Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul a fost în iunie cu 4,2% mai mică faţă de aceeaşi lună din 2012, vânzările de carburanţi, alimente şi băuturi fiind cele mai afectate, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS).
Consumul, care în perioada de boom a dus în spate toată economia românească, acţionează acum ca o frână în contextul în care salariile rămân mici şi creşterile, acolo unde există, nu reuşesc să ţină pasul cu majorarea preţurilor.
„Cifrele din luna iunie confirmă aşteptările ca vânzările de retail să scadă şi în lunile următoare, în condiţiile în care încrederea consumatorilor a stagnat şi rata şomajului a crescut anul acesta. O revenire graduală este aşteptată spre finalul anului pe fondul creşterii salariilor reale ca urmare a reducerii inflaţiei“, afirmă Mihai Pătrulescu, senior economist al UniCredit Ţiriac.
Economia a crescut cu 2,2% în primul trimestru, iar prognozele indică un avans similar pentru întreaga perioadă ianuarie-iunie, creşterea fiind susţinută aproape integral de avansul exporturilor. Consumul nu reuşeşte să îşi revină în condiţiile în care peste jumătate din angajaţii români câştigă sub 1.500 de lei (echivalentul a 340 de euro).
Scăderea consumului pune presiune şi pe bugetul statului, care încasează mai puţini bani din TVA - cel mai puternic impozit aflat la îndemâna statului care aduce un sfert din veniturile bugetare ale României.
Ritmul de creştere a încasărilor din TVA a încetinit după primele şase luni la 2,3% faţă de anul anterior, faţă de 6% în primele cinci luni. Practic, cu excepţia lunii februarie, când au fost pe plus, în rest încasările lunare din 2013 au fost mai mici decât anul trecut.
Incertitudinea legată de evoluţia economiei şi de siguranţa locului de muncă a forţat oamenii să cumpere produse mai ieftine şi să economisească o parte din venituri. Depozitele populaţiei înregistrau în iunie o creştere cu echivalentul a 6,5 miliarde de lei faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit BNR.
Comerţul a înregistrat doar trei luni de creştere anul acesta, avansul fiind cuprins între 1,8% şi 2,8%. „Datele privind vânzările din comerţul cu amănuntul continuă să fie volatile şi indică o revenire lentă având în vedere consumul foarte slab“, afirmă Florentina Cozmâncă, senior economist al RBS Bank.
Cea mai mare scădere a fost înregistrată în luna iunie de vânzările de carburanţi, care s-au contractat cu 10% faţă de anul anterior. Comerţul cu produse alimentare, băuturi şi tutun s-a contractat cu trei procente, în timp ce vânzările de produse nealimentare au scăzut cu 0,7%. Vânzările mai mici de produse alimentare confirmă faptul că populaţia s-a orientat către produse mai ieftine.
La nivel agregat, primul semestru a marcat o scădere a comerţului cu amănuntul cu peste un procent faţă de intervalul ianuarie-iunie 2012, pe fondul creşterii şomajului şi scăderii încrederii consumatorilor. Şomajul a urcat cu aproape un punct procentual din decembrie până în iunie şi a ajuns la 7,6%, în condiţiile în care multe companii confruntate cu scăderea cifrelor de afaceri au recurs la noi valuri de restructurări de personal.
Dinamica negativă a consumului în prima jumătate a anului vine în contextul în care iunie a fost a treia lună din 2013 - după martie şi mai - în care vânzările cu amănuntul au scăzut. Consumul revenise pe plus anul trecut, inclusiv pe fondul unui efect de bază după contracţia severă din primii ani de criză.
Vânzările din comerţul cu amănuntul crescuseră neîntrerupt timp de 14 luni consecutive, între octombrie 2011 şi noiembrie 2012, înainte de a intra într-o perioadă de volatilitate în ultimele şapte luni. Nu există date privind evoluţia consumului la nivelul UE în luna iunie, dar în luna mai România înregistrase a doua scădere ca volum din UE, după Spania, unde şomajul este 25%, potrivit datelor Eurostat, biroul de statistică al UE.
Scăderea consumului în continuare în luna iunie este cu atât mai îngrijorătoare cu cât dinamica negativă din mai fusese pusă de analişti şi de oamenii de afaceri pe seama vacanţei de Paşti şi de 1 Mai, la momentul respectiv existând aşteptări privind o revigorare a situaţiei în a doua jumătate a anu-lui. Scăderea inflaţiei, care rămâne deocamdată peste pragul de 5% pe an, este însă prima condiţie pentru o eventuală reluare a consumului, ca urmare a creşterii salariilor reale şi implicit a puterii de cumpărare.
Consumul a scăzut în iunie pentru a doua lună consecutiv pentru prima dată din septembrie 2011 încoace. Scăderi izolate, de o singură lună, mai fuseseră înregistrate în decembrie anul trecut şi în martie 2013. Consumul îşi revenise în aprilie, după un început de an foarte prost.
Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul revenise pe plus în luna aprilie, cu un avans de 2,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, însă nu datorită ascensiunii vânzărilor de produse alimentare, ci graţie revirimentului semnificativ al comerţului cu produse nealimentare.
Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 05.08.2013
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels