Eveniment

Veniturile bugetului de stat ar urma să crească cu 6%, dar cheltuielile se majorează cu 10%

Veniturile bugetului de stat ar urma să crească cu 6%, dar cheltuielile se majorează cu 10%

Veniturile bugetului de stat ar urma să crească cu 6%, dar cheltuielile se majorează cu 10%

Autor: Iulian Anghel

22.01.2013, 00:08 739

Astfel, bugetul de stat ar urma să aibă venituri de 98,18 mld. lei şi cheltuieli de 116,35 mld. lei, cu un deficit de 18,1 mld. lei.

În aceeaşi vreme, cheltuielile bu­ge­tului de stat cresc cu 10% compa­rativ cu 2012, de la 105 mld. lei execuţia pre­liminată pe 2012 la 116,3 mld. lei, po­trivit proiectului.

Bugetul de stat mizează pe o creş­tere cu 11,1% a veniturilor de la per­soa­nele juridice din impozitul pe venit şi pro­fit - de la 18,7 mld. lei execuţie preli­mi­nată pe 2012 la 20,8 mld. lei în 2013.

Veniturile statului din impozitul pe venit şi profit de la persoanele fizice ar urma să crească cu 12,8%, de la 6.7 mld. lei execuţie preliminată pe 2012 la 7,6 mld. lei.

Veniturile din TVA cresc şi ele cu 2,26%, comparativ cu 2012, la 52,9 mld. lei, în vreme ce veniturile din accize ar urma să crească cu 8,4% - de la 19,2 mld. lei execuţie preliminată în 2012 la 20,8 mld. lei în acest an.

 

Cheltuielile bugetului de stat vor creşte în 2013 cu 10,5% comparativ cu 2012, potrivit documen­tu­lui citat. Astfel, chel­tu­ie­lile bugetului de stat cresc de la 105,2 mld. lei exe­cu­ţia preliminată în 2012 la 116,3 mld. lei în 2013.

Cheltuielile pentru cofinanţarea fon­du­ri­lor europene cresc cu 33%, cheltuielile de per­sonal sunt majorate cu 13,9%, la 19,5 mld. lei, dar scad cu 2,9% chel­tuielile cu bunurile şi ser­viciile făcute din bu­getul de stat - la 4,3 mld. lei.

De aseme­nea, cheltu­ie­lile din bugetul de stat cu investiţiile se reduc substanţial, cu 25,9%, de la 2,1 mld. lei execuţie preliminată în 2012 la 1,5 mld. lei, potrivit proiectului citat.

Guvernul va avea astăzi o şedinţă specială dedicată bugetului de stat şi bugetului asigurărilor sociale, urmând ca proiectul să fie transmis Parlamen­tului miercuri seară sau joi dimineaţă, a anunţat ieri premierul Victor Ponta.
 

Plus 33% pentru cofinanţarea proiectelor făcute cu banii UE

Proiectul legii bugetului de stat prevede o creştere cu 33% a sumelor alocate pentru cofinanţarea proiectelor realizate cu banii UE. Astfel, sumele alocate prin legea bugetului de stat pentru astfel de proiecte ajung la 14 mld. lei (3 mld. euro), în creştere cu 33% faţă de 2012, când, potrivit execuţiei preliminate a bugetului, au fost cheltuite în acest scop 10,5 mld. lei, faţă de 12 mld. lei, cât era programat.

Problema fondurilor UE este una extrem de spinoasă, în condiţiile în care o parte a programelor operaţionale sunt oprite de la finanţare, iar statul trebuie să suplinească din fonduri proprii (pe lângă cofinanţarea obligatorie) lipsa de progrese în atragerea banilor europeni.

Guvernul Ponta, ca şi celelalte guverne, de altfel, au făcut din atragerea fondurilor UE o prioritate a sa.

Din totalul fondurilor structurale şi de coeziune acordate în perioada 2007-2013 (de 19,6 mld. euro) România nu a luat decât 2,2 mld. euro (11,4%). La începutul anului trecut, Guvernul Boc îşi propusese să atragă de la UE cel puţin 3 mld. euro. Însă, pe tot anul, au fost primite ca sume definitive de la Bruxelles 1,1 mld. euro - adică o treime din suma propusă. Chiar şi aşa, 2012 rămâne anul în care au fost atraşi cei mai mulţi bani. Decembrie a fost o lună bună pentru Programul Operaţional Sectorial Mediu care a atras de la UE 187 mil. euro, în vreme ce Programul Operaţional Regional (POR) a atras 134 mil. euro. În total, în decembrie au intrat în ţară 337 mil. euro. Guvernul Ponta este obligat să menţină un astfel de ritm şi să facă în aşa fel încât să fie reluate plăţile pe programele oprite de la finanţare, pentru că banii UE rămân cea mai ieftină sursă de finanţare şi pot ajuta economia să repornească motoarele.

 

Mizează pe mai mulţi bani de la Banca Naţională

Proiectul legii bugetului de stat pentru 2013 prevede că va primi cu 26,3% mai mulţi bani ca vărsăminte din veniturile nete ale Băncii Naţionale a României. Astfel, bugetul de stat ar urma să primească, în 2013, 1,4 mld. lei de la BNR, dar suma ar urma să se majoreze până la aproape 1,8 mld. lei în 2016. În schimb, statul nu se mai amăgeşte că va primi mai mulţi bani de la regiile autonome şi prevede o scădere a veniturilor din această sursă cu 21% în 2013 faţă de 2012 - de la 326 mil. lei, cât era prevăzut în legea bugetului de stat pe anul trecut, la 117 mil. lei.

Este de ramarcat că veniturile statului din proprietate sunt destul de reduse, ele nu ar urma să reprezinte în 2013 decât 5 mld. lei, în creştere cu 9% faţă de execuţia preliminată a bugetului pe 2012.



Dobânzile, o povară pentru buget

Cheltuielile statului cu dobânzile prevăzute în proiectul legii bugetului cresc în 2013 cu 12,6%, la 10,3 mld. euro (2,4 mld. euro) şi se vor stabiliza în jurul valorii de 11 mld. lei în anii care vin. Astfel de cheltuieli înseamnă peste 10% din veniturile prognozate ale bugetului de stat pentru 2013 care sunt de 98 mld. lei.

Peste jumătate din această sumă - 6,4 mld. lei - merge spre plata dobânzilor aferente datoriei publice interne directe. Aproape 3 mld. lei înseamnă dobânzi aferente datoriei publice externe.



Mai reduce Guvernul TVA în viitor sau nu?

Proiectul legii bugetului şi proiecţia lui până în 2016 arată că Guvernul mizează în continuare pe TVA ca principală resursă în alimentarea bugetului. Astfel, veniturile din TVA ar urma să crească în acest an cu 2,2%, la 52,9 mld. lei, comparativ cu estimarea de venituri pentru 2012. De asemenea, potrivit proiecţiei Guvernului, veniturile din TVA au urma să crească la 57 mld. lei în 2014, la 60,4 mld. lei în 2015 şi la 63,7 mld. lei în 2016. Dar acest Guvern a promis în campania electorală că, la finalul celor patru ani de guvernare, va aduce TVA-ul la nivelul din 2010, de la 24% în prezent la 19%. De asemenea, a fost o întreagă discuţie legată de o TVA redusă la alimente. Faptul că Guvernul mizează pe creşterea veniturilor din TVA indică ori optimismul că, în următorii ani, consumul va creşte pe fondul revenirii economice, ori intenţia de a nu mai reduce TVA, pentru că reducerea cotei ar fi condus la diminuarea veniturilor obţinute din această sursă.

 

Cheltuielile cu salariile cresc, cele cu investiţiile scad

"Reîntregirea salariilor" bugetarilor se vede în proiectul legii bugetului de stat. Cheltuielile de personal făcute din bugetul de stat cresc în 2013 cu aproape 14% faţă de execuţia preliminată a lui 2013 şi ajung să însemne 19,5 mld. lei. Aceasta este cea mai mare creştere de buget în privinţa alocărilor de fonduri într-un capitol bugetar, după cea care priveşte sumele alocate de la bugetul de stat pentru cofinanţarea proiectelor derulate cu fondurile nerambursabile ale UE, unde creşterea este de 33%.

În schimb, la capitolul cheltuieli de capital făcute din bugetul de stat (investiţiile statului) sunt prevăzute tăieri de fonduri de 26%, aici fiind şi cea mai mare tăiere de venituri prevăzută în proiectul legii bugetului de stat pentru 2013. Astfel, în 2013, din bugetul de stat ar urma să fie operate cheltuieli de capital de doar 1,5 mld. lei, faţă de prevederi de 2,6 mld. lei din legea bugetului de stat pentru 2012. Cheltuielile de capital din bugetul de stat sunt prevăzute să scadă şi în anii următori, în vreme ce cheltuielile de personal sunt prevăzute să crească continuu până la 21 de miliarde de lei în 2016.