Eveniment

Investitii nete de 625 mil. euro in acest an in publicitate, cu 32% mai mari

21.05.2008, 20:31 18

Investitiile nete in publicitate in acest an vor fi de circa 625 de milioane de euro, in crestere cu 32% comparativ cu anul trecut, a estimat ieri Mihail Vartosu, presedintele onorific al International Advertising Association (IAA) in cadrul conferintei Mediafax Talks about Advertising Measuring, primul eveniment dedicat masurarii audientelor in publicitate.
Din cele 625 de milioane de euro, cele mai multe investitii vor fi pe televiziune, acestea ajungand in acest an la 385 de milioane de euro. Televiziunea este urmata de presa scrisa, cu investitii de aproximativ 138 de milioane de euro, mediul indoor si outdoor cu 48 de milioane de euro, radio 39 de milioane de euro, internet 14 milioane de euro si cinema cu 1 milion de euro. Chiar daca cele mai mari sume sunt cheltuite pe televiziune, cele mai mari cresteri ale bugetelor sunt pe internet, unde investitiile se dubleaza in fiecare an.
"Suntem o tara subdezvoltata. Comparativ cu alte piete, preturile de cumparare de spatiu publicitar sunt mici, iar raportul dintre cheltuielile pe televiziune si alte medii este inca foarte mare in favoarea televiziunii. In alte tari se observa un echilibru, se observa o pondere mult mai ridicata a internetului", a afirmat Mihail Vartosu.
Agentia americana de media Zenith Optimedia estimeaza ca din cele 317 miliarde de euro care vor fi cheltuite la nivel mondial, investitiile pentru mediul online vor fi de aproximativ 9,7%, in timp ce in Romania sunt de doar 2%.
Vartosu considera normal faptul ca piata de publicitate creste aproape in fiecare an cu circa 35-40%.
"Traim intr-un mediu favorizant dezvoltarii. Nu exista necesitatea de a capata o licenta pentru a opera un business de acest gen. Iar daca in anii '90 legile au fost mai aspre, dupa 2000 au devenit destul de laxe. Insa factorul determinant al evolutiei in domeniu il reprezinta spiritul antreprenorial", a afirmat reprezentantul IAA explicand ca intr-o industrie aproape inexistenta inainte de 1990, companiile actuale creeaza produse comparabile cu cele din strainatate.
Ciprian Stancu, director de vanzari al companiei Pro TV, care detine posturile Pro TV, Acasa TV, Sport.ro, Pro Cinema, Pro TV International si licenta MTV pe piata locala, a afirmat ca masurarea bugetelor de publicitate din punctul de vedere al tarifelor la rate-card (tarifele fara discount) este "science-fiction", rate-cardul neavand nicio relevanta in vanzarea de spatiu publicitar pentru clienti. "Rate-cardul nu reprezinta o baza de discutie doarece contractele se incheie in functie de audienta. Deal-urile ce au la baza lista publica (n. red. - rate-card) de tarife insumeaza mai putin de 5% din valoarea totala a contractelor de pe piata, iar in cazul statiilor grupului PRO, mai putin de 3%", a afirmat Stancu. El a mai precizat ca in timp ce pentru televiziunile mici discounturile pentru preturile la rate-card pot ajunge pana la 95-97%, pentru televiziunile din cadrul companiei Pro TV discountul este de maximum 35%.
Conferinta Mediafax Talks about Advertising Measuring a a avut ca sponsori companiile Affichage, Euromedia si Beta Cons, iar ca partener media ziarul Gandul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO