mondiale, una dintehnicile agresive de vanzare ale jucatorilor locali.

"Abia dupa ce au cheltuit banii au aflat ca de fapt trebuie saii si ramburseze", puncteaza Rutledge. Tehnicile agresive devanzare, mai ales in zona asigurarilor si planurilor de investitii,sunt o alta problema identificata de Banca Mondiala, care recomandaintarirea reglementarilor privind vanzarile de produse prin telefonsau la "usa clientului".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO