Eveniment

Emitentii de tichete de masa critica dur decizia de impozitare: jumatate din companii vor renunta la aceste beneficii

Emitentii de tichete de masa critica dur decizia de impozitare: jumatate din companii vor renunta la aceste beneficii
11.05.2010, 23:03 230

Companiile emitente de tichete de masa, care aveau in 2008 marjede profit de pana la 65% din cifra de afaceri, vor fi puternicafectate de decizia Guvernului de a impozita beneficiile pentruangajati daca va fi aplicata. Masura va duce la scadereaincasarilor la bugetul de stat si la cresterea somajului, spunreprezentantii Asociatiei Profesionale a Emitentilor de Tichete(APET).

Motivele pentru care companiile ofera in prezent astfel debeneficii angajatilor sunt cunoscute - sumele aferente tichetelorsunt deductibile si scutite de taxe si impozite, atat pentruangajator, cat si pentru angajat, iar tichetele au o arie deutilizare la scara nationala. Ele au fost initial introduse pentruca angajatii sa-si poata plati masa de pranz, insa nu si-au atinsscopul, majoritatea beneficiarilor de tichete optand pentrufolosirea lor la cumparaturile saptamanale sau lunare. Valoareaunui tichet de masa este in prezent de 8,72 lei, iar angajatoriiofera, de regula un numar de tichete aferent zilelor de lucru, ceeace inseamna ca un angajat primeste lunar tichete valorice incuantum de 190 de lei pe luna (45 de euro). "Sistemul actual altichetelor de masa genereaza pentru stat incasari anuale de peste360 de milioane de euro, provenite din TVA la produsele alimentaresi din impozit pe profit al companiilor implicate in sistem(companii de productie si distributie din sectorul alimentar,emitenti de tichete etc.)", spune Cristina Hlinschi, purtator decuvant al APET. Piata tichetelor de masa, care a scazut anul acestacu pana la 20%, ajungand la aproximativ 1,1 mld. euro, estecontrolata in proportie de 95% de trei mari jucatori: AccorServices (cu afaceri de 30,77 mil. euro si un profit net de 14,7mil. euro in 2008), Sodexo (care a incheiat cu afaceri de 26,9 mil.euro in 2008 si un profit net de 17,5 mil. euro), Cheque Dejeuner(cu o cifra de afaceri de 26,9 mil. euro acum doi ani si un profitde 1,3 mil. euro), restul pietei fiind divizat intre emitentiilocali. Anul trecut, aproape 2,5 milioane de bugetari si angajatidin companiile private au primit tichete de masa. "Este putinprobabil ca masura Guvernului sa scoata firmele de tichete de pepiata. Sunt deja tari in Europa in care tichetele se impoziteaza,ca orice venit salarial. In plus, ramane valabila scutirea de taxepentru angajator", spune Elena Pap, directorul general al ChequeDejeuner, companie care a emis anul trecut un volum de tichete invaloare de 270 de milioane de euro si pentru care divizia detichete de masa reprezinta 85% din business.

Peste jumatate (53%) din companiile care ofera tichete de masaangajatilor au spus ca nu vor mai acorda aceste beneficii in cazulimpozitarii, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare depiata GfK Romania, ceea ce inseamna o pierdere pentru stat deaproape 50 de milioane de euro, potrivit estimarilorAPET.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels