Eveniment

Fiscul cauta nod in papura multinationalelor ca sa nu le ramburseze TVA: control la preturile de transfer

Fiscul cauta nod in papura multinationalelor ca sa nu le ramburseze TVA: control la preturile de transfer

Ionut Simion, partener, consultanta fiscala, PwC Romania: Controalele privind rambursarile de TVA sunt din ce in ce mai multe. Aproape nu exista control la care sa nu se ceara si dosarul preturilor de transfer, insa n-am auzit pana acum de cazuri ajunse in instanta. Am auzit de penalitati, de ajustari de profit , dar acestea sunt in diferite faze de solutionare - in contestatii sau in discutii cu inspectorii fiscali.

21.06.2009, 19:28 367
 
„Controalele privind rambursarile de TVA sunt din ce in ce mai multe. Aproape nu exista control la care sa nu se ceara si dosarul preturilor de transfer, insa n-am auzit pana acum de cazuri ajunse in instanta. Am auzit de penalitati, de ajustari de profit, dar acestea sunt in diferite faze de solutionare - in contestatii sau in discutii cu inspectorii fiscali. Pe acestia din urma nu cred ca ii intereseaza preturile de transfer in mod particular, dar este o maniera de a mai amana finalizarea controlului, si implicit rambursarea banilor de la buget", a declarat Ionut Simion, partener, consultanta fiscala, PricewaterhouseCoopers (PwC) Romania, intr-un interviu acordat ZF.
Preturile de transfer sunt acele preturi practicate in tranzactiile dintre firmele membre ale aceluiasi grup sau cu actionari comuni. Aceste preturi sunt reglementate legal pentru ca aceste tipuri de companii sa nu incerce sa transfere profiturile in tarile cu fiscalitate mai scazuta, pentru a diminua valoarea impozitului pe profit.
Tergiversarea rambursarilor de TVA reprezinta in prezent una dintre cele mai importante probleme ale companiilor romanesti in conditiile in care blocheaza fluxurile de lichiditati ale acestora, accentuand problemele generate de criza. Si presedintele Traian Basescu a cerut Ministerului Finantelor sa asigure un ritm mai rapid al procedurilor de compensare a TVA.
 
Statul intarzie cu TVA de 400 mil. euro
Potrivit Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, valoarea rambursarilor intarziate de TVA catre contribuabili a crescut in mai cu 10,2%, la 1,9 mld. lei (400 mil. euro), de la 1,75 mld. lei in luna anterioara, in timp ce restantele de peste un an si-au marit ponderea in totalul sumelor neachitate la 6%. Ministrul finantelor Gheorghe Pogea a dat asigurari ca va face „eforturi" pentru ca rambursarile de TVA sa fie efectuate la timp catre toate firmele din Romania care sunt indreptatite la deconturi negative de TVA, explicand ca intarzierile sunt determinate de verificarea amanuntita a tuturor dosarelor. Majoritatea controalelor Fiscului vizeaza TVA, dincolo de nevoia de cunoastere, de a vedea daca intr-adevar preturile practicate in tranzactiile intragrup sunt corecte, a precizat Simion.
Prin introducerea legislatiei preturilor de transfer, autoritatile fiscale urmaresc sa se asigure ca in cadrul unui grup nu se incearca manipularea acestor preturi, ci acestea reflecta valoarea de piata a bunurilor sau serviciilor tranzactionate. Legislatia privind preturile de transfer este un instrument la indemana autoritatilor fiscale prin care sa se asigure ca preturile la care se transfera bunuri si servicii intre doua entitati ale aceluiasi grup sunt corect stabilite, a explicat Simion.
„Intre persoane afiliate exista intotdeauna riscul ca preturile acelea sa fie controlate. Subliniez riscul, pentru ca asta nu inseamna ca sunt automat si controlate. Pe cand intre doi independenti interesele sunt divergente si ca atare si preturile se vor stabili pe baza de negocieri." Realizarea dosarului de preturi de transfer poate sa dureze cel mult sase luni, potrivit legislatiei. In practica, in Romania aceasta documentatie poate fi realizata intre cel putin una si trei luni.
 
Ilegalitati cu preturile de transfer
Acest interval de timp lung apare si din cauza metodologiei de raportare folosite de diferitele firme indepedente, informatiile financiare nefiind comparabile in conditiile in care unele raportari sunt realizate conform standardelor romanesti, in timp ce altele respecta standardele internationale de raportare. Astfel, informatiile odata gasite, trebuie uniformizate, „traduse in aceeasi limba" si analizate. Daca in cazul unui control fiscal se constata ca preturile practicate nu sunt la nivel de piata, creste riscul unor ajustari de impozit pe profit, si pot sa apara amenzi si penalitati de intarziere. Astfel, existenta legislatiei privind preturile de transfer este in egala masura o oportunitate si o amenintare pentru companii.
„O amenintare pentru ca acolo unde exista legislatie cei care n-o respecta risca sanctiuni extrem de mari, care pot merge pana la ordinul miliardelor de dolari. Acesta este unul dintre cele mai importante elemente de particularitate a preturilor de transfer: daca se fac ajustari, acestea nu vor fi de mii de euro, ci de ordinul milioanelor de euro. La nicio companie de talie medie ajustarea profitului n-a fost sub un milion de euro", a explicat Simion.
Cea mai mare ajustare care este cunoscuta public a fost in cazul gigantului farmaceutic GlaxoSmithKline, care a avut de platit guvernului SUA suma de 3,4 mld. dolari (2,4 mld. euro) pentru a pune capat unei dispute legate de preturile de transfer. Legislatia privind preturile de transfer este insa si o oportunitate, pentru ca da posibilitatea oricarui investitor sa isi realizeze afacerile intr-un mediu stabil.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO