Eveniment

Consumul continuă să fie vedeta economiei. Încrederea populaţiei rămâne la cote înalte: vânzările nealimentare cresc cu 19%

Consumul continuă să fie vedeta economiei. Încrederea...

Autor: Iulian Anghel

06.06.2016, 00:07 745

Volumul vânzărilor din co­mer­ţul cu amănuntul – care reflectă cel mai bine consumul casnic - a crescut pentru a unsprezecea lună con­secutiv şi, mai important, vânzările de pro­duse nealimentare au progresat cu 17% în primele patru luni din an (an/an), ceea ce arată că încrederea populaţiei ră­mâne la cote înalte, iar consumul va avansa şi după luna iunie, când „efectul de bază“ al reducerii TVA la alimente se va risipi.

Prima lună din T2 a început bine ajutată şi de sărbătorile de Paşti – o creştere de 6,7% ca serie brută (2,8% serie ajustată) faţă de martie. Faţă de luna martie a lui 2015 volumul cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul a crescut cu 19% (serie brută şi serie ajustată), în vreme ce în primele patru luni din an comparativ cu aceeaşi pe­rioadă a anului trecut el a crescut cu 19,1% serie brută (17,7%, serie ajustată).

Produsul intern brut a crescut în trimestrul întâi cu 4,3%, împins din spare de consumul care are o evoluţie specta­culoasă ca urmare a reducerii TVA şi a majorărilor salariale din aparatul administrativ. În martie, de pildă, câştigul salarial a fost cu 12% mai mare faţă de martie 2015, în vreme ce câştigul salarial real a fost cu 15,5% mai mare (ca urmare a deflaţiei). Venitul disponibil în creştere se vede acum în consum.

În această săptămână INS ar trebui să publice datele despre creşterea PIB în T1, pe domenii de activitate, dar este în afara discuţiei faptul că vânzările rămân principalul motor al economiei întrucât această evoluţie se vede în avansul exporturilor şi în majorarea deficitului contului curent al balanţei de plăţi, semn că excesul de cerere nu poare fi pe deplin satisfăcut de producţia internă. Aşadar INS consemnează, la patru luni din an, o creştere de 19% a consumului în ansamblul său.

„Aceste date sugerează că economia avea o inerţie bună la debutul T2/2016 după un T1/2016 excelent, probabil pe fon­dul cheltuielilor private“, consem­nează Ciprian Dascălu, economist - şef al ING Bank.

Potrivit datelor INS, raportat la aprilie 2015, afacerile din comerţ au urcat cu 19,1% (serie brută), respectiv cu 19% (ajustat). În funcţie de seria brută, evo­lu­ţia a fost susţinută de vânzările de pro­duse alimentare, băuturi şi tutun (+29,1%), produse nealimentare (+17,3%) şi comerţul cu amănuntul al car­bu­ranţilor pentru autovehicule în ma­gazine specializate (+7,3%).

În primele patru luni ale anului, avansul a fost de 19,1% ca serie brută şi 17,7% ajustat. La baza creşterii ca serie brută s-au aflat vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+28,1%), vânzărilor de produse nealimentare (+16,7%) şi comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru auto­vehicule în magazine specializate (+9,2%). „Pe termen scurt ne aşteptăm la continuarea momentului pozitiv din sfera comerţului cu amănuntul, dar previzionăm o atenuare a ritmului an/an, pe măsura disipării impactului reducerii cotelor TVA (mai întâi la alimente şi servicii de alimentaţie şi ulterior la celelalte bunuri şi servicii). Conform scenariului macroeco­nometric central Băncii Transilvania consumul privat ar putea creşte cu un ritm mediu anual de 5,5% în perioada 2016-2018, evoluţie susţinută de continuarea tendinţei de ameliorare a venitului real disponibil al populaţiei şi de dinamica creditării în moneda naţională, într-un context caracterizat prin reechilibrarea mixului intern de politici economice. De asemenea, factori precum tendinţa de ameliorare a ofertei în agricultură, fiscalizarea mai activă a economiei, redinamizarea turismului şi migraţia capitalului uman se vor resimţi favorabil în sfera consu­mului privat din România în trimestrele următoare“, explică Andrei Rădulescu senior economist al Băncii Transilvania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO