Eveniment

Dacia: Jumatate din scaderea vanzarilor este provocata de taxa auto

Dacia: Jumatate din scaderea vanzarilor este provocata de taxa auto

Sindicalistii Dacia au cerut ieri mentinerea taxei auto pentru a-si proteja locurile de munca. Pana in prezent compania a renuntat la 920 de angajati(Agerpres)

13.01.2009, 18:55 53

"Cel mai puternic efect in scaderea pietei si a Dacia a fost aceasta taxa auto. Ea a contat in proportie de 45%, fiind urmata de inasprirea si scumpirea creditelor cu o pondere de 30%. Apoi au fost alti factori", a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, la o masa rotunda organizata ieri la Primaria din Mioveni pe tema industriei auto.

Potrivit datelor furnizate de companie, un client care cumpara in 2008 un Logan de 7.000 de euro platea lunar o rata de 350 de lei pe 10 ani, iar in prezent valoarea ratei a urcat la 480 de lei.
Managementul companiei a fost sustinut ieri si de sindicalisti, peste 6.000 de oameni, majoritatea salariati ai Dacia, iesind in strada pentru a cere autoritatilor mentinerea taxei de poluare si a locurilor de munca din industria auto.
"Vom face mitinguri pana cand Guvernul va intelege sa isi protejeze industria auto cu contributii mari la PIB si locurile de munca aferente", a spus presedintele Sindicatului Automobile Dacia, Nicolae Pavelescu.
Fata de nivelul inregistrat in 2007 vanzarile Dacia in Romania au scazut anul trecut cu 17%, la putin peste 84.000 de unitati. Pentru luna aceasta compania a raportat comenzi de patru ori mai reduse, de 50 de unitati pe zi, comparativ cu cele ale anului trecut.
"La sfarsitul anului trecut estimam ca vom avea comenzi pentru 3.400-4.000 de masini in ianuarie, in scadere fata de un nivel obisnuit, de 6.000 de cereri. De aceea am redus cadenta de productie de la 1.360 de unitati la 1.085 pe zi. Am sperat ca aceasta cadenta ne va permite o functionare normala", a declarat Franois Fourmont, directorul general al Automobile Dacia.
Compania si-a reluat luni activitatea dupa o luna de somaj tehnic, dar redeschiderea a fost insotita si de anuntul opririi activitatii pentru inca doua saptamani, din 26 ianuarie.
Potrivit calculelor ZF, profitul pierdut de Dacia pentru nerealizarea productiei in intervalul 26 ianuarie - 8 februarie se ridica la 7 mil. euro. Productia zilnica incepand cu 12 ianuarie a fost estimata la 1.085 de unitati, in cele doua saptamani de productie putand fi asamblate mai mult de 13.000 de automobile. Profitul a fost calculat utilizand marja operationala de 6,5% obtinuta de companie in 2007. La calculul profitului nu au fost adaugate si pierderile inregistrate de constructor in urma salarizarii celor 14.000 de angajati care in perioada de somaj tehnic primesc 85% din remuneratia normala.
Oficialii companiei spun ca in cazul in care criza industriei de automobile nu se va diminua, Dacia ar putea renunta, in primavara, la 3-4.000 de angajati, care lucreaza intr-un schimb de productie. "Daca programul de aplanare a consecintelor crizei nu va da rezultate, este posibil sa renuntam la un schimb de munca, adica 3.000-4.000 de angajati", a afirmat directorul general al Automobile Dacia.
Pana in prezent compania a renuntat la 920 de angajati din totalul de 14.000.
 
APIA: Toata lumea e in stand-by
Toata lumea asteapta sa vada ce se intampla cu taxa auto, iar acest lucru, alaturi de alti factori deloc de neglijat, cum ar fi criza sectorului auto, au dus la situatia in care ne aflam acum, un blocaj al pietei", a declarat ieri Ernest Popovici, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), citat de Mediafax. El a adaugat ca efectele din industria auto pe care le provoaca modificarea taxei auto sunt previzibile. "Situatia in care suntem acum este destul de clara. Avem Dacia care a reluat productia luni, dar care a anuntat o noua intrerupere de productie. (...) Dupa un sfarsit de an foarte slab pentru masinile noi, dar exploziv pentru masinile vechi de import, toate premisele indica o luna ianuarie la fel de slaba pentru piata de vehicule noi", a explicat seful APIA. Inmatricularile de autoturisme noi din Romania au scazut cu 8,6% anul trecut, in timp ce inregistrarile de masini rulate au urcat cu 151,4%. Purtatorul de cuvant al CE pentru domeniul taxelor, Maria Assimakopoulou, a declarat ieri ca Executivul UE a adresat autoritatilor romane, pe 22 decembrie 2008, o scrisoare in care se arata ca noua reglementare referitoare la taxa auto nu se conformeaza legislatiei UE. "Noi incercam sa ajutam autoritatile romane sa inteleaga diferitele elemente de compatibilitate ale legislatiei comunitare ce trebuie avute in vedere in cazul oricarei reglementari nationale care se introduce in domeniul taxarii auto", a declarat Assimakopoulou.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels