Eveniment

Un tren cu motorină al CFR Marfă deraiază la nici o săptămână de la intrarea în insolvenţă a filialei care se ocupa de revizii

CFR Marfă a adunat pierderi de 420 de milioane de euro în perioada 2008-2013, deşi pe această piaţă cei mai mari operatori privaţi reuşesc să facă profit. Mediafax Foto

CFR Marfă a adunat pierderi de 420 de milioane de euro în perioada 2008-2013, deşi pe această piaţă cei mai mari operatori privaţi reuşesc să facă profit. Mediafax Foto

Autor: Mirabela Tiron

29.08.2014, 00:04 388

La doar câteva zile după ce filiala CFR Marfă care executa lucrările de revizii şi reparaţii pentru locomotive şi-a cerut insolvenţa, un tren al companiei de stat care transporta motorină a deraiat între staţiile Voşlăbeni şi Izvorul Mureşului, provocând închiderea circulaţiei pe această rută.

Acesta nu este un caz izolat, astfel de deraieri au loc o dată la două săptămâni, după cum afirmă specialiştii din industria feroviară, din cauza stării precare în care se află materialul rulant şi calea ferată.

„Starea parcului de material rulant şi starea infrastructurii duc la astfel de incidente. Ne-a ferit Dumnezeu de o tragedie până acum, ce s-ar fi putut întâmpla în cazul în care se circula pe linie dublă în paralel cu alte trenuri“, este de părere Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă.

Peste 80% din locomotivele CFR Marfă au nevoie de reparaţii capitale şi revizii, potrivit lui Măntescu. Aproape  600 din cele 900 de locomotive ale CFR Marfă sunt în „parcul rece“, adică nu sunt folosite din cauza faptului că nu au trecut prin reparaţiile necesare, arată aceeaşi sursă.

„Dacă Întreprinderea de Reparat Material Rulant şi Utilaje (filială a CFR Marfă care se ocupă de revizii şi reparaţii la parcul de material rulant -n.red.) se va închide, ceea ce vor unii, ar fi un dezastru pentru CFR Marfă, care va deveni client captiv la concurenţii privaţi. Acest lucru se aplică şi la CFR Călători în cazul în care secţia în care se realizează reparaţii la materialul rulant s-ar desfiinţa“, a spus Măntescu.

În prezent CFR Marfă se află sub conducerea lui George Buruiană, care a mai ocupat această funcţie şi în perioada 1998-2001, ulterior preluând conducerea companiei private Servtrans Invest până în 2011. Pentru acest an obiectivul iniţial al  CFR Marfă era să obţină un profit net de 82 mil. lei (18,6 mil. euro), dar compania nu va reuşi să îl atingă, potrivit oficialilor firmei. Guvernul şi-a asumat faţă de FMI că va restructura CFR Marfă, dar şi că va relua procesul de privatizare, care a eşuat în 2013. CFR Marfă a adunat pierderi de 420 de milioane de euro în perioada 2008-2013, deşi pe această piaţă cei mai mari operatori privaţi reuşesc să facă profit.

Nici vagoanele sau locomotivele transpor­tatorului de pasageri CFR Călători nu sunt într-o stare mai bună.

Circa  70% din vagoanele CFR Călători sunt nemodernizate, cu vârsta de peste 20 de ani, 24% sunt vagoane  modernizate sau  noi cu o vârstă de până la zece ani, iar restul au vârsta între 10 şi 20 de ani. Aproape 1.000 din cele 2.200 de vagoane ale CFR Călători operează în prezent curse pe calea ferată şi în jur de 400 din cele 700 de locomotive, restul fiind nefolosite. Cele mai multe vagoane şi locomotive au o vârstă de peste 25 de ani şi dotări care nu se aliniază la cele pe care le au transportatorii din vestul Europei. Compania de stat a făcut ultimele achiziţii importante de vagoane şi locomotive în 2008, când a plasat o comandă pentru 90 de vagoane noi şi pentru modernizarea a 113 vagoane, contracte estimate la  144 de milioane de euro.

Compania de stat CFR Călători, aflată sub management privat, a finalizat primul se­mestru din acest an cu venituri mai mari cu 24%, până la 970 de milioane de lei faţă de perioada anterioară, potrivit oficialilor com­paniei. Numărul de bilete vândute a crescut de la 24,8 milioane la 27,9 milioane.

Degradarea reţelei de cale ferată şi implicit scăderea vitezei trenurilor la 45 de kilometri pe oră în medie, dar şi concurenţa venită din partea transportatorilor privaţi rutieri care operează curse pe aceleaşi rute ca ale CFR Călători au dus la prăbuşirea cererii pentru transportul feroviar.

Doar 57 de milioane de călătorii au efectuat românii cu trenul anul trecut, faţă de 88 de milioane de deplasări în 2007 şi puţin peste 400 de milioane de călătorii în 1990, arată o analiză a ZF făcută pe baza datelor de la Institutul Naţional de Statistică (INSSE).

Transportatorul de stat CFR Călători primeşte subvenţii de 1,3 miliarde de lei (295 mil. euro) pentru a funcţiona, însă cu toate acestea nu reuşeşte să iasă de pe pierderi. Anul trecut a înregistrat pierderi operaţionale esti­mate la 390 mil. lei (89 mil. euro), iar în 2012  de circa 537 de milioane de lei (122 mil. euro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO