Eveniment

Piata berii a ramas la 600 mil. euro, chiar daca volumele au crescut cu aproape 5%

27.03.2006, 00:00 20

Consumul de bere a inregistrat anul trecut o crestere de 4,7% pana la 15,2 milioane de hectolitri, pe baza cresterii cu 43,5% a vanzarilor de bere la PET, fata de 2004.

Cresterea consumului pe segmentul berii la PET, cumulata cu o scadere a vanzarilor de bere la sticla si la cutie si cu o evolutie constanta a berii la halba determina ca valoarea pietei sa ramana in jur de 600 de milioane de euro, la fel ca in 2004.

Potrivit Asociatiei "Berarii Romaniei", care grupeaza cei mai importanti producatori de bere de pe piata locala (Brau Union, Interbrew, United Romanian Breweries Bereprod si Ursus Breweries), cresterea vanzarilor de bere la PET a determinat ca acest segment sa detina mai mult de o treime din piata la sfarsitul anului trecut.

"Romanii beau din ce in mai multa bere la PET, acest ambalaj conducand detasat fata de celelalte forme clasice: sticla si cutia", a spus Constantin Bratu, directorul general al Asociatiei.

Evolutia PET-ului a venit pe fondul unei scaderi a ponderii ambalajului de sticla, de la 71,5% in 2002 la 54,5% anul trecut. Potrivit datelor "Berarilor Romaniei", anul trecut romanii au baut aproximativ 1 milion de hectolitri de bere la halba, adica in jur de 6,3% din total, in timp ce berea la cutie aduna circa 7,8% din berea vanduta in 2005. Cu toate acestea, media consu-mului de bere pe cap de locuitor in Romania este inca sub media europeana. Consumul de bere in Romania a ajuns la aproape 70 litri/cap de locuitor, iar media euro-peana oscileaza in jurul valorii de 80 litri, campioana absoluta fiind Cehia, cu peste 160 litri/cap de locuitor.

In timp ce piata berii a inregistrat o crestere in volum de 4,7%, vanzarile celor patru companii membre ale Asociatiei Berarii Romaniei au crescut cu 7,4% in 2005. Acestea detin 70% din piata totala.

Potrivit principalilor jucatori din industrie, berea la PET a depasit perceptia de bere ieftina, situatie sustinuta in principal de investitiile realizate de producatori in acest tip de ambalaj, dar si de inovatiile aduse in ultima perioada. Ca o sustinere a faptului ca dezvoltarea segmentului de bere la PET nu s-a oprit in 2005, cativa dintre cei mai importanti jucatori din piata au propus de la inceputul acestui an noi variante pe acest segment.

La sfarsitul saptamanii trecute, liderul pietei locale, Brau Union, a lansat primul ambalaj PET premium pentru marca Ciuc. Decizia companiei are la baza studii de piata privind obiceiurile de consum ale romanilor, dar mai ales o crestere de 51% a vanzarilor pe acest segment in 2005. Pentru Interbrew, numarul trei pe piata berii, triplarea vanzarilor inregistrate de Q-Pack (ambalaj lanasat in 2004 pe segmentul PET) in 2005 a determinat lansarea unei variante imbunatatite, Q-Pack "Next Generation", la inceputul lunii martie.

Startul PET-ului pe piata berii a fost dat de European Drinks, ulterior toate cele patru companii multinationale din piata lansand produse pe acest segment. Consumul de bere la PET in Europa Centrala si de Est se ridica la 53 de milioane de hectolitri, adica 17% din consumul total. Rusia detine pozitia de lider pe segmentul berii la PET, cu o pondere de 46% din total vanzari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO