Media & Advertising

Bertelsmann - usa ramane deschisa si pentru alte investitii in media romaneasca

09.05.2003, 00:00 13

Bertelsmann, cel mai mare grup media din Europa si al patrulea din lume, care detine in Romania pachetul majoritar al cotidianului Evenimentul Zilei, este interesat sa isi creasca cota de piata in Romania insa "nu va investi decat daca va exista o sansa reala pe piata", afirma Thomas Duffert, reprezentantul grupului german in Romania.
Asta nu inseamna ca Bertelsmann nu doreste sa investeasca in Romania. Dimpotriva, s-au purtat discutii cu majoritatea companiilor importante din presa romaneasca dar concluzia la care s-a ajuns este ca "o parte din proprietarii grupurilor de presa isi supraestimeaza valoarea afacerii lor", este de parere Thomas Duffert. "Noi dorim sa facem achizitii dar Bertelsmann nu este atat de disperat incat sa cumpere doar ca sa ne crestem cota de piata. Faptul ca ne vom extinde anul acesta sau anul viitor, nu va aduce schimbari semnificative pentru ca nivelul pietei este inca foarte scazut, mai ales din punct de vedere al investitiilor din publicitate", completeaza Duffert.
Anul trecut piata de publicitate pe presa scrisa s-a situat la nivelul de aproximativ 30 de milioane de dolari, in crestere fata de 2001. In ultimii cinci ani, mai multe companii de presa straine au intrat pe piata romaneasca iar cele deja existente s-au extins. De exemplu, al doilea grup de presa din Germania Waz a cumparat ziarele National si Romania Libera, iar anul trecut, grupul elvetian Ringier care detine printre altele ziarul Libertatea si saptamanalul economic Capital a cumparat de la grupul MediaPro cotidianul ProSport.

Venituri mai mari
Gruner + Jahr, divizia de presa a grupului Bertelsmann si al doilea mare publisher de reviste din lume, este prezenta in Romania din 1998, unde a ajuns sa detina aproximativ 77% din Trustul de presa Expres, editorul cotidianului Evenimentul Zilei.
"Extinderea catre Europa de Est a facut parte din strategia grupului. La acel moment am considerat ca este o oportunitate pentru noi de a cumpara aici", spune Thomas Duffert care este si director general al Trustului de presa Expres. In cei cinci ani de cand a intrat pe piata romaneasca de media, Bertelsmann a investit peste 2,5 milioane de dolari intr-o noua tipografie.
Conform datelor din Studiul National de Audienta (SNA), Evenimentul Zilei a ajuns cel mai citit cotidian de informatie, dupa ziarul tabloid Libertatea.
"Este normal ca in orice tara sa existe un tabloid cu audienta mai mare. In Germania distanta dintre tabloide (n. red. - Bild) si segmentul de mijloc este si mai mare", spune Duffert despre diferenta de 172.000 de cititori pe editie dintre audienta Libertatii (978.000) si cea a Evenimentului Zilei (806.000).
Asemeni cu evolutia ascendenta a investitiilor publicitare in piata romaneasca de print, pe primele luni ale acestui an, Evenimentul Zilei a cunoscut o crestere de aproximativ 30 de procente a veniturilor din publicitate, in urma cresterii volumului de publicitate din ziar, nu si a preturilor, spune Duffert. In schimb preturile la publicitate au fost transformate in euro care a cunoscut o crestere importanta de la inceputul anului.
"Suntem una din cele mai profitabile companii de presa din Romania", sustine Thomas Duffert, comentand rezultatele financiare ale companiei pe care o conduce. El mentioneaza ca anul trecut trustul Expres a avut o rata a profitului de 10% in conditiile in care numai veniturile realizate de Evenimentul Zilei au ca sursa in cuantum egal incasarile din publicitate si pretul de vanzare al unui exemplar (7.000 lei).

"Investim acolo unde are sens"
In peisajul publicatiilor din Romania exista situatia paradoxala a zonelor deja aglomerate, cum este piata revistelor feminine ( peste 10 publicatii) si cea a segmentelor de piata fara nici o acoperire, cum este cel al revistelor magazin saptamanale, sau cel al publicatiilor despre fotografie sau cinema, foarte slab reprezentate in prezent.
De anul trecut pe piata de media a inceput sa circule informatia ca lipsa unei reviste magazin saptamanale va fi in curand suplinita iar cel care va ridica manusa va fi trustul Expres, lucru firesc de altfel avand in vedere experienta grupului Bertelsmann cu un astfel de format, cunoscuta revista germana Stern. "Am avut intentia de a pregati o noua publicatie, dar niciodata nu am declarat ca o vom lansa", spune Duffert. "Exista un motiv bun pentru care ne-am razgandit: veniturile din publicitate si numarul de cititori sunt prea mici ca sa faca dintr-o revista saptamanala o afacere profitabila", adauga el.

Aglomeratie de ziare nationale
Piata cotidienelor centrale este de asemenea unul din cele mai aglomerate segmente din presa romaneasca, in conditiile in care pentru a fi considerat cotidian central un ziar nu are nevoie decat sa fie distribuit in toata tara, indiferent de numarul de exemplare. Daca la o populatie de aproximativ 80 de milioane de oameni, Germania are doar 5 cotidiene nationale, Romania are peste 18 de ziare cu circulatie nationala, la 23 de milioane de locuitori. "In Romania exista loc doar pentru 5-6 ziare nationale care sa aiba o situatie financiara solida. Acum sunt prea multe ziare iar aceste ziare nu sunt tinute din motive financiare sau pentru ca vor sa faca ceva cu ele. Vor doar sa aiba o voce", comenteaza Duffert. "Lucrul care nu imi place deloc este ca majoritatea ziarelor nu sunt independente", adauga el.
In opinia lui piata publicatiilor din Romania  mai are nevoie de cel putin inca 5 ani ca sa se schimbe, atat ca volum al investitiilor in publicitate cat si din punct de vedere al sistemului de distributie si gradul de consolidare.
"Consolidarea pietei va dura mult mai mult decat au crezut investitorii straini", spune Thomas Duffert. Pana atunci insa reprezentantul Bertelsmann a trebuit sa se adapteze specificului local, caracterizat mai ales prin termenul de "balcanic" si suficient de diferit de spiritul german. "In comparatie cu Romania, piata din Polonia,Ungaria, Slovacia (n.red - tari in Bertelsmann detine publicatii) este mai stabila", spune Duffert, care inainte de venirea in Romania a fost director general al operatiunilor Gruner Aa€š Jahr din Slovacia, unde Bertelsmann detine un ziar, un ghid Tv si o revista gen Sapte Seri.
Thomas Duffert si-a inceput cariera in cadrul Bertelsmann acum sapte ani, lucrand initial la divizia de ziare din cadrul Gruner Aa€š Jahr direct la sediul central din Hamburg. In prezent, pe langa functia din Romania este membru si in consiliul de administratie Gruner Aa€š Jahr din Serbia.
In opinia lui Duffert, principalele carente ale pietei de presa din Romania se refera la felul in care se incheie contractele de publicitate, nu intotdeauna pe baza meritelor ziarelor, si la sistemul de distributie, foarte fragmentat intre peste 200 de firme de distributie. "Daca in Germania publicatiile concureaza intre ele la standul de presa, in Romania revistele si ziarele concureaza intre ele deja in drumul catre cititor, in sensul ca acesta nu mai ajunge sa aleaga la chios pentru ca o face distribuitorul mai intai", spune Duffert.

E mai rentabil sa fii serios
Alaturi de Thomas Duffert, trustul Express mai este condus de Cornel Nistorescu, care este si proprietarul celorlalte 33 de procente din companie si avand atributii pe linie editoriala. Consiliul de administratie al trustului Expres este format din cei doi directori generali plus inca un reprezentant din Germania al Bertelsmann. "Noi lucram aici destul de independent", spune Duffert. "Ne consultam cu cei din Germania  atunci cand lansam un produs nou sau facem o achizitie", adauga el.
La momentul cand Evenimentul Zilei a fost cumparat de catre Bertelsmann (initial un pachet de 51%), formatul ziarului era mai aproape de cel al unui tabloid, insa treptat continutul lui a fost orientat spre cel al unui cotdian de informatie. "Am renuntat la conceptul tabloid pentru ca este mai profitabil cu o orientare mai serioasa. Acum avem si mai multi cititori si venituri mai mari", spune Duffert.
Grupul media Bertelsmann cuprinde .... si este o companie privata, controlata de familia Mohn, care s-a opus pana acum incercarilor de listare publica. Cu sefii din Germania nu vorbeste prea des dar intocmeste lunar un raport despre afacerile din Romania. "Ei m-ar suna mai des daca ar fi probleme", spune Duffert. raluca.mirescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO