Media & Advertising

Agentul european al lui Murdoch se uita spre est

30.05.2003, 00:00 17



Dupa ce a finalizat achizitia Telepiu de catre News Corp, Marty Pompadour revine la compania lui Murdoch sa o relanseze si sa construiasca un nou imperiu in zona Europei Centrale si Rusia, relateaza Financial Times.



Marty Pompadour isi intrerupe seful, pe celebrul magnat media Rupert Murdoch, o singura data. Presedintele News Corp asculta politicos comentariile "locotenentului" sau din Europa, referitoare la televiziunea prin cablu... "Intr-adevar?", murmura Murdoch.Dupa discutia neoficiala de la sediul din Londra al News Corp, Pompadour conchide: "A mers bine. Era intr-o pasa buna azi". #leadend#Presedintele diviziei europene a News Corp, a carui prietenie cu Murdoch dureaza de 35 de ani, face parte dintr-un cerc restrans de directori care il informeaza constant pe respectatul gigant al industriei mass-media, in varsta de 72 de ani asupra noilor directii de afaceri, trendurilor industriale, si asupra potentialelor riscuri politice sau conflicte cu autoritatile de reglementare. Ei sunt ochii si urechile presedintelui, care vegheaza asupra imperiului media News Corp.



Marty Pompadour este reperul pentru Europa. Desi este un fost membru al echipei televiziunii engleze BskyB, format la Londra, el nu se ocupa de interesele News Corp in Marea Britanie, unde functioneaza divizia News International si care are si o participatie de 36,6% din BSkyB. In schimb, Pompadour este emisarul lui Murdoch in tari precum Italia si Germania si, din ce in ce mai mult, in Rusia si Europa Centrala. Cel mai recent, acest rol a implicat negocierea achizitiei de 893 milioane de euro (1,03 miliarde de dolari) a televiziunii Telepiu, pentru a crea Sky Italia.



Dupa ce a supravegheat afacerea italiana pana la final, Pompadour isi indreapta privirea inapoi spre est, sondand terenul pentru gasirea unor posibilitati de achizitie in Europa Centrala si Rusia din 1998. "Chiar daca domeniul cel mai larg de interes al companiei este cel de distributie si continut, Murdoch are si un fond de risc asupra caruia actioneaza mai rapid si este mai oportunist" spune el. "Murdoch imi spune despre afaceri care merita pornite si dupa ce se cade de acord asupra unei idei, incep formalitatile".



In timp ce majoritatea intereselor europene ale News Corp au fost concentrate in Marea Britanie, Marty Pompadour a plasat compania lui Murdoch pe o pozitie importanta in publicitatea stradala din Europa de Est. News Corp este acum cea mai mare companie de outdoor din Rusia, iar in Bulgaria detine cea mai buna televiziune comerciala, postul BTV are o rata a audientei de 40% si 65% din piata de publicitate.



"Din punctul de vedere al investitiilor speculative, strategia News Corp ramane directionata catre Europa de Est". spune Pompadour. "Dar mai avem distributia si transmisia prin satelit, pentru care cautam eventuale locuri pentru noi platforme".



In Statele Unite, televiziunile prin cablu ale News Corp, Fox News, Fox Sports si National Geographic, merg bine, dupa cum afirma Pompadour. "Pe plan international nu am ajuns la acelasi nivel. Trebuie sa gasim o strategie cu privire la transmisia internationala prin cablu."



Murdoch l-a abordat pe Pompadour pentru prima data in 1985, cand acesta era unul dintre liderii regionali ai operatorilor de cablu TV. Dupa ce a petrecut 17 ani urcand in ierarhia postului de televiziune ABC, chiar la momentul cand afacerea sa de operator de cablu TV se destrama. "Am primit un telefon de la Barry Diller, care pe atunci conducea studiourile 20th Century Fox". Dupa ce a pus pe picioare reteaua Fox, Pompadour a refuzat oferta lui Murdoch de a administra operatiunile americane ale News Corp, pentru ca vroia sa se concentreze pe propriile sale afaceri, care mergeau de la televiziune prin cablu in Puerto Rico, pana la cultivarea cafelei.



Acordul de preluare a operatiunilor europene ale lui News Corp a venit abia la sfarsitul anilor 1990, si numai pentru ca Murdoch a apelat la instinctele sale in domeniul fuziunilor si achizitiilor.



Desi descrie apetitul lui Murdoch pentru tranzactii drept "vorace" (n.r.-lacom), Pompadour spune ca mogulul a impus reguli stricte."Nu suntem interesati in publicatii in alte limbi decat engleza - ne-ar implica prea mult din punct de vedere politic sa detinem ziare pe anumite piete europene".





Functionarea News Corporation se bazeaza pe un cerc restrans de directori care formeaza un anturaj surprinzator de stabil. Grupul se intalneste saptamanal cu Murdoch pentru a discuta strategii si pentru a lua decizii pe termen lung. Presedintele News Corp a format acest cerc al directorilor in 1996, cand recesiunea globala si costurile de lansare ale British Sky Broadcasting in Marea Britanie au adus compania in pragul colapsului, datoriile ajungand la 7,6 miliarde dolari. Murdoch a scapat de faliment doar negociind acorduri de refinantare cu 146 de banci.





In Romania, Murdoch detine compania de outdoor Exclusiv Media. Marty Pompadour a fost in aceasta saptamana la Bucuresti pentru a discuta investitia in postul de televiziune B1TV, apartinand familiei Paunescu. Conform informatiilor vehiculate pe piata, B1TV se va relansa cu ajutorul unei echipe a lui Murdoch.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels