Eveniment

Cum s-au schimbat declaraţiile lui Pascariu, preşedintele Tarom, despre Heinzmann

Cum s-au schimbat declaraţiile lui Pascariu, preşedintele Tarom, despre Heinzmann

Patru din cei şase membri ai consiliului de administraţie (CA) al Tarom nu au lucrat niciodată în industria aviatică. Din consiliul de administraţie mai fac parte fostul astronaut Dumitru Prunariu şi omul de afaceri Marius Ghenea. Ei au un mandat pe patru ani

Autor: Mirabela Tiron

07.07.2013, 21:22 1469

În nouă luni de la trecerea sub ma­nagement privat, Tarom a ajuns să caute al treilea director general, după ce Dan Pascariu, preşedintele CA al Tarom, a scur­tat cu trei ani mandatul belgianului Christian Heinzmann, venit la conducerea com­paniei în noiembrie anul trecut, în con­diţiile în care primul candidat ales în octombrie, austriacul Heinrich Vytoupil, nu a mai semnat contractul.

În iunie anul acesta, Pas­cariu l-a numit în  funcţia de director executiv pe Nicolae Demetriade (un fost şef al Tarom care a lăsat compania pe pierderi) care fusese adus în consiliul de administraţie în mai anul acesta. Aceste schimbări nu fac decât să creeze haos în cadrul companiei aeriene, situaţie care pune sub presiune şi stres angajaţii, atât pe cei din direcţia tehnică care se ocupă de mentenanţa avioanelor cât şi personalul de zbor, piloţi şi însoţitori de bord, care nu se bucură de o atmosferă stabilă în companie.

Tarom are peste 500 de ingineri tehnici şi 200 de piloţi care au transport anul trecut 2,2 mil. de pasageri. Zilnic, piloţii au în mâini viaţa a sute de oameni.

„Meseria de pilot sau de inginer tehnic este o meserie cu grad de responsabilitate foarte mare, de aceea este bine ca la nivelul com­paniei să fie linişte şi stabilitate. Normal că angajaţii se simt mai fericiţi când există linişte şi pace la nivelul conducerii“, spune un expert din aviaţie care lucrează la o companie aeriană low-cost. Situaţia companiei continuă să fie incertă. În perioada 2008-2012, Tarom a adunat pierderi de circa 250 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF, ce iau în considerare şi rezultatele preliminare aferente anului 2012.

Programul CEO privat la companii de stat prevedea ca membrii boardurilor să fie aleşi după criterii de competenţă, experienţă şi statut profesional şi să nu fie numiţi politic, însă numirea lui Valentin Macec ridică semne de întrebare.

În octombrie anul trecut, austriacul Heinrich Vystoupil, fost şef al reprezentanţei în România şi Moldova a Austrian Airlines, a fost numit de către consiliul de administraţie al Tarom director general al companiei, însă la puţin peste o săptămână, el a refuzat să semneze contractul. El a fost înlocuit de belgianul Christian Heinzmann.

 În noiembrie, sindicatul Tarom cerea demisia de onoare a unor membri din consiliul de administraţie acuzând faptul că din consiliul de administraţie al Tarom fac parte persoane care nu au avut contacte cu vreo companie aeriană, ceea ce încalcă legea (OG 109/2011, la art. 28) care prevede: „Consiliul de admi­nistraţie trebuie să fie format din persoane care să aibă experienţă de administrare/mana­gement, în domeniul de activitate“.

Pascariu spunea că el a interpretat altfel legea şi că importantă este experienţa cu care vin membrii consiliului de administraţie.

La finalul lunii februarie anul acesta, sindicatele  Tarom acuzau conducerea de lipsă de transparenţă şi că nu există dialog şi profesionalism. Pascariu transmitea că sindicatele sunt nemulţumite de rigoarea pe care o aduce conducerea profesionistă.

În aprilie anul acesta, Pascariu preciza că Tarom mai are Ñoxigen„ doar un an de zile şi că dacă nu se schimbă ceva fundamental, compania nu mai are şanse de supravieţuire. El aprecia ţinta stabilită de Heinzmann şi directorul financiar Michael Moriaty ca fiind una ambiţioasă.

Doar doi din cei şapte noi membri ai consiliului de administraţie (CA) al Tarom au experienţă în industria aviatică, însă niciunul nu a lucrat efectiv într-o companie aeriană privată, deşi legea cerea experienţă în întreprinderi care au un obiect de activitate similar cu al Tarom. Consiliul de administraţie este format din bancherul Dan Pascariu, fostul astronaut Dumitru Prunariu, Valentin Macec, consilier al ministrului transporturilor, Ciprian Ladunca, director financiar şi vicepreşedinte al Metlife Alico România, omul de afaceri Marius Ghenea, proprietarul magazinelor online PC Fun şi PC Garage şi Nicolae Demetriade, un fost şef al Tarom (care l-a înlocuit în consiliu pe fostul ministru al mediului de afaceri Lucian Isar. Ei au un mandat pe patru ani şi Valentin Macec,un fost consilier al lui Ovidiu Silaghi, fostul ministru al transporturilor.

 

Patru din cei şase membri ai consiliului de administraţie (CA) al Tarom nu au lucrat niciodată în industria aviatică. Din consiliul de administraţie mai fac parte fostul astronaut Dumitru Prunariu şi omul de afaceri Marius Ghenea. Ei au un mandat pe patru ani

 
 

Ordonanţa managerilor privaţi cere explicit membri ai CA cu experienţă la societăţi comerciale din domeniul de activitate al întreprinderilor. De asemenea, cere ca selecţia tuturor să fie făcută profesionist, fără excepţii politice.

Art. 28

(1) În cazul societăţilor administrate potrivit sistemului unitar, consiliul de administraţie este format din 5-9 membri, persoane fizice sau juridice, cu experienţă în activitatea de administrare/management a/al unor întreprinderi publice profitabile sau a/al unor societăţilor comerciale profitabile din domeniul de activitate al întreprinderii publice. Cel puţin unul dintre membrii consiliului de administraţie trebuie să aibă studii economice şi experienţă în domeniul economic, contabilitate, de audit sau financiar de cel puţin 5 ani. Nu pot fi selectaţi mai mult de 2 membri din rândul  funcţionarilor publici  sau al altor categorii de personal din cadrul autorităţii publice tutelare ori din cadrul altor autorităţi sau instituţii publice.

 

Ce spunea Pascariu despre managerul belgian anul trecut şi ce spune acum

Noiembrie 2012

„Personal pot spune cu mâna pe inimă că nu îmi pare rău de această schimbare (înlocuirea austriacului Vystoupil cu Christian Heinzmann în funcţia de director general al Tarom-n.red), argumentul meu reprezintă diferenţa de CV-uri. Cu Heinzmann am semnat o scrisoare de angajament, contractul va fi semnat pe 19 noiembrie“.

„Nu am pornit de la ce există în jurul nostru, ci de la profilul poziţiei, am căutat pe cineva cu experienţă în compania de stat, care să fi condus anterior o companie aviatică şi eventual chiar o companie aviatică de stat, care să aibă experienţa discuţiei cu Guvernul, cu sindicatele şi nu numai, şi care să fi trecut printr-o restructurare, dar să aibă şi anvergură în ceea ce priveşte aspecte operaţionale, tehnice şi financiare“

„În alegerea CEO-ului, CA a avut în vedere experienţa managerială în toate cele patru domenii de interes pentru industria aviatică: comercial, operaţional, tehnic şi financiar, precum şi experienţa în elaborarea şi implementarea unei strategii de restructurare într-o companie aviatică naţională“.

Iulie 2013

„I-am redus mandatul lui Heinzmann pentru că suntem nemulţumiţi de activitatea lui“.

„Tarom mai are 12-18 luni în care trebuie să fie întoarsă. Nu cred că Heinzmann poate să facă un turnaround  (restructurare-n.red) la Tarom într-o astfel de societate şi de mediu“

„Monitorizând lunar procesul de implementare a strategiei, membrii CA au constatat cu regret întârzieri majore în ceea ce priveşte activităţile pe care Heinzmann avea repsonsabilitatea să le ducă la îndeplinire, conform planului de management“

„La numirea în funcţie a lui Heinzmann, membrii CA au cerut îngheţarea angajărilor, raţionalizarea achiziţiilor, renegocierea contractelor cu furnizorii, precum şi pregătirea restructurării companiei. Aceste linii adoptate de către membrii ca CA nu au fost respectate de Heinzmann, care a permis derularea unei serii de achiziţii şi continuarea angajărilor fără respectarea procedurilor şi fără aprobarea CA“,

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 08.07.2013

AFACERI DE LA ZERO