Eveniment

Francezii si grecii de la Vinci-Aktor renunta la 1,5 miliarde de euro dupa ce s-au luptat doi ani in licitatii

Francezii si grecii de la Vinci-Aktor renunta la 1,5 miliarde de euro dupa ce s-au luptat doi ani in licitatii
14.04.2010, 23:12 74

Consortiul castigator franco-elen Vinci-Aktor avea la dispozitiesase luni pentru a face rost de finantare pentru realizareaautostrazii Comarnic - Brasov, conform contractului, dar din cauzacrizei financiare bancile au solicitat costuri mai ridicate pentruproiectele realizate in concesiune. Licitatia pentru acest proiecta inceput in 2007 si s-a intins pe o perioada de doi ani, pentru caau participat 12 companii si consortii, fiecare cu o oferta de celputin 1.000 de pagini.

"Vinci Concession, Vinci Construction Grand Projets, AktorConcession si Aktor, actionand in calitate de investitori in bazacontractului de concesiune, prin prezenta ia act si aprobaincetarea contractului prin denuntarea unilaterala de catreconcesionar, si in consecinta, toate societatile se consideraeliberate de oricare dintre si toate obligatiile si/sauraspunderile in baza sau in legatura cu contractul de concesiune,cu efect imediat de la data transmiterii prezentei notificari", searata intr-o notificare trimisa catre Ministerul Transporturilor siInfrastructurii (MTI).

Consortiul mentioneaza un articol al contractului potrivitcaruia oricare din parti poate renunta la contract in termen de 90de zile de la data semnarii acestuia, respectiv 15 ianuarie.

Autostrada a fost declarata cel mai important obiectiv din aldoilea mandat al presedintelui Traian Basescu, finalizarealucrarilor (programata pentru anul 2014) urmand sa aiba loc chiarinainte de finalizarea mandatului presedintelui.

La momentul semnarii contractului, pe 18 ianuarie, ministrultransporturilor Radu Berceanu spunea: "Pe noi ne intereseaza doardaca ei nu pot sa faca inchiderea financiara. Ei ar putea sa spunaca renunta daca nu gasesc bani. Noi credem insa ca fiind unconsortiu atat de puternic va gasi posibilitati de finantare, iarBEI (Banca Europeana de Investitii - n. red.) mie personal mi-aspus ca sunt interesati sa participe la finantare". Creditulprincipal, in valoare de 500 mil. euro, ar fi putut veni de laBanca Europeana de Investitii (BEI), care a anuntat inca din 2008ca vrea sa aloce fonduri pentru acest proiect. Restul finantariiurma sa fie asigurat de banci comerciale, precum BRD sau ErsteGroup, care si-au anuntat interesul pentru acest proiect

De ce nu s-a facut cu bani de la bugetul destat

Autostrada nu putea fi construita cu bani de la bugetul de stat,pentru ca cel putin pana in 2020 nu erau bani prevazuti pentruacest proiect si singura alternativa a fost realizarea unuiparteneriat public privat.

"Pana in 2020, nu aveam nicio alta varianta de a face rost debani pentru aceasta autostrada in afara concesiunii. Parteneriatulpublic-privat ofera avantaje de necontestat, avand in vedere ca ceicare o vor construi va trebui sa tina aceasta autostrada 30 de anisi nu vor putea da vina unii pe ceilalti asa cum se intampla inalte contracte normale", a mai adaugat ministrul transporturilordupa semnarea celui mai mare contract de infrastructura din ultimiiani.

Costul de constructie si montaj ofertat de Vinci-Aktor a fost de1,2 mld. euro, care urma sa ajunga impreuna cu proiectarea simanagementul proiectului si TVA la circa 1,9 mld. euro.

Initial proiectele de concesiune au fost gandite astfel incatconstructorul sa recupereze banii investiti in totalitate dintaxele de concesiune (chirii si taxe de autostrada). Ulterior,odata cu declansarea crizei financiare, bancile au inceput sa fiereticente la finantarea unor astfel de proiecte, pentru ca a scazuttraficul rutier, atat la cel de persoane, cat si la cel de marfa.In aceste conditii, contractele in parteneriat public-privatsemnate in ultimii ani au fost cu plata mixta - de la bugetul destat si din taxele de autostrada.

Statul urma sa plateasca 4,8 mld. euro pe perioada celor 30 deani pe care se deruleaza contractul, insa numai dupa finalizareaconstructiei.

Din suma totala, 3,108 mld. euro reprezinta cheltuieli cuimprumutul principal, 670 mil. euro - cheltuieli cu creditulsubordonat, 323 mil. euro - cheltuieli legate de operare siintretinere, 584 mil. euro - taxe, impozite si alte costurifinanciare, 146 mil. euro - inflatia, potrivit datelor de laMinisterul Transporturilor. Suma de 323 mil. euro aferentacheltuielilor legate de operare si intretinere reprezinta doar oparte din costul total al acestei activitati, restul fiind suportatdin taxele de concesiune - taxa de autostrada, chirii sialtele.

Autostrada Comarnic - Brasov (55 km) urma sa produca circa 3.000de locuri de munca in perioada celor patru ani de constructie,potrivit estimarilor Ministerului Transporturilor.

Acesta ar fi fost cel mai complicat proiect de infrastructuraconstruit vreodata in Romania, avand tuneluri pe o lungime de 30 kmsi poduri si viaducte pe o distanta de 8 km. Cu alte cuvinte, 70%din lungimea autostrazii vor fi lucrari de arta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO